kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۷۷۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴
رئیس ‌قوه قضائیه:

ادعای عدم بازدارندگی اعدام قاچاقچیان غلط است

رئیس ‌قوه ‌قضائیه گفت: قوانینِ مربوط به قاچاق مواد مخدر وحی منزل نیست، اما اینکه برخی می‌گویند اعدام‌ها هیچ فایده‌ای نداشته، حرف کاملا غلطی است و نمی‌توان اعدام را کاملاً حذف کرد.




به گزارش تسنیم، صبح روز پنجشنبه آیت‌ا... صادق آملی لاریجانی در سیزدهمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب و نظامی سراسر کشور (مشهد مقدس)، در واکنش به اظهار نظر برخی مسئولان و کارشناسان مبنی بر حذف اعدام قاچاقچیان و بازدارنده‌ نبودن اعدام‌ها اظهار داشت: قاچاقچیان مواد مخدر سوداگران مرگ هستند، اینها چه مقدار خانواده‌ها را به خاک سیاه نشاندند؟  چه مقدار جوانان با نبوغ و با استعدادهای درخشان را نابود کردند؟ باید با اینها برخورد جدی شود. دادسرا باید به استقرار امنیت در همه وجوه کمک کند. در رابطه با برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر گاهی در گوشه و کنار گفته می‌شود که سیاست دستگاه قضا حذف اعدام است. این حرف درست نیست.
اگر سختگیری‌ها نبود مواد مخدر را در عطاری‌ها هم پیدا می‌کردیم
وی افزود: ما البته می‌گوییم قوانینِ مربوط به قاچاق مواد مخدر وحی منزل نیست؛ اما اینکه برخی می‌گویند اعدام‌ها هیچ فایده‌ای نداشته، حرف کاملا غلطی است. به دلیل اینکه اگر سختگیری‌های قوه قضائیه و کمک نیروی انتظامی نبود، به وضع بسیار بدتری مبتلا بودیم و آن وقت مواد مخدر را در عطاری‌ها هم پیدا می‌کردیم.
رئیس‌قوه قضائیه گفت: ما اعدام‌ها را فی‌حد‌ذاته مطلوب نمی‌دانیم، اما بحث در این است که وقتی در کنار این موضوع ضرر عظیمی که اینها به جامعه وارد می‌کنند و خانواده‌هایی که متلاشی می‌شوند را مورد توجه قرار می‌دهیم، ناچار هستیم برخورد قاطع و سریع و آشکار با مواد‌مخدر داشته باشیم.
دادستان‌ها در اجرای احکام تعلل نکنند
وی از دادستان‌های سراسر کشور خواست در اجرای احکام تعلل نکنند و افزود:  البته قبول دارم قوانین مربوط به مواد مخدر یکبار دیگر باید بررسی شود و تا جایی که می‌شود به جای اعدام مجازات‌های جایگزین و موثر بیاید ولی به شرط و شروطی و بدانید ما کلاً نمی‌توانیم اعدام را منتفی کنیم.
منافقان داخلی بخشی از سربازان و افسران جنگ نرم دشمن هستند
معاون اول قوه قضائیه گفت : افسران و سربازان جنگ نرم دشمن نیروهای آموزش دیده نظامی و خارجی نیستند بلکه بخشی از آنان منافقان داخلی هستند.
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای هم دیروز در این همایش اظهار داشت: این افراد با نفاق خود زمینه را برای جنگ نرم فراهم می‌کنند. دشمن افرادی که در در زندگی شخصی و اجتماعی خود ضعف‌هایی دارد را شناسایی کرده و آنان را با خود همراه می‌کند.
وی افزود: با طلوع خورشید انقلاب، قدرت‌های استکباری به مقابله با انقلاب نوپای ما پرداختند و در این مسیر از همه ابزارها و راهکارها همچون ترور، تحمل جنگ هشت ساله و تحریم کامل اقتصادی و سیاسی استفاده کردند، خسارت زدند و خسارت دیدند اما به نتیجه نرسیدند.
وی گفت: امروز آنان جنگ نرمی را به راه انداختند تا به هدفشان برسند چنانکه زمانی برنامه‌ای برای کشور نوشته شده بود که اگر امضاهای آن مشخص نبود، گویی ضد انقلاب نوشته است.
یارگیری دشمنان از برخی خانواده‌های انقلابی و آقازاده‌ها
محسنی اژه‌ای اضافه کرد: آنان اساتیدی تربیت کردند تا بتوانند افکار و افراد را پرورش دهند، در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی زمینه‌سازی کردند و در برخی خانواده‌های انقلاب و حتی از برخی آقازاده‌ها هم یارگیری کردند و توانستند از میان افراد انقلابی و یا منتسب به انقلاب با رمز تقلب در سال 88 فتنه‌ای را کلید بزنند.
