kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۶۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲

اقتصاد در آینه رسانه‌ها


 
 دستکاری آمار صادرات غیرنفتی در دولت یازدهم
وطن امروز
وطن امروز درباره آمارسازی دولت روحانی نوشته است:‌ دولت یازدهم برای احیای اعتماد مردم به آمارهای دولتی باید پنهان‌سازی آمار، اعلام با تاخیر آمارها و انتشار آمارهای غیرملموس و اختلاف آماری را کنار بگذارد.
 به گزارش «وطن‌امروز»، مقام معظم رهبری 2 روز پیش درباره آمارهای دولتی گفتند که اختلاف آمارها مردم را بی‌اعتماد می‌کند و دستکاری آماری گناه کبیره است. اعلام چند مرجعی آمار در کشور سبب می‌شود که اشتباهات زیادی در این رابطه بروز کند. به نحوی که چندی پیش سازمان توسعه تجارت در یک اقدام عجیب، شیوه استاندارد اعلام آمار صادرات کشور را تغییر داده و صادرات گاز مایع را برای نخستین‌بار به عنوان یکی از ردیف‌های جدول کالاهای صادراتی کشور اضافه کرده بود. این اقدام البته در نهایت منجر به تغییر رئیس‌سازمان توسعه تجارت شد.
به هرحال، در پی بروز همین اختلافات بود که مقام معظم رهبری به صراحت نسبت به آن انتقاد کردند و ضرورت ارائه آمار و اطلاعات دقیق، متمرکز و علمی را مورد تاکید قرار داده و آن را پایه اصلی در تصمیم‌گیری کارآمد برای کشور خواندند...
یکی از آمارهای عجیب و غریب که دولت یازدهم آن را منتشر کرد و شگفتی کارشناسان و مردم را در پی داشت، اعلام آمار رشد 4/4 درصدی اقتصاد در شرایط رکود شدید اقتصادی بود. چنین آمارهایی موجب بی‌اعتمادی مردم به اعداد و ارقام دولتی می‌شود.

توجيه غير منطقي وزارت نفت براي حادثه مشكوك پتروشیمی
تعادل
این روزنامه اصلاح‌طلب درباره آتش‌سوزي در پتروشيمي‌ها گزارش داده است: تكرر حوادث پتروشيمي به ويژه در حوزه شركت‌هاي متعلق به هلدينگ پتروشيمي خليج‌فارس اين شائبه را ايجاد كرده است كه شايد دستي به دنبال ايجاد مشكل براي مديريت اين هلدينگ، از طريق ايجاد حوادث اين‌چنيني است...
در اين ميان به واسطه فضاي غيرشفاف و مبهمي كه درباره علت واقعي رخ دادن اين اتفاق‌ها ايجاد شده است، تقريبا هر ظني هم ممكن و هم ناممكن به نظر مي‌رسد. از سويي بسياري اعتقاد دارند كه تكرر حوادث نشان از عدم توجه صحيح به مسائلي مانند مسائل HSE در سال‌هاي گذشته بوده كه اكنون خود را نشان مي‌دهد و برخي ديگر، توالي اين جريان را بدون معنا قلمداد نمي‌كنند...
در اين بين نگاهي به ذات حادثه رخ داده، برخي ابهام‌ها و سؤال‌ها را ايجاد مي‌كند. حميدرضا عجمي مدير بهداشت، ايمني و محيط زيست شركت ملي صنايع پتروشيمي ديروز و پس از اينكه آب آتش از آسياب افتاد به نيپنا اعلام كرد كه اين انفجار و پس از آن آتش‌سوزي به دليل وجود ناخالصي در گاز دريافتي بوده است. گاز دريافتي به فيلتر آسيب رسانده و هنگام تميزكاري فيلتر اين حادثه رخ داده است.
اشاره عجمي به «ناخالصي در گاز دريافتي» و عامل شدن آن در آتش‌سوزي سبب شد كه «تعادل» براي جويا شدن ميزان منطقي بودن اين دليل با نادر جاويدپور كارشناس‌ارشد صنايع پتروشيمي تماس برقرار كند. جاويدپور اعلام اين دليل براي آتش‌سوزي را به چالش كشيده و عنوان كرد كه ناخالصي گاز نمي‌تواند به حدي باشد كه به فيلتر آسيب برساند...
احتمال قوي وجود دارد كه حين عمليات تميزكاري فيلترها، ابزاري مانند پيچ يا چكش از سوي يكي از كارگرها داخل فيلتر باقي مانده و اين حريق را رقم زده باشد. اين كارشناس‌ارشد صنايع پتروشيمي عنوان كرد كه چنين مسائلي تاكنون بارها اتفاق افتاده و يكي از مهم‌ترين عوامل آن، بي‌تفاوتي ناظران نسبت به عمليات در حال رخ دادن است.

