kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۷۹۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
صمصامی:

گزارش دولت از اجرای اقتصاد مقاومتی نقاشی روی کاغذ است!

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد با انتقاد از عملکرد دولت در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: بیشتر اقدامات و گزارش‌های دولت در حد مصوبات و نقاشی روی کاغذ بوده است.

سرویس اقتصادی-

حسین صمصامی، وزیر اسبق اقتصاد در نشست «ارزیابی میزان پیشرفت اقتصاد مقاومتی» که در موسسه سیاست پژوهی تمدن اسلامی برگزار شد، درباره نحوه اجرای سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، انتقاداتی را مطرح کردند.
صمصامی با بیان اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تاریخ 30 بهمن ماه سال 92،  ابلاغ شد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری واژه اقتصاد مقاومتی را برای اولین بار در دیدار جمعی از کارآفرینان سراسر کشوردر سال 89 مطرح کردند.
وی با اشاره به اینکه در دولت دهم در این زمینه اقدام خاصی انجام نشد، افزود: در اسفند ماه سال 92، معاون اول رئیس‌جمهور به 15 دستگاه اجرایی، سیاست‌ها را ابلاغ می‌کند در حالی که در این دوره هنوز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تشکیل نشده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: این سیاست‌ها در مردادماه سال 93 در قالب 19 مصوبه ، 181 سیاست اجرایی و 687 برنامه عملیاتی در شورای اقتصاد تصویب و به دستگاه‌های اجرایی مرتبط ابلاغ شد.
صمصامی با پرسیدن این سوال که معلوم نیست که سرانجام 687 برنامه عملیاتی چه شد، گفت: در ادامه، 687 برنامه عملیاتی سال 93 تبدیل به 70 طرح و 233 برنامه اجرایی و ده دستگاه مسئول می‌شود.
تداوم کاغذ بازی و نقاشی
 به جای اقدام و عمل!
صمصامی با اشاره به این موضوع که سال 94، با کاغذبازی‌ها و ابلاغ چند دستورالعمل و بخشنامه بدون اقدام جدی تمام شد، خاطر‌نشان کرد: متاسفانه تا پایان سال 94 اقدام عملیاتی قابل ملاحظه و ملموسی مشاهده نشده و بیشتر اقدامات در حد مصوبات و نقاشی روی کاغذ و یا بررسی‌های چند کارشناس در سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی و احیانا سایر دستگاه‌های دولتی بوده است.
سرپرست اسبق وزارت اقتصاد افزود: در فروردین ماه سال 95، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دولت 27 مصوبه را به تصویب می‌رساند که در آن 121 پروژه اولویت‌دار با توجه به بحث و بررسی در خصوص پروژهای پیشنهادی کارگروه‌های برنامه ملی اقتصاد مقاومتی برای اجرا در سال 95 تعیین شده است. بنابراین برنامه‌های عملیاتی اقتصاد مقاومتی از 687  به 233 و سپس به 121 پروژه اولویت‌دار تقلیل پیدا کرد و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.
دریافت نظرات صاحب‌نظران پس از تعیین اولویت‌ها!
صمصامی با اشاره به اینکه که شش ماه از سال می‌گذرد خاطرنشان کرد: دولت در حالی که پروژه‌های اولویت‌دار را قبلا تعیین کرده است، اکنون پرسشنامه‌هایی برای صاحبنظران و اقتصاددانان ارسال کرده و از آنها خواسته که 43 طرح و 200 پروژه‌(!) را در رابطه با اقتصاد مقاومتی با مشخص کردن ضرایبی اولویت‌بندی کنند.
این استاد اقتصاد تصریح کرد: گرچه نفس این کار بسیار عالی است اما حکایت از آن دارد که دولت هنوز در رابطه با اجرای این پروژها به جمع‌بندی مشخصی نرسیده است. اگر دولت در ابتدای سال 121 پروژه را جهت اجرا مصوب می‌کند چرا در اواسط سال در خصوص 200 پروژه می‌خواهد تعیین اولویت کند؟ چرا این نظرخواهی در ابتدای سال برای تعیین اولویت‌ها نشده است؟ این اقدام دولت که اول پروژه‌های اولویت‌دار را مصوب می‌کند و سپس در مورد اولویت آنها نظرخواهی می‌کند چه مفهومی می‌تواند به دنبال داشته باشد؟  این درحالی است که در ابتدای این مصوبات قید شده که این پروژه‌ها جهت اجرا در سال 95 به تصویب می‌رسد...
