kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۳۰۰
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶
ظریف در پیامی با اشاره به لجاجت و بلاهت آل سعود:

احقاق حقوق شهدای منا در دستورکار وزارت خارجه قرار دارد

وزیر امور خارجه کشورمان در اولین سالگرد فاجعه منا طی پیامی تاکید کرد: احقاق حقوق شهدای منا از دستورکار وزارت خارجه خارج نمی‌شود و یکی از عوامل موثر بر چگونگی برخورد با ریاض در آینده خواهد بود.


به گزارش ایرنا، در پیام ظریف که به مناسبت اولین سالگرد فاجعه منا صادر شد آمده است: حوادث سال‌های 66 و 94 و کشتار بی‌رحمانه هزاران تن از حجاج بیت‌الله‌الحرام در سرزمینی که باید سرزمین «امن و آرامش» برای مسلمانان و مومنان باشد، نشان می‌دهد چگونه رژیم سعودی، که امروز با وقاحت تمام اتحاد دیرینه‌اش با دشمن صهیونیستی را علنی ساخته است، با گروگان گرفتن اماکن مقدس اسلامی، از آن برای تحقق سیاست‌های حقیر و کینه توزانه سیاسی و فرقه‌ای خود در خدمت به استکبار و صهیونیسم بهره‌برداری می‌کند.
وزیر امور خارجه افزوده است: در حادثه سال گذشته در منا، ایران صدها تن از بهترین و مومن‌ترین و پاک‌ترین فرزندان خود را مظلومانه از دست داد و وزارت امور خارجه نیز چند تن از بهترین سرمایه‌های انسانی خود را تقدیم کرد که فقدان آنان برای دیپلماسی کشور که نیروی انسانی کاردان، با تجربه، متعهد و مومن به آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی سرمایه و پشتوانه آن است، خسرانی بزرگ و غیرقابل جبران می‌باشد.
در ادامه این پیام آمده است: «لجاجت»، «بلاهت»، «تعصب» و «ثروت» بی‌حد و اندازه حاکمان سعودی، از رژیم آل سعود حکومتی قسی و بی‌منطق ساخته است که با «تولید، پرورش و گسترش تروریسم» منطقه و جهان را به «اسفناک‌ترین و فجیع‌ترین» شرایط خود در طول تاریخ معاصر کشانده و ملت‌ها و دولت‌های آن را گرفتار کینه ورزی‌ها و شرارت‌های نابخردانه خود کرده است.
وی ادامه داده است: نه تنها در حادثه منا، که در تمامی بحران‌هایی که بخش‌های مهمی از منطقه حساس خاورمیانه را از بحرین تا یمن و از عراق تا سوریه و لبنان و حتی در داخل سرزمین وحی و در ایام مبارکی مانند موسم حج فرا گرفته است، دست‌های ناپاک، مشکوک و پلیدی قابل مشاهده است که با تمام توان سرنوشت امت اسلامی و اتحاد جهان اسلام در مقابل خطر مشترک صهیونیسم و تروریسم بین‌الملل را هدف قرار داده است.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همواره خود را در برابر «جان»، «حیثیت » و «مال» هموطنان ایرانی در خارج از کشور مسئول دانسته و می‌داند و در تمامی تعاملات، رایزنی‌ها و روابط خود با کشورها و جامعه بین‌المللی بالاترین اولویت و اهمیت را برای انجام این وظیفه مقدس اسلامی و ملی قائل است... پس از اتمام مرحله پیچیده، حساس و پرمخاطره نخست، پیگیری ابعاد انسانی، سیاسی، حقوقی و بین‌المللی این فاجعه با «اولویت بسیار بالا» در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت و در این مدت، هیچگاه از پیگیری موضوع غفلت نشده و همچنان نیز در بالاترین سطح ممکن در دستور کار قرار داشته و در دست پیگیری می‌باشد.
