kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۷۹۰
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
خبرگزاری ایسنا:

تسهیلات فعلی مسکن به صرفه نیست

خبرگزاری وابسته به دولت حسن روحانی اذعان کرد که تسهیلات فعلی مسکن به صرفه نیست.



خبرگزاری ایسنا در گزارشی با اشاره به کاهش معاملات مسکن در شهریورماه نوشت: کاهش 18 درصدی معاملات مسکن شهر تهران در شهریور ماه به عنوان مهم‌‌ترین فصل جابه‌جایی نسبت مردادماه نشان می‌دهد مشتریان نسبت به آینده بازار مسکن تردید دارند.
بنابراین گزارش در شهریورماه سال جاری 14 هزار و 300 مورد معامله آپارتمان مسکونی در شهر تهران انجام شد. این رقم در مردادماه 17 هزار مورد بود. هم‌چنین آمارها نشان می‌دهد رشد 30/1 درصدی معاملات مردادماه نسبت به ماه مشابه سال قبل در شهریور ماه دچار سکته خفیف شد و افزایش معاملات نسبت به شهریور پارسال بیش از 10/9 درصد نبود.
متوسط قیمت مسکن پایتخت نیز در شهریورماه 4/27 میلیون تومان بود که نسبت ماه قبل اختلاف چندانی نداشت و شش دهم (0/6) درصد کاهش را تجربه کرد. اما نسبت به ماه مشابه سال قبل 2/3 درصد افزایش یافت. با این وجود شدت رشد قیمت هر دو ماه مورد اشاره نسبت به مدت مشابه سال قبل قابل مقایسه نیست؛ زیرا در مرداد 1395 قیمت مسکن نسبت به مرداد ماه سال قبل 7/6 درصد افزایش داشت. اما کارنامه شهریورماه امسال نسبت به شهریورماه پارسال رشد بیش از 2/3 درصد را نشان نداد و از میانگین افزایش حدود 5 درصدی سالیانه نیز کمتر بود.
این گزارش با اشاره به تسهیلات مسکن نیز نوشت: وام 60 میلیونی که از طریق خرید اوراق دریافت می‌شود و بین عموم از استقبال بیشتری برخوردار است، فعلا از سود بالای حدود 18 درصدی برخوردار بوده  و با وجود وعده‌هایی که بانک مسکن در رابطه با کاهش آن داده عملیاتی نشده است.
در این رابطه نیز مدیرعامل بانک مسکن اشاره داشته که با توجه به بالا بودن بهای تمام شده سپرده‌های بانکی، تا زمانی که این هزینه کاهش نیابد نمی‌توان به سرعت درباره کاهش سود تسهیلات از طریق اوراق اقدام کرد و به صرفه نبوده و متناسب با منابع موجود نیست. چرا که برای این وام‌ها سپرده‌گذاری انجام نشده و از این طریق تامین هزینه انجام نمی‌شود.
اما به هر صورت این تسهیلات با توجه به سود بالا و همچنین هزینه‌ای که متقاضی باید برای خرید اوراق در فرابورس پرداخت کند، هنوز هم نمی‌تواند با وجود تاکیداتی که از سوی مقامات بانکی در رابطه با تسهیل اعتباری بخش مسکن می‌شود، برای گیرنده وام به صرفه باشد.