kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۶۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
وزیر نیرو:

ایران پیشگام درکاهش گازهای گلخانه‌ای است

وزیرنیرو گفت: ایران پیشاپیش جامعه جهانی تلاش برای کاهش انتشارکربن و گازهای گلخانه‌ای را آغاز کرده است.

خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:

مهندس حمید چیت‌چیان پنجشنبه در مراسم آبگیری سدرودبار الیگودرز افزود:رعایت دقیق مسائل زیست محیطی در کشور از سیاست‌های محوری ‌وزارت نیرو است.
وزیر نیرو با بیان اینکه زیان استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تولید برق بیش از منفعت آن است، تصریح کرد: استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تولید برق اثرات نگران‌کننده برای نسل‌ حال و آینده به وجود آورده که نمونه بارز آن خشکسالی ۱۵ ساله است که با عوارض منفی آن دست به گریبانیم.
وزیر نیرو از تولید هفت هزار و 500 مگاوات برق به عنوان برنامه محوری وزارت نیرو تا سال 2030 نام برد و خاطرنشان کرد: تدابیر لازم در روند احداث  نيروگاه‌های آبی با هدف كاهش گازهاي گلخانه‌اي اتخاذ شده است.
وي با اشاره به شرکت ایران درنشست زیست محیطی پاریس و تعهد شرکت‌کنندگان دراین نشست جهت کاهش گازهای گلخانه ای اظهارداشت: كاهش این گازها در دستور کار کشورها قرار گرفته و ایران متعهد به کاهش 4 درصدی گازهای گلخانه‌ای شده است و ما تلاش‌های خود را برای تحقق این هدف آغاز کرده ایم و استفاده از انرژی های تجدید درهمین راستا قابل ارزیابی است.
چیت‌چیان با اینکه طبق تعهدات‌، نیروگاه‌های برق باید بر اساس انرژی‌های تجدید‌پذیر ساخته شوند ، خاطر نشان کرد: تاکنون در ایران بیش از  ۱1 هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه آبی احداث شده است که با احداث سد رودبار الیگودرز دو واحد ۲۲۵ مگاواتی تولید برق آن تا تیرماه سال آینده وارد مدار می‌شوند.
وزیرنیرو با بیان اینکه سدرودبار الیگودرز با همکاری یک شرکت چینی احداث و بیش از ۸۵ درصد سرمایه گذاری آن توسط این شرکت صورت گرفته است ، تصریح کرد: چنانچه با تکیه بر منابع داخلی این سد را احداث می‌کردیم حدود دو تا سه دهه دیگر هم موفق به اتمام این پروژه نمی‌شدیم.
وزیر نیرو با تأکید بر جذب سرمایه‌های خارجی،  گفت: استفاده از منابع خارجی مغایرتی با منافع ملی ندارد و این دو مکمل هم هستند.