kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۲۵۷
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰

اقتصاد در آینه رسانه‌ها


 افزایش شکاف طبقاتی در دولت یازدهم
تعادل
این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است:‌ جديدترين گزارش بانك مركزي از وضعيت بودجه خانوار شهري در سال 94 نشان از كاهش كسري سالانه بيش از يك‌ميليون‌توماني كسري بودجه خانوارها به 7هزارتومان دارد؛ هرچند بر اساس يك تحليل سطحي انتظار مي‌رود با برطرف شدن كسري بودجه خانوار، كيفيت زندگي افزايش يافته باشد اما به نظر مي‌رسد، خانوارهاي شهري براي تاب‌آوري در برابر افزايش هزينه برخي اقلام ضروري، از هزينه در برخي اقلام ديگر صرف‌نظر كرده‌اند.
به عبارت ديگر گويا خانوارهاي شهري هم نوعي سياست انقباضي را در پيش گرفته‌اند تا بتوانند دخل و خرج خود را هماهنگ كنند. در اين بين كاهش هزينه ‌كرد در بخش تفريح و امور فرهنگي نشان مي‌دهد، برطرف شدن كسري بودجه خانوار با افت كيفيت زندگي توام بوده است. نكته مهم ديگر در اين آمار، افزايش تعداد افراد بي‌سواد و همچنين افزايش خانوارهاي فاقد فرد شاغل است كه اين موضوع به زعم سميه توحيدلو، نشان از افزايش نابرابري، شكاف بيشتر طبقاتي و كاهش مستمر طبقه متوسط دارد. به گفته توحيدلو، تركيب هزينه‌كرد خانوارهاي شهري در سال 94 تغييرات مهمي داشته است كه نشان مي‌دهد برخي هزينه‌هاي ثانويه براي پوشش دادن افزايش هزينه اقلام اوليه حذف شده‌اند كه در اين ميان هزينه امور فرهنگي و تفريحي بسيار قابل تامل است...
طبق آخرين گزارشي كه بانك مركزي از وضعيت بودجه خانوار ارائه داده يكي از شاخص‌هايي كه نسبت به گزارش‌هايي كه در 10سال گذشته ارائه شده به‌شدت كاهش پيدا كرده، شاخص‌هاي فرهنگي است. از لحاظ هزينه‌اي و درآمدي، همچون گذشته شكاف بيشتر طبقاتي، كاهش مستمر طبقه متوسط، افزايش افرادي كه محروم از تحصيل هستند، كاهش هزينه تحصيلات، كاهش هزينه فرهنگي و هزينه‌هاي اضافه بر سبد اصلي خانوار را مي‌توان ديد. بنابراين به نظر مي‌رسد ماجراي نابرابري موضوع پيچيده‌اي است كه از طرق مختلف قابل تحليل است...

مسیر ورود هواپیما همچنان دست‌انداز دارد!
خراسان
این روزنامه درباره خبر صدور مجوز خرید چند فروند هواپیما از سوی آمریکا نوشته است: روند نهایی شدن این مجوز و افق پیش‌روی آن تا تبدیل شدن مجوز به قرارداد قطعی و نهایی و ورود هواپیماهای جدید، با مسائلی رو به روست که باید واکاوی شود.
نباید فراموش کرد که خزانه‌داری آمریکا عملا با تأخیری 8 ماهه مجوز فروش هواپیما به ایران را صادر کرده است و این تأخیر چنان که از سوی رئیس‌جمهور در سفر نیویورک نیز عنوان شد یک نمونه از بدعهدی‌های آمریکا محسوب می‌شود که نباید آن را از یاد برد و باید آن را پیگیری کرد. چرا که به نظر می‌رسد نقش آمریکایی‌ها و وزارت خزانه‌داری این کشور در ماجرای خرید هواپیما، با وجود صدور مجوز تمام نشده باشد. باید توجه داشت که معضل ارتباطات بانکی یکی از اصلی‌ترین بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام است.
 این معضل در زمان اجرای قرارداد نیز می‌تواند خود را نشان دهد. به ویژه این که در قرارداد بوئینگ به دلیل آمریکایی بودن این شرکت و تداوم تحریم‌های دلاری، چالش‌هایی بر سر مسئله فاینانس دلاری و نحوه انتقال منابع مذکور وجود دارد. هرچند برای رفع این چالش‌ها راهکارهایی وجود دارد، اما تجربه کلی برجام نشان می‌دهد که آمریکا تا حد امکان سعی می‌کند ایران از نتایج مثبت برجام به صورت کامل و بدون دغدغه بهره‌مند نشود.
 
