kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۱۰۶
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷
روحانی در جشنواره شهید رجایی:

برجام و طرح تحول سلامت برای کارنامه 3 ساله دولت کافی است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت اگر کاری جز برجام و یا طرح تحول سلامت نکرده بود، برای دستاورد سه ساله‌اش کافی بود، گفت: اینکه دیپلمات‌های ما موفق شدند قطعنامه‌های سازمان ملل را لغو کنند، برای تاریخ کشور ما بس است.



به گزارش فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح دیروز با حضور در مراسم اختتامیه جشنواره شهید رجایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد با بیان اینکه باید تمام دستگاه‌های دولت به مردم‌، جامعه‌، نظام و کشور خدمت کنند‌، تأکید کرد: باید در تصمیم‌گیری‌، تصمیم‌سازی و اجرا و نظارت به دقت و حساب شده عمل کنیم. در دولت یازدهم تمام تصمیمات دولت در افکار عمومی و رسانه‌های همگانی به دقت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
وی در ادامه گفت‌: در مذاکرات هسته‌ای طی تاریخ ایران سابقه نداشته که نحوه سخن گفتن‌، قدم زدن، لبخند زدن تا کلمه کلمه تصمیم‌گیری‌ها‌، متون و پیوست‌ها در مجامع عمومی‌، خطبه‌ها‌، دانشگاه‌ها‌، تریبون‌ها و رسانه‌ها، به این میزان مورد دقت واقع شده باشد.
مردم حق اظهار نظر در هر تصمیمی را دارند
روحانی تصریح کرد‌: اینکه تصمیمات دولت تا این حد مورد بحث عمومی و رسانه‌هاست، سنت حسنه‌ای است که باید به سایر قوا و نهادها تعمیم یابد. مردم حق سخن گفتن، فکر کردن و اظهارنظر در هر کلام‌، سخن و تصمیمی را در نظام دارند‌، اما همانگونه که مقام معظم رهبری تأکید فرمودند‌، نقد باید منصفانه و توأم با راه‌حل باشد.
نباید امضای طلایی ایجاد کنیم
وی با بیان اینکه اگر احترام‌، ادب‌، اخلاق‌، نقد منصفانه و ارایه راه‌حل در جامعه حکمفرما شود، تصمیمات دقیق‌تر اتخاذ می‌کنیم، گفت: برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دقیق‌تر و همچنین سازگاری با روح قوانین اساسی‌، سازمان برنامه و بودجه به عنوان بازوی رئیس‌‌جمهوری در برنامه‌ریزی‌، اجرا و نظارت بر بودجه و همچنین سازمان اداری و استخدامی به عنوان بازوی دیگر در مسایل اداری و استخدامی تشکیل شد.
روحانی با بیان اینکه دستگاه بی‌رقیب ناکارآمد می‌شود و انحصار مشکل‌آفرین است، ادامه داد: باید کاری کرد که یک فرد احساس نکند که سازمانی منحصراً در اختیارش است و نباید امضاء طلایی درست کنیم که این فسادآفرین و مشکل‌آفرین است.
با بگیر و ببند مشکل فساد حل نمی‌شود
وی مبارزه با فساد را وظیفه بزرگ دولت دانست و تاکید کرد‌: دولت در برخورد با فساد به ریشه‌ها می‌پردازد و در بحث حقوق‌های نامتعارف نیز دولت به ریشه‌ها پرداخت تا ضمن قانونی شفاف‌، مقام  ذی‌نفع نتواند تصمیم‌گیر باشد و دستگاه‌های نظارتی نیز نظارت لازم را به عمل آورند. با بگیر و ببند و اینها فساد حل نمی‌شود‌، باید با ریشه‌های فساد برخورد کنیم. اگر کسی جایی حقوق غیرعادلانه گرفته است‌، فکر نکنیم باید در قوه قضائیه صف درست کنیم و چوب و شلاق بیاوریم! اول از چوبه‌ دار شروع می‌کنیم بعد پایین می‌آییم درحالیکه باید قانون را درست کنیم.
رئیس‌جمهور ادامه داد‌: مشکل حقوق‌هایی که مطرح شده‌، مشکل یک قوه و یا دو قوه نیست بلکه سراسری است و تا زمانی که در کشور قوانین، مقررات‌، پرداخت‌ها و درآمدها شفاف نیست و همچنین بخش‌های خصولتی وجود دارد‌، فساد و مشکل نیز وجود خواهد داشت و حل نمی‌شود. ضروری است که سیستم را از بنیان اصلاح کنیم.
وی با قدردانی از تمامی کارکنان و مدیران صادق، مخلص و خدمتگزار، اظهارداشت: مشکلات در کشور به اکثریت برنمی‌گردد.
لغو قطعنامه‌ها برای تاریخ کشور بس است‌
روحانی با اشاره به اینکه اگر دولت کاری جز برجام و یا طرح تحول سلامت نکرده بود‌، برای دستاورد سه ساله کافی بود‌، اظهار داشت: معنای برجام این است که قدرت سیاسی‌مان را به رخ دنیا و قدرت‌های بزرگ کشیدیم. اینکه دیپلمات‌های کشور موفق شدند قطعنامه‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران را لغو کنند، برای تاریخ کشور بس است!
رئیس‌جمهور ادامه داد‌: کدام کشور بوده است که 7 قطعنامه فصل هفتمی شورای امنیت را بدون اینکه یک روز اجرا کند‌، با قدرت دیپلماسی آن‌ها را لغو کند؟ باید به ایستادگی ملت و کار مخلصانه دیپلمات‌های کشورمان افتخار کنیم‌، رفتار کودکانه‌، از روی حسد و حزبی و جناحی عمل کردن ما را از وظایف اصلی منحرف نکند.
وی با تأکید بر اینکه اگر کفران نعمت کنیم عذاب خدا نازل می‌شود‌، ادامه داد: مگر می‌شود انسان در برابر خدمت عده‌ای مخلص شکرگزار نباشد؟ امروز دیوارهای تحریم خراب شده و شرایط بانکی و مالی سرمایه‌گذاری‌، صادرات و واردات کالا و خدمات سهل و آسان‌تر شده است. اگر 100 مشکل وجود داشت امروز 90 تای آن حل شده است.
روحانی همچنین طرح تحول سلامت در طول 3 سال گذشته را از اقدامات بسیار مهم و ارزشمند دولت برشمرد و گفت‌: اکنون مردم با هزینه کمتر‌، عزت و احترام بیشتر‌، زمان کوتاه‌تر و بدون زحمت‌، خدمات درمانی و پزشکی دریافت می‌کنند که این کاری بسیار عظیم و بزرگ است. وی با بیان اینکه چرا عده‌ای به امید مردم لطمه می‌زنند، گفت: چرا عده‌ای با پول بیت‌المال و از روزنامه و خبرگزاری‌ که با پول بیت‌المال است به امید ملت لطمه می‌زنند‌، این به نفع چه کسی جز دشمن است؟ مگر ما دشمن مردم و مملکت هستیم؟ باید واقعیات را به مردم گفت و رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیرشان با اعضای هیئت دولت در مسئله اعتماد و امید به عنوان دو اصل مهم تأکید کردند.