kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۳۱۸
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
با ثبت رکورد 87 میلیون لیتر در روز رخ داد

تأثیر منفی حذف کارت سوخت بر مصرف بنزین در کشور

با رکورد 87 میلیون لیتری مصرف بنزین در شهریور در کنار افزایش هدرروی بنزین در جایگاه‌ها و مخالفت جدی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، احتمال می‌رود کارت سوخت از چرخه مصرف بنزین حذف شود.


میانگین هفتگی مصرف بنزین در هفته سوم شهریور به 81 میلیون و 400 هزار لیتر رسیده است که انتظار می‌رود با افزایش سفرهای تابستانی در هفته آینده به مرز 100 میلیون لیتر برسد.
به گزارش فارس، این افزایش مصرف در حالی رخ می‌دهد که براساس پیشنهاد دولت و پافشاری برای تصویب این پیشنهاد استفاده از کارت سوخت نیز در جایگاه‌ها حذف شده است، اما شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی هنوز منتظر ابلاغ برای اجرایی شدن آن است.
در همین رابطه عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی نیز اعلام کرده است کارت سوخت بنزین به طور رسمی با ابلاغ دولت از سامانه سوخت‌رسانی کشور حذف می‌شود و تاکنون تاریخ دقیقی برای حذف آن از سوی دولت اعلام نشده است.
با تمام این شرایط اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حذف کارت سوخت مخالفت جدی کرده است و سخنگوی این ستاد معتقد است به دنبال افزایش قیمت بنزین از 400 تومان در سال 92 به هزار تومان در سال 94 و نزدیک شدن قیمت این فراورده نفتی به فوب جهانی و کم شدن صرفه اقتصادی قاچاق بنزین، شاهد کاهش چشمگیر این پدیده یعنی قاچاق بنزین از کشور هستیم.
به گفته قاسم خورشیدی البته شرایط فعلی، حذف کارت سوخت را دیکته نمی‌کند و ما معتقدیم با توجه به فاصله قیمتی بنزین موجود در کشور با قیمت این فراورده نفتی در کشورهای همجوار می‌تواند حذف کارت سوخت به مقرون به صرفه شدن قاچاق بنزین منجر شده و باعث افزایش قاچاق شود. همچنین آمار و اطلاعات موجود در سامانه هوشمند سوخت این ارزش را دارد که علی‌رغم هزینه‌های پشتیبانی این سامانه، کارت‌های سوخت را حفظ کنیم.
یکی دیگر از مواردی که این روزها زیاد به چشم می‌خورد عدم استفاده صحیح از بنزین هنگام سوخت‌گیری است به این معنا که با کمرنگ شدن استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاه‌ها و همچنین نبود سهمیه، مصرف‌کنندگان این فراورده دقت لازم را در هنگام سوختگیری نمی‌کنند به طوریکه شاهد اتلاف بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت هستیم در حالی که پیشتر و با وجود سهمیه‌های مشخص، مصرف‌کنندگان بنزین سعی می‌کردند حتی یک قطره از بنزین سهمیه‌ای خود را نیز هدر ندهند.
ظاهرا این رویه موجب شده است تا دولت در حذف کارت سوخت کمی محتاط‌تر نسبت به گذشته عمل کند.
منصور ریاحی مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی به خودرو‌داران و مصرف‌کنندگان بنزین اعلام کرده است کارت سوخت حتی در صورت توقف عرضه کارتی بنزین باید حفظ و نگهداری شود، زیرا سامانه هوشمند سوخت هرگز جمع‌آوری نخواهد شد.
این اظهارات نشان می‌دهد ممکن است با تغییر شرایطی مانند افزایش قیمت بنزین در منطقه دوباره استفاده از کارت سوخت در سوخت‌گیری‌ها از سرگرفته شود.
گفتنی است مسئولین وزارت نفت که در ابتدا از موافقان حفظ کارت سوخت بودند، با مصوبه‌ای که در خردادماه ۹۴ از دولت گرفتند، سهمیه‌بندی بنزین را متوقف و این فراورده نفتی را تک‌نرخی اعلام کردند.
اواخر فروردین‌ماه سال جاری و در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۵، مجلس نهم در بند «ح» تبصره ۱۴ این قانون، دولت را مکلف به حفظ کارت سوخت و عرضه مجدد بنزین دو نرخی کرد.
در ادامه با وجود کارایی کارت سوخت و نظام سهمیه‌بندی در مدیریت مصرف بنزین، دولت در تیرماه پیشنهاد حذف این کارت را در قالب اصلاحیه قانون بودجه ۹۵ به مجلس برد.
مجلس نیز در بررسی اصلاحیه لایحه بودجه که چهارشنبه ۳ شهریور ۹۵ به تصویب رساند، بند مذکور از تبصره ۱۴ قانون بودجه را حذف کرد تا بنزین تک‌نرخی مانده و تعیین تکلیف تجهیز وسایل نقلیه سبک و سنگین به  کارت سوخت بر عهده دولت گذاشته شود.
در این رابطه وزیر نفت معتقد است به دلیل هزینه بالای این سامانه و بی‌استفاده بودن اطلاعات کارت سوخت، موافق ادامه فعالیت این کارت نیست. این در حالی است که زنگنه پیش از این گفته نمی‌خواهیم کارت سوخت را حذف کنیم، چرا که اطلاعات مناسبی می‌دهد!
این در حالی است که براساس نظرات مراکز تحقیقاتی، کارت سوخت موجب کنترل واردات و مصرف بنزین در کشور شده است. از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی دستاوردهای طرح کارت هوشمند سوخت، اولین دستاورد این طرح را جلوگیری از قاچاق سوخت اعلام کرده است.
به اعتقاد کارشناسان با توجه به کارا بودن کارت هوشمند سوخت در کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق فراورده‌های نفتی، حفظ کارت سوخت و عرضه دونرخی بنزین به نفع کشور است و حذف آن به کاهش شفافیت و افزایش قاچاق و مصرف منجر خواهد شد.