kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۷۹۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷
عضو هیئت علمی دانشگاه:

طرح کارت اعتباری 50 میلیونی کاملا ضداقتصاد مقاومتی است

یک عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به تبعات منفی طرح کارت اعتباری 50 میلیون تومانی تاکید کرد این طرح ضداقتصاد مقاومتی است.



وحید شقاقی شهری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم خوارزمی در گفت‌وگو با «نسیم آنلاین» در رابطه با طرح کارت اعتباری 50 میلیون تومانی و اثرات آن بر روی اقتصاد کشور اظهار داشت: باید این کارت‌ها طوری تعریف می‌شد که به سمت خرید کالای داخلی می‌رفت؛ زیرا اگر این طرح به سوی خرید اجناس خارجی سوق یابد، عملا هیچ منفعتی برای اقتصاد کشور نخواهد داشت و چه بسا مضراتی نیز داشته باشد.
وی ادامه داد: دولت می‌گفت که تصمیم دارد با ارائه کارت اعتباری به تولیدکننده داخلی کمک کند، زیرا موجودی انبارها بسیار بالا بوده و نیاز داشت تا طرف تقاضا تحریک شود و موجودی انبارها کاهش یابد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: با نبود محدودیت در خرید کالاهای خارجی در این طرح، عملا نه‌تنها حمایتی از تولیدکننده صورت نگرفته بلکه چنان چه بیش از فروش کالای ایرانی اجناس خارجی به فروش برود اثرات مثبتی نیز بر روی اقتصاد کشور شاهد نخواهیم بود.
شقاقی شهری اظهار داشت: با افزایش خرید کالاهای خارجی، تقاضای کاذب برای این نوع کالاها ایجاد می‌شود لذا واردات نیز به دلیل پوشش دادن تقاضا افزایش می‌یابد و بدین ترتیب تراز تجاری کشور نیز منفی خواهد شد.
عضو بنیاد ملی نخبگان افزود: افزایش واردات نه‌تنها مقوله‌ای کاملا ضداقتصاد مقاومتی است بلکه بار تورمی در پی خواهد داشت.
این اقتصاددان توضیح داد: قابلیت نقدشوندگی کارت‌های اعتباری نیز یک ویژگی منفی و معضل دیگر این طرح است، زیرا ممکن است با چنین وضعیتی نقل و انتقال و فروش این کارت‌ها صورت بگیرد.
وی در رابطه با این موضوع که ولی‌اله سیف درباره نقد کردن این کارت‌ها تنها به دادن هشداری بسنده کرده نیز بیان داشت: شخص نیازمند که سوءسابقه برایش مطرح نیست، این شخص کارت را نقد می‌کند و آن را با رقمی به طور مثال 48 میلیون به شخص دیگر می‌فروشد و بعد از آن نیز حتی برای بازپرداختش نیز مشکل ایجاد خواهد شد.
شقاقی شهری با بیان این مطلب که روال این طرح موجب افزایش تورم در اقتصاد کشور خواهد شد، اظهار داشت: به نظر بنده شرایط طرح به گونه‌ای است که افراد نیازمند جامعه نمی‌توانند از آن استفاده کنند و بار دیگر کارت‌ها به دست کسانی خواهد افتاد که هیچ نیازی به آن ندارند.