kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۵۹۳
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۵

حامیان دولت هم اثر رونق اقتصادی را در بازار پیدا نمی‌کنند(خبر ویژه)

در حالی که برخی مقامات دولتی از دوره «رونق و رشد اقتصادی» و خروج از رکود خبر می‌دهند، نشریات حامی دولت نمی‌توانند پنهان کنند که رکود اقتصادی پس از برجام شدیدتر شده است.



طی یک ماه اخیر رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد و برخی دیگر از مقامات دولتی از 4 فصل متوالی رشد اقتصادی و رسیدن به نرخ رشد 4/4 درصدی خبر داده‌اند اما مطبوعات حامی دولت از اوضاع آشفته بورس،‌به عنوان نماد رکود و رونق - خبر می‌دهند. کارشناسان وضعیت بورس را میزان الحراره اقتصاد می‌دانند.
روزنامه اعتماد در خبری با عنوان «بورس قرمز پوشید» نوشت: بازگشت رنگ قرمز به تابلوی بورس زنگی است که بعد از تداوم چندین روزه سبزپوشی تابلوهای بورسی برخی سهامداران را کمی نگران کرده است. در معاملات بورس تهران شاهد تداوم فقر نقدینگی معاملاتی کم‌عمق و بی‌هدف بودیم. بازاری که اگرچه نماگرهای آن به لطف معاملات کد به کد فرو نمی‌ریزد. اما تداوم افت ارزش سهام همه را کلافه کرده است.
روزنامه شرق نیز در همین زمینه ذیل تیتر «کسالت حاکم بر بورس» نوشت: بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته مانند روزهای گذشته فضای کم‌رمق و کسالت باری داشت و شاخص کل با ثبت 190 واحد کاهش، به رقم 77 هزار و 167 واحد رسید که در شهریورماه دچار رکود شده است و از فقر شدید نقدینگی رنج می‌برد؛ بنابراین با کمبود نقدینگی، فعالان بازار در یک فضای ناامیدی اقدام به فروش سهام خود در قیمت‌های پایین کردند که در نهایت موجب زیان سهامداران شد؛ اما این کاهش قیمت‌ها بر شاخص به دلیل جابه‌جایی‌های سنتی روی سهام شاخص ساز به صورت کدبه‌کد موجب شده است تا شاخص واقعیت بازار را دقیق منعکس نکند. از طرف دیگر با وجود اعلام نرخ 4/4 درصدی رشد اقتصادی، تغییرات ملموسی در صورت‌های مالی شرکت‌ها رخ نداد؛ بنابراین رشد اقتصادی اعلام شده بیشتر فروش نفت است.
از سوی دیگر روزنامه فرهیختگان به قلم وحید شقانی اقتصاددان نوشت: بر اساس اعلام بانک مرکزی، نقدینگی به بیش از هزار هزار میلیارد تومان رسیده که رقمی بی‌سابقه است. این در حالی است که در ابتدای دولت یازدهم نقدینگی حدود 492 هزار میلیارد تومان بود اما هم‌اکنون این رقم به هزار هزار میلیارد تومان رسیده است. کاهش نرخ سود بانکی نیز سرعت گردش پول را افزایش داده است که طبیعتا این اتفاق تبعات زیادی خواهد داشت.
در گذشته نقدینگی متمرکز و سرعت گردش پول پایین اما هم‌اکنون سرعت گردش پول افزایش یافته و با توجه به افزایش حجم مبادلات مالی و واقعی، نقدینگی نیز افزایش یافته که خطرناک است و اگر به درستی مدیریت نشود، شاهد جهشی در حوزه تورم خواهیم بود؛ خطری که به آن بمب نقدینگی گفته می‌شود و بی‌سابقه است.
این کارشناس می‌افزاید: دولت باید بتواند با این بحران نقدینگی و تبعات تورمی مقابله کند. یکی از راه‌هایی که می‌تواند کمک قابل توجهی به شرایط فعلی کند، ساماندهی موسسات غیرمجاز است. راه دیگر این است که دولت نقدینگی را به سمت بخش‌های مولدی چون تولید هدایت کند؛ در غیر این صورت این نقدینگی به بازارهای غیرمولد هدایت می‌شود و شاهد حضور سفته‌بازان و حباب قیمتی در این بازارها خواهیم بود. راه سوم که از اهمیت زیادی هم برخوردار است؛ انجام اصلاحات ساختاری است.
در همین حال روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: نقدینگی بار دیگر رشد کرد. آخرین آمار بانک مرکزی از وضعیت پولی و بانکی کشور، حکایت از رشد نقدینگی در بهار امسال دارد؛ که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 29/7 درصدی را نشان می‌دهد.
بر اساس بخش آمار پولی و بانکی، گزیده آمارهای اقتصادی بانک مرکزی، میزان نقدینگی در پایان خرداد امسال نسبت به اسفند پارسال 4/2 درصد رشد نشان می‌دهد.
در بخش بدهی بانک‌‌ها به بانک مرکزی نیز مشاهده می‌شود که حجم بدهی‌ها به 895 هزار میلیارد و صد میلیون ریال رسیده است که نسبت به اسفند سال گذشته 7 درصد و در مقایسه با خرداد سال گذشته 10 درصد رشد را نشان می‌دهد.
روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با طرح این سوال که «ترمز رشد کشیده شد؟ می‌نویسد: آمار 5 ماهه عملکرد بنادر اقتصادی نشان می‌دهد رشد 30 درصدی تخلیه و بار گیری محموله‌های نفتی و غیرنفتی در فروردین با کاهشی 26 درصدی، در تیرماه به 4/3 درصد رسیده است.