وی تأکید کرد:‌ این حجم مصوبات و تغییر کاغذی سالانه پروژ‌ه‌ها با عملکرد اجرایی بسیار ضعیف در حالت بسیار خوشبینانه حکایت از سردرگمی دولت در اقتصاد دارد.
جازدن برنامه‌های جاری دولت به جای
 اقدامات اقتصاد مقاومتی!
وی با اشاره به اینکه در آستانه هفته دولت و در اواخر مردادماه سال جاری با توجه به برگزاری 24 جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از ابتدای تشکیل تا 1/6/95، گزارش یک ساله اقتصاد مقاومتی در 26 بند در محضر مقام معظم رهبری قرائت می‌شود، گفت: در این گزارش عملکرد تأکید شده بود که مصوبات ستاد موجب تسهیل در ارائه تسهیلات به بنگاه‌های خرد و متوسطی شده است که به دلیل چك برگشتي، تسهيلات معوق و بدهي‌هاي بيمه‌اي و مالياتي امکان دریافت تسهیلات نداشتند.
 وی افزود: در این گزارش عملکرد عنوان شد که در راستاي برنامه اصلاح نظام بانكي، نرخ سود سپرده‌هاي بلند مدت طي دو مرحله به 15 درصد كاهش يافته و سقف نرخ سود تسهيلات بانك‌ها نيز به 18درصد رسيده است. نرخ سود تسهيلات در بخش کشاورزی نیز دو درصد کمتر تعیین شده است.
 علاوه براین، برنامه‌ریزی برای واگذاری 2500 پروژه نیمه تمام به بخش خصوصی نیز از اقدامات دولت در گزارش عملکردش در مورد سیاست‌های مقاومتی اعلام شده است!
صمصامی با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه‌های اعلامی از جمله استقرار سامانه جامع امور گمرکی از دولت نهم آغاز شده بود که در چارچوب عملکرد یک‌ساله دولت درباره اقتصاد مقاومتی اعلام شد گفت: همچنین کاهش تلفات در حوزه انرژی، افزایش پروازها از آسمان و رشد اقتصادی سه ماهه از دیگر موارد اعلام شده دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی است!
وی گفت: اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وجود نداشت، دولت چه برنامه‌هایی را باید اجرا می‌کرد که به عنوان  عملکرد به مردم و رهبری اعلام کند؟! آیا باید اقدامات روزمره و برنامه‌های توسعه‌ای کشور که از قبل برنامه‌ریزی شده است در قالب عملکرد اجرایی دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی بیان شود؟! چه ارتباطی بین 687 برنامه عملیاتی سال 93، 233 پروژه عملیاتی سال 94 و 121 پروژه اولویت‌دار سال 95 با گزارش عملکرد دولت وجود دارد؟
صمصامی عنوان کرد: نسبت واحدهای موفق به اخذ تسهیلات به کل واحدهای معرفی شده از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به نظام بانکی تنها 13/3 درصد است و از مجموع 222 هزار میلیارد تومان مورد نیاز برای تعداد 23 هزار 181 واحد معرفی شده به نظام بانکی تنها تعداد 3206 واحد تولیدی موفق به اخذ تسهیلات شده‌اند که رقم کل تسهیلات اعطایی تنها 2500 میلیارد تومان بوده است.
با این حساب از مجموع 93 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی در سه ماهه اول امسال(و با فرض دو برابر شدن آن در 6 ماهه نخست سال جاری)ستاد فرماندهی توانسته تنها 2500 میلیارد تومان، معادل 1/4 درصد به واحدی‌هایی هدایت نماید که از سوی این ستاد معرفی شده‌اند.
با این حساب از مجموع 93 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی در سه ماهه اول امسال ستاد فرماندهی توانسته تنها 1/4 درصد به واحدی‌هایی هدایت نماید که از سوی این ستاد معرفی شده‌اند.
نکته مهم دیگر اینکه  با احتساب سه بانک ملت، صادرات و تجارت به عنوان بانک دولتی 95/31 درصد از تسهیلات پرداختی توسط بانک‌های دولتی پرداخت شده است و بدون احتساب این سه بانک 66/03 درصد از تسهیلات توسط بانک‌های دولتی پرداخت شده است.
وی افزود: در خوشبینانه‌ترین حالت فرض بگیریم که دولت نمی‌داند در حوزه اقتصاد مقاومتی چه اقداماتی باید انجام دهد و اینکه در بدبینانه‌ترین حالت می‌توان تصور کرد که دولت نمی‌خواهد در حوزه اقتصاد مقاومتی کاری انجام دهد و برای سرپوش گذاشتن بر روی این رویه تلاش‌های کاغذی و نقاشی می‌کند.