kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۷۸۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
رئیس کمیسیون صنایع بازرگانی اتاق ایران:

تولید دغدغه جدی دولت نیست

رئیس کمیسیون صنایع بازرگانی اتاق ایران گفت: امروز بخش تولید دغدغه اصلی دولت نیست.



ابوالفضل روغنی گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه بخش خصوصی آمار اعلامی وزارت صنعت و بانک مرکزی در مورد میزان واحدهای تولیدی که امکان دریافت تسهیلات 16 هزار میلیاردی را داشته‌اند؛ قبول ندارد، اظهار داشت: بخشی از این آماری که بانک مرکزی درخصوص ارائه تسهیلات به بخش تولید عنوان می‌کند به تمدید وام‌های گذشته تولیدکنندگان اختصاص داشته و در قالب تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی نیست.
وی با بیان اینکه با توجه به تعامل اتاق بازرگانی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی با استان‌های مختلف گله‌مندی زیادی از سوی واحدهای تولیدی درمورد تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی دریافت می‌شود، افزود: بانک مرکزی و وزارت صنعت اعلام می‌کند که در مجموع حدود 9 هزار واحد تولیدی تسهیلات جدید را دریافت کرده‌اند، این درحالی است که ما این آمار را قبول نداریم زیرا شرایط امروز واحدهای تولیدی در استان‌های مختلف خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.
رئیس کمیسیون صنایع بازرگانی اتاق ایران افزود: بسته حمایتی دولت برای ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی خوب بود اما متأسفانه به نحو مناسبی عملیاتی نمی‌شود. البته باید این سؤال را پرسید که دولت تا چه زمان می‌خواهد برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی از این بسته‌ها رونمایی کند. بسیاری از مشکلات واحدهای کوچک و متوسط با این ارقام حل نمی‌شوند و نیازمند تدبیر جدی است.
روغنی با اعلام اینکه در کارت‌های اعتبار جدید بانک مرکزی شرایط برای فروش کالاهای خارجی فراهم شده است، تصریح کرد: هنوز هیچ تدبیر جدی برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی از سوی دولت اجرایی نشده است در گذشته مشکل اصلی تولیدکننده سیستم بانکی بود اما امروز رکود حاکم بر بازار اصلی‌ترین مشکل تولیدکننده داخلی است.
وی افزود: امروز بازار کشش و ظرفیت ندارد و تولیدکننده نمی‌تواند در این شرایط رکود به فروش محصولات خود بپردازد اما دولت به جای کمک مطالبات خود در بخش مالیات، تأمین اجتماعی و سایر هزینه‌ها را از تولیدکننده دریافت می‌کند که این موضوع فشار مضاعفی را به واحدهای تولیدی وارد می‌کند.