kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۸۰۰
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۷
نمایندگان مجلس مطرح کردند

پیش‌بینی‌های دلسوزان درباره برجام به حقیقت پیوست

با سپری شدن بیش از یک سال از امضای برجام، عهدشکنی‌های آمریکا هر روز ابعاد جدیدتری به خود می‌گیرد.



 دلواپسی دولتمردان
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با اشاره به اذعان وزیر امور خارجه به بدعهدی‌های آمریکا و اینکه برجام برای ما دستاوردی نداشته است، گفت: آنچه که پیشتر توسط دلسوزان در مورد برجام و بدعهدی‌های آمریکا مطرح می‌شد و این افراد تحت عنوان دلواپس مورد خطاب قرار می‌گرفتند همان مطالبی است که امروز وزیر امور خارجه، رئیس‌سازمان انرژی اتمی، رئیس‌بانک مرکزی و حتی آقای رئیس‌جمهور به آن اذعان دارند.
حاجی‌دلیگانی افزود: امروز ما شاهد هستیم که آن پیش‌بینی‌هایی که دوستان دلسوز ما در حین مذاکرات مطرح می‌کردند امروز یکی پس از دیگری عینیت پیدا می‌کند.
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز آقای رئیس‌جمهور در پیشگاه ملت باید از این دلسوزان عذرخواهی کند چرا که وقتی آنها از سر دلسوزی نکاتی را در خصوص برجام مطرح می‌کردند مورد شماتت و نسبت‌های بی‌روا از سوی رئیس‌جمهور و مسئولان دولتی قرار می‌گرفتند.
حاجی‌دلیگانی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا در برجام شرایطی را به وجود آورده که ما برای نجات از وضعیت فعلی به هرچه که آنها می‌گویند متوصل شویم و هرچه که این کار را می‌کنیم مشکلاتمان نه تنها کم نشده بلکه بیشتر می‌شود و عملا به اهدافمان در برجام دست پیدا نمی‌کنیم.
لزوم اجرای اقدامات عملی
 درباره نقض‌ عهدهای طرف مقابل
اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد و عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه مبنی براینکه برجام دستاوردی برای کشور ما نداشته است، گفت: دولت باید اقدامات عملی را در خصوص برجام برای دفاع از حقوق ملت در دستور کار خود قرار دهد و از طریق مراجع حقوقی بین‌المللی حقوق حقه ملت ایران در برجام را پیگیری کند.
رنجبرزاده افزود: بدعهدی‌های آمریکا این دستاورد را برای مسئولین ما به همراه دارد که دولتمردان آمریکا قابل اعتماد نیستند و نباید بحث اجرای تعهدات و در بحث مذاکرات به آنها اعتماد کرد.
وی اظهار داشت: دولت باید از مجرای دیپلماسی و حقوقی حقوق ملت ایران در برجام را پیگیری کند و از فرصت‌سوزی بیشتر در برجام برای کشور جلوگیری کنند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: چندی پیش منتقدین بدعهدی آمریکا را گوشزد می‌کردند و امروز که چند ماه از اجرای برجام گذشته ما شاهد تحقق این گفته‌های منتقدان در بدعهدی آمریکا هستیم.
اذعان دیرهنگام
 به غیرقابل اعتمادبودن آمریکا
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس با اشاره به اینکه سخنان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در نیویورک مبنی بر عمل نکردن آمریکا به تعهدات خود در برجام، اذعان دیرهنگام به واقعیت پشت‌پرده لبخندهای آمریکاست، گفت: پیش از مذاکرات نیز بارها از سوی دلسوزان، خلف وعده آمریکایی‌ها پیش‌بینی شده بود.