وعده‌های معیشتی دولت نتیجه نداشت
جهان صنعت
این روزنامه اصلاح‌طلب از تداوم گرانی‌ها انتقاد کرده است: در حالی که دولت یازدهم با وعده‌هایی نظیر ایجاد رفاه و آسایش برای مردم روی کارآمد اما به نظر می‌رسد که کابینه این دولت بیشتر بر کاهش نرخ تورم و افزایش بودجه دولتی متمرکز هستند...
نبود اشتغال و رکود موجود در بازار، قدرت خرید خانوار را کاهش داده و نبود متولی مناسب برای تنظیم بازار باعث شده تا موج گرانی بیش از پیش افزایش یابد. در حالی که مردم تصور می‌کردند با باز شدن دروازه‌های بین‌المللی به روی کشور، اشتغال مناسب ایجاد شده و وضعیت معیشتی بهتر خواهد شد.
در این میان با وجود اینکه مسئولان مختلف برای سال 95 پیش‌بینی‌های خوبی داشتند و ادعا می‌کردند وضعیت معیشتی مردم بهتر خواهد شد اما در حال حاضر با اینکه سال 95 از نیمه هم گذشته، وضعیت قیمت کالاهای اساسی هیچ تغییری نکرده است. این در حالی است که مسئولان مختلف طبق روال سال‌های گذشته مسئولیت گرانی کالاها را به گردن یکدیگر می‌اندازند.

کارت‌های اعتباری تاثیری بر رفع رکود ندارند
آرمان
محمد قلی یوسفی اقتصاددان اصلاح‌طلب به آرمان گفته است:‌ ثبت‌نام دریافت کارت‌‎های اعتباری۱۰، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی از روز پنجشنبه اول مهر شروع شد، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی بانک‌ها این کارت‌ها را به مردم نمی‌دهند. به طور کلی هنوز هدف از اعطای کارت‌های اعتباری مشخص نیست. اگر هدف برون‌رفت از رکود عمیق چند سال اخیر است، باید بخش‌های مولد مانند صنعت و کشاورزی را مورد توجه قرار دهیم. باید انگیزه ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذاری‌های تولیدی تقویت شوند.
کارت‌های اعتباری احتمالا بخش تقاضای شهروندان را تحریک می‌کند و باید دید که این طرح چگونه اجرا می‌‎شود، چرا که طرح‌هایی که در کشورمان اجرا می‌شود، همواره با مشکلات عدیده‌ای در اجرا روبه‌رو بوده است. سؤال اینجاست که چرا مستقیما تولید را تحریک نمی‌کنیم و با اعطای کارت‌های اعتباری خرید کالا به طور غیرمستقیم به تحریک تقاضا می‌پردازیم؟ به طور کلی، وقتی رکود وجود داشته باشد، تولید کاهش پیدا می‌کند و به تبع آن شاهد کاهش اشتغال و افزایش بیکاری خواهیم بود...
 حمایت از بخش‌های ضعیف جامعه و کمک به آنها با چنین تسهیلاتی می‌تواند قدرت خرید شهروندان را بالا ببرد، اما نمی‌تواند بر تولید اثرگذار باشد، مگر آنکه ما مشکل عرضه نداشته باشیم و مشکل اصلی اقتصاد در شرایط کنونی فقط تقاضا باشد.
 
سرگردانی مردم در فاز جدید کارت اعتباری!
وطن امروز
وطن امروز نوشته است:‌ شرایط سخت دریافت کارت‌های اعتباری خرید کالا در فاز جدید موجب خواهد شد این طرح نیز به سرنوشت فاز اول دچار شود. به گزارش «وطن‌امروز»، فاز جدید ارائه کارت‌های اعتباری خرید کالا از اول مهرماه آغاز شد اما مشتریان بانک‌ها با شرایط سخت دریافت کارت‌های اعتباری رنگی مواجه شدند. به نظر می‌رسد با توجه به شکست طرح کارت اعتباری در فاز اول و ادامه رویه سختگیری‌ها طرح جدید هم به سرنوشت طرح قبلی دچار شود. هنوز زمان زیادی از نامه نعمت‌زاده، وزیر صنعت به روحانی درباره شکست طرح کارت اعتباری خرید کالا نگذشته است.
نعمت‌زاده به صراحت اعلام کرده بود مردم از این طرح استقبال نکردند تا طرحی که قرار بود دروازه‌ای برای خروج از رکود شود، عملا راکد بماند. فاز جدید طرح کارت اعتباری خرید کالا با تبلیغات و سروصدای زیاد مدیران بانک مرکزی رونمایی شد و خیلی‌ها امیدوارند که با توجه به افزایش سقف خرید کارت اعتباری تا 50 میلیون تومان، مردم از این طرح استقبال کنند اما واقعیت این است که بانک‌ها اجازه نزدیک شدن مردم به این کارت‌ها را نمی‌دهند.