در پایان این پیام آمده است: علی‌رغم تمامی کارشکنی‌های رژیم آل سعود، پیگیری فاجعه منا تا احقاق حقوق مسلم شهدا، قربانیان و آسیب‌دیدگان و بازماندگان شهدای این فاجعه غم‌انگیز از دستور کار وزارت امور خارجه خارج نخواهد شد و بدون تردید یکی از مهم‌ترین عناصر و عوامل موثر بر چگونگی برخورد با رژیم سعودی در آینده خواهد بود.
فاجعه منا نشان بی‌کفایتی
حکام سعودی است
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی به مناسبت سالگرد فاجعه منا، این فاجعه را نشانی بزرگ از بی‌کفایتی کارگزاران حج در عربستان سعودی و بی‌مسئولیتی حاکمان این کشور در اداره مناسک حج عنوان کرد.
به گزارش فارس در بخشی از این پیام آمده است: در سرزمین مقدسی که باید مکان «امن و آرامش» برای مسلمانان و مومنان جهت انجام مناسک عبادی حج باشد شاهد فاجعه کشتار زائران حرم امن الهی بودیم. این حقیقت تلخ نشانی بزرگ از بی‌کفایتی کارگزاران حج در عربستان سعودی و بی‌مسئولیتی حاکمان این کشور در اداره مناسک حج می‌باشد.
رئیس مجلس در پیام خود آورده است: شایسته است جهان اسلام و مجامع آزاداندیش حقوق بشری بین‌المللی با تأسی به وجدان انسانی خویش موضوع تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای حادثه منا را در دستور کار خود قرار داده و وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز پیگیری‌های حقوقی، قضایی و سیاسی این موضوع را در محاکم بین‌المللی با جدیت پیگیری کند. سیاست‌های پراشتباه جاه‌طلبان جوان حاکم بر رژیم آل سعود اعم از تجاوز و تهاجم به یمن، پرورش و حمایت از تروریست‌های تکفیری در منطقه و ارتباط پنهان و آشکار با رژیم اشغالگر قدس شریف از مولفه‌های برجسته بی‌تدبیری عربستان است که جوهر واقعی دین اسلام را به مخاطره افکنده است.
تجمع دانشجویان
جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نخستین سالگرد فاجعه منا در اعتراض به جنایات رژیم آل سعود و سکوت مجامع بین‌المللی تجمع کردند.این تجمع اعتراضی با عنوان « فریاد منا» در مزار شهدای گمنام دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.
دانشجویان و اساتید دانشگاه امیرکبیر در این تجمع با سر دادن شعارهایی، همچون «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر آل‌سعود»، «مرگ بر سه قاتل کودکان، آل سعود، اسرائیل و آمریکای بی‌وجدان» خیانت‌های رژیم آل سعود علیه مسلمانان منطقه را محکوم کردند.
تجمع‌کنندگان همچنین سکوت مجامع بین‌المللی در قبال جنایات آل سعود را تقبیح کرده و از مسلمانان جهان خواستند تا نسبت به این ‌جنایت‌ها بی‌تفاوت نباشند.
این دانشجویان در پایان تجمع خود، پرچم آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیدند.
جلوگیری از سفر حجاج ایرانی
 یکی از جنایات آل سعود
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه فاجعه منا با برنامه‌ریزی مقامات سعودی اتفاق افتاد، گفت: یکی از جنایت‌های مقامات سعودی در کنار سایر جنایاتشان جلوگیری از سفر حجاج ایرانی به بیت‌الله‌الحرام است که باید در این باره پاسخگو باشند.
حجت‌‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز به مناسبت سالگرد فاجعه منا طی پیامی تاکید کرد: حادثه تلخ و تاسف بار سرزمین منا، با مدیریت غلط و سهل‌انگاری دولت سعودی، موجی از اندوه و تالم را همزمان با عید سعید قربان در جهان اسلام و ایران اسلامی، سرزمین شهداء و ایثارگران برانگیخت.