سلیمی با تاکید بر اینکه امروز، دیگر قطعاً ماهیت کریه و غیرقابل اعتماد آمریکا برای وزارت امور خارجه و دستگاه‌های دیپلماسی کشور افشا شده است، تصریح کرد: طبق مصوبه مجلس نهم ـ اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام ـ در صورت عمل نکردن طرف مقابل به وعده‌های خود باید هرچه سریعتر اقدام متقابل از سوی ایران انجام شود.
لزوم انتشار گزارش رسمی
 کمیته نظارت بر اجرای برجام
منصور حقیقت‌پور مشاور رئیس‌مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با اشاره به بدعهدی آمریکا در اجرای تعهدات خود در برجام با توجه به گذشت 8 ماه از اجرایی شدن اظهار داشت: به نظر بنده کمیته نظارت بر اجرای برجام که در شورای عالی امنیت ملی قرار دارد و همچنین این شورا باید نسبت به بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام نظر قطعی و رسمی خود را اعلام کرده و گزارشی در این رابطه ارائه کنند.
حقیقت‌پور افزود: شورای عالی امنیت ملی باید درباره بدعهدی آمریکا و اجرای تعهدات طرف مقابل ضرب‌الاجل یک ماهه تعیین کند که اگر آنها در این ضرب‌الاجل به تعهدات خود پایبند بوده و عمل کردند که هیچ اما اگر عمل نکنند ما باید به وضعیت ماقبل و گذشته برگردیم.
وی با تاکید بر اینکه کمیته نظارت بر اجرای برجام که در شورای عالی امنیت ملی مستقر است باید درباره بدعهدی آمریکا اظهار نظر رسمی کند،‌ گفت: آمریکایی‌ها اکنون به شدت درگیر مسائل منطقه‌ای از جمله یمن و سوریه هستند که در این میان اگر ما بخواهیم مجددا وضعیت فعالیت هسته‌ای مان را به شرایط گذشته و ماقبل از توافق برجام برسانیم و شرایط مانند گذشته شود به ضرر آمریکایی‌ها خواهد بود لذا باید با استفاده از این حربه یعنی بدعهدی آمریکا بر کوس رسوایی آمریکایی‌ها را در جهان بکوبیم.
خوشبینی دولتمردان به دشمن
فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در واکنش به اعتراف ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در شورای روابط خارجی آمریکا مبنی بر بدعهدی ایالات متحده در اجرای برجام گفت: البته سخنان آقای ظریف در این شورا همخوانی بیشتری با واقعیت‌ها داشت و همین قدم اول است که واقعیت‌ها را آن گونه که هست بیان می‌کند.
ایزدی با بیان اینکه هنوز دولتمردان به دنبال درک صحیحی از طراحی دشمن نیستند، گفت: چراکه دولتمردان تمام قد از FATF حمایت می‌کنند. دلیل طرفداری نیز این است که هنوز متوجه نیستند آمریکا از این ابزارها استفاده می‌کند تا به هدف خود در قبال ایران که گرفتن اهرم‌های قدرت ایران است، برسد.
کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: زمانی که شما درک درستی از طراحی دشمن نداشته باشید و هنوز به طرف مقابل خوشبین باشید، نتیجه این می‌شود که درک نمی‌کنید طرف مقابل متنی را مکتوب به شما داده اما آن را اجرا نمی‌کنند حال به شما قول شفاهی داده و شما نیز انتظار دارید او به قول شفاهی خود عمل کند.
عدم تحقق وعده گشایش اقتصادی در پسابرجام
لطف‌‌الله فروزنده معاون پارلمانی دولت دهم با انتقاد از تناقض‌گویی دولتمردان در خصوص برجام گفت: آقایان نباید در خارج از برجام از عدم اجرای تعهدات توسط طرف مقابل گلایه کنند آن وقت در داخل بگویند برجام دستاورد مهمی بود.
فروزنده افزود: امروز بحث منافع ملت ایران در مقابل آمریکایی‌ها مطرح است. تمام شعار و وعده دولت این بود که از طریق برجام بتوانند مشکلات اقتصادی را حل کنند اما امروز می‌بینیم که این‌گونه نشده است.