گمرک شاهراه ورود قاچاق به کشور است
جوان
روزنامه جوان نوشته است:‌ در حالي كه پيش از اين سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز مدعي شده بود كه عمده كالاي قاچاق از گمرك وارد ايران مي‌شود، یک مدیر در سازمان اموال تملیکی هم این امر را تأييد كرد و گفت: اكثر كالاهاي قاچاق از مبادي رسمي وارد كشور مي‌شوند.
به گزارش «جوان» نماينده سازمان اموال تمليكي كه در ابتداي شهريور ماه سال 95 در دومين نشست دادستاني تهران در‌باره مبارزه با قاچاق كالا شركت كرده بود، با اعتراف به اينكه «گمرك نمي‌تواند تمامي كانتينرهاي ورودي به كشور را كنترل كند» گفت: اكثر كالاهاي قاچاق از مبادي رسمي وارد كشور مي‌شوند.
نماينده‌ سازمان اموال تمليكي به لزوم شناسايي انبارهاي نگهداري كالاهاي قاچاق اشاره كرد و گفت: بخش اعظم اين انبارها، فاقد شناسنامه هستند و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر آنها نظارتي ندارد.
از سوی دیگر خانم زبيدي مدير كل جرايم سازمان‌يافته گمرك ايران، در ارتباط با ورود كالاهاي قاچاق به كشور اعلام كرده است كه گمرك نمي‌تواند تمامي كانتينرهاي ورودي به كشور را كنترل كند.
وي همچنين از كشف 536 كيلوگرم هروئين از چند كانتينر كه به طور اتفاقي انتخاب شده بودند، خبر داد بدين ترتيب مشخص است كه از ده‌ها هزار كانتینر كالايي كه از گمرك وارد كشور مي‌شوند اطلاع دقيقي وجود ندارد و امكان دارد هر كالايي در اين كانتينرها باشد كه اشتباه اظهار شده است.

ادامه تحریم‌های بانکی اروپا علیه ایران
شرق
این روزنامه حامی دولت از تداوم تحریم‌های بانکی خبر داده است:‌ با اینکه گره‌های تحریم از بدنه صنعت نفت ایران باز شده؛ اما هنوز هم موانع دیگری سر راه انتقال طلب‌های ایران از شرکت‌های نفتی جهان که با آغاز تحریم‌ها یکباره ایران را ترک کردند، وجود دارد. هرچند نمی‌توان مسدود شدن حساب‌هاي شرکت ملی نفت را برای این حساب‌ها مطرح کرد؛ اما می‌توان گفت، برقرار نشدن ارتباطات بانکی ایران با کشورهای اروپایی و نگرانی آنها از همکاری با ایران، سبب شده به ‌نوعی طلب‌های ایران در حساب شرکت ملی نفت، قفل شود. بر همین اساس، هم‌اکنون مذاکرات با انگلیسی‌ها برای آزادسازی منابع مالی حاصل از مشارکت در میدان گازی «رهوم» ادامه دارد. گره کار هم در برداشت پول از حساب شرکت ملی نفت است که با اينکه واریز شده و این طلب پرداخت شده، کماکان امکان برداشت آن وجود ندارد.

تورم مجددا دورقمی می‌شود
آرمان
محسن بهرامی ارض اقدس، مشاور معاون اجرایی رئیس‌‌جمهور درباره افزایش تورم هشدار داده است: نگرانی از آنجا آغاز شد که نرخ رشد تورم در مرداد نسبت به تیر و نسبت به ماه‌های گذشته در سال جاری که سیر نزولی داشت، به ناگاه در حد اندکی سیر صعودی پیدا کرد. متاثر از این اتفاق، این نگرانی به وجود آمد که مبادا سیاست‌های انبساطی دولت در تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی، در پرداخت بدهی‌ها به پیمانکاران و در تعیین تکلیف بدهی دولت به بانک‌ها و نیز افزایش حجم نقدینگی ناشی از ساماندهی موسسات غیر مجاز، در واقع موجب افزایش تورم شده باشد و این منحنی که طی ماه‌های گذشته روند کاهنده داشته دوباره تغییر مسیر داده و رو به افزایش بگذارد. بنابراین این احتمال وجود دارد که طی یک سال آتی نرخ تورم مجددا دو رقمی شود و در واقع دستاورد بزرگ دولت که مهار تورم و تک‌رقمی کردن آن بوده است، دچار خدشه شود...