kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۲۵۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی:

هنوز یک دلار هم سرمایه خارجی در معدن جذب نشده است

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی تاکید کرد: هنوز هیچ یک از شرکت‌های خارجی شروع به همکاری و سرمایه‌گذاری نکردند.


کامران وکیل در گفت‌وگو با ایسنا با بیان ریسک سرمایه‌گذاری در ایران بالاست، افزود: در حال حاضر می‌توان گفت که با تمام هیاهوهایی که صورت می‌گیرد هنوز هیچ یک از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام نکردند و در حوزه‌هایی مانند اکتشاف حتی یک دلار هم سرمایه جذب نشده است.
وی با بیان این که شرایط برای تولید برای سرمایه‌گذاری مساعد نیست، عنوان کرد: تا امروز سال‌ها است که در دولت‌های مختلف موضوع تسهیل ورود سرمایه‌گذاران خارجی مطرح و برای آن کمیته‌های مختلفی تشکیل می‌شود و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد، ولی در مقابل می‌بینیم که در این سال‌ها کشورهایی مانند سنگاپور و ترکیه متحول می‌شوند، در حالی که ما همچنان در حال تشکیل کمیته‌‌های تسهیل ورود سرمایه‌گذاران به داخل کشور هستیم.
وکیل در ادامه با اشاره به برخی پروژه‌های بزرگ مانند طرح‌های سیمان و فولاد تصریح کرد: در زمانی که طرح‌های سیمانی در حال اجرا و احداث بود، ما هشدار دادیم و کسی گوش نکرد. ما هم به لحاظ ایجاد ظرفیت‌های بیش از نیاز و هم موقعیت مکانی واحدهای سیمانی هشدار داده بودیم و حالا می‌بینیم که علیرغم هیاهویی که در آن زمان وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره به راه انداخت، واحدهای سیمانی یکی یکی تعطیل می‌شوند.
وی ادامه داد: حالا متاسفانه شاهد آن هستیم که همین اتفاق هم برای فولاد در حال تکرار شدن است. در حالی که بارها گفته شده است که فولاد نیاز به آب دارد و کارخانه‌های فولادی نباید از 50 کیلومتری سواحل فاصله بییشتری داشته باشند، اما می‌بینیم  در اماکنی مثل یزد و... که آب خوردنشان به زحمت تامین می‌شود کارخانه‌های فولاد بر پا شده و این یعنی علیرغم تمام گفته‌ها این مسیر بن‌بست همچنان طی می‌شود. دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی در ادامه یکی از اصلی‌ترین مشکلات پیش‌رو را دولتی بودن اقتصاد و تصمیمات اقتصادی و معدنی دانست و عنوان کرد که با وجود شرکت‌های دولتی و با وجود برخی تصمیماتی که بدون توجه به کارشناسی‌ها و تجربیات بخش خصوصی اتخاذ می‌شود این چرخه اصلاح نخواهد شد و با این وضعیت نمی‌توان انتظار داشت جذب سرمایه مناسبی از خارج از مرزها بر روی طرح‌های داخلی صورت بگیرد.