وی گفت: آنان به این مقدمات و یارگیری‌ها بسیار امید بسته بودند تا همانند برخی کشورها که انقلاب مخملی شکل داده بودند در ایران هم با یک انقلاب نرم به اهداف خود برسند اما رهبری‌های داهیانه مقام معظم رهبری و تبعیت و بصیرت مردم وحضور همه نیروهای وفادار به انقلاب و اسلام در این مقطع هم آنان را با شکست مواجه کرد و هر چند هزینه‌هایی تحمیل کردند و خودشان هم متحمل هزینه‌هایی شدند اما به اهداف خود نرسیدند.
جنگ توأمان نرم و سخت علیه اسلام ناب
اژه‌ای افزود: دشمن در دسیسه جدید خود با جمع کردن همه جنود ابلیس، جنگی تلفیقی از نرم و سخت را توأمان با همان هدف اولیه خود علیه اسلام ناب و انقلابی و نیز جمهوری اسلامی ایران شکل داده که درآن افسران و سربازان ، شیوه‌ها و تاکتیک‌ها، آفندها و پدافندها با جنگ سخت متفاوت است اما هر دو رویارویی و جنگ است و هر طرف که استقامت و آمادگی و توان بیشتری داشته باشد پیش می‌رود.
وی با بیان اینکه امروز دشمن شکست خورده ما که طی چند دهه به اهداف خود نرسیده تلاش مضاعفی دارد، افزود: ساده‌اندیشی است که فکر کنیم آمریکایی‌هایی که روزی ایران را هیچ می‌دانستند و امروز قدرتی در مقابل خود می‌بینند که شاخ آنها را شکسته و قدرت کذایی‌شان را از بین برده ومنافع استکباری آنها را به خطر انداخته ، با آنان دوست باشند.
القا می‌کنند که نیازی به
«مرگ بر آمریکا» نیست
وی تصریح کرد: دشمن امروز بسیار آرام، بی‌صدا و چراغ خاموش وارد شده و نفوذ می‌کند تا برای ما تصمیم‌سازی کرده و با لسان و قلم خود ما چنین وانمود می‌کند که دشمن شناخته شده ما دیگر آمریکا و شیطان بزرگ نیست و دیگر نیازی نیست «مرگ بر آمریکا» بگوییم.
معاون اول قوه قضائیه گفت: تلاش می‌شود جنایات این شیطان بزرگ به فراموشی سپرده شود به‌گونه‌ای که این توهم پیش آید که این دشمنی‌ها محدود و منحصر به همراهی با منافقان، گروه‌های تروریستی، دموکرات‌ها، جنگ تحمیلی و همراهی صدام بوده و امروز که اینها نیستند و صدامی وجود ندارد پس دشمنی وجود ندارد و این‌گونه اذهان را از این جنایات فارغ کنند.
تخریب نهادهای انقلابی حربه دیگر دشمن
در جنگ نرم
وی با بیان اینکه از جمله حربه‌های امروز دشمن که گاه از آن غفلت می‌کنیم تخریب و تضعیف نهادهای اثرگذار و انقلابی است، گفت: سپاه پاسداران و قوه قضاییه را درسطحی گسترده تخریب و به آنها توهین می‌کنند زیرا می‌دانند این مجموعه‌ها مانعی بر سر راه جنگ نرم هستند و امنیت کشور را تامین می‌کنند.
معاون اول قوه قضائیه افزود: علاوه بر تبلیغات ماهواره‌ها و شبکه‌های ضد انقلاب و عوامل فراری ضد انقلاب انگلیس‌نشین، امروز از بیان برخی خودی‌ها علیه نهادهای انقلابی چه‌ها که گفته نمی‌شود.
وی با بیان اینکه دادستان‌ها در میدان عمل قرار دارند، گفت: این افراد چه حجمی از مشکلات، چالش‌ها، توهین‌ها و تهدیدها و مسائل را تحمیل می‌کنند تا دادستان نتواند کار انقلابی کرده و مر‌قانون را پیاده نماید.
اژه‌ای تصریح کرد: آنان هر جریان ضد انقلابی را که بتوانند احیا می‌کنند تا ناامنی را در داخل ایجاد کرده و جنگ نرم را پیش ببرند و جنگ سخت را در کنار کشور ادامه دهند به این امید که به‌زعم خود پیروز شوند.
وی با تاکید بر مراقبت و هوشیاری نسبت به این توطئه‌ها، گفت: باید با تمام وجود گوش به فرمان ولی امر مسلمانان که محور اصلی مقابله با این ترفندها و شگردها بوده، باشیم تا در این مرحله به پیروزی برسیم.
مبادا مسئولان قضائی دچار لغزش شوند
وی خطاب به مسئولان قضایی در استان‌ها اظهار داشت: مبادا دچار لغزش، مشکل اخلاقی و مالی شوید. دقت و حساسیت در اقدامات قضایی و نظارتی و اداری اهمیت زیادی دارد در عین آنکه استقلال قاضی هیچ منافاتی با زیرکی، مشورت و مدیریت پرونده‌های قضایی ندارد و می‌توان مشورت کرد.
وی اظهار کرد: قاطعیت توام با سرعت و اجرای به موقع احکام نیز امری بسیار مهم و پیشگیرانه است و اگر اجرای احکام به تاخیر بیفتد همراه با مفسده خواهد بود.