kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۱۰۵
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷
امیر اسماعیلی خبر داد

رصد و کشف پرنده‌های رادار گریز و موشک‌های کروز و بالستیک در آن سوی مرزها

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش گفت: رادار «نذیر» عملیاتی شد و از این پس هیچ پرنده رادارگریزی نمی‌تواند بدون اجازه وارد آسمان ایران اسلامی شود.



امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) در حاشیه مراسم گرامیداشت سالروز تأسیس این قرارگاه که در دانشگاه ستاد و فرماندهی آجا برگزار شد در مورد تمرین تاکتیکی اخیر پدافند هوایی اظهار داشت: یک تمرین تاکتیکی در مناطق جنوبی کشور برگزار شد و در آن از عمده سامانه‌های قرارگاه پدافند هوایی استفاده شد.
اسماعیلی افزود: رادار «نذیر» عملیاتی شد و از این پس هیچ پرنده رادارگریزی نمی‌تواند بدون اجازه وارد آسمان ایران اسلامی شود. سامانه قدرتمند راداری نذیر در قلب کویر ایران اسلامی و در ارتفاع بالای 3هزار متر عملیاتی شد.
وی در ادامه گفت: این رادار متخصص کشف ریزپرنده‌ها، هواپیماهای u2، rq4  mq1 است، رادار نذیر به راحتی می‌تواند موشک‌های بالستیک و کروز و از همه مهمتر هواپیماهای رادارگریز را نیز شناسایی و رهگیری کند.
به گزارش فارس، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش تصریح کرد: سامانه راداری نذیر می‌تواند کیلومترها آن طرفتر از مرزهای آسمانی ایران را رصد کند و هر تحرکی را که بخواهد به مرزهای ما نزدیک شود شناسایی کند و به شبکه یکپارچه پدافندی گزارش دهد.
سامانه پدافندی باور 373 عملیاتی می‌شود
امیراسماعیلی افزود: سامانه پدافندی، موشکی و راداری باور 373، مکملی قدرتمند و کاملا بومی برای سامانه پدافندی اس 300 است که به زودی عملیاتی خواهد شد.
وی با بیان اینکه هنوز محل استقرار سامانه پدافندی اس 300 مشخص نیست، تاکید کرد اس 300 با مکمل قدرتمند و کاملا ایرانی خود با نام باور 373 آن چیزی است که ما می‌خواهیم و بزودی این دو سامانه در محل ویژه خود مستقر و عملیاتی می‌شود.
امیر اسماعیلی افزود: اس 300 و باور 373برای دشمن بسیار مهلک خواهد بود.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش گفت:‌ ورود اس 300 به ایران از خود سامانه پدافندی بسیار مهم‌تر بود چرا که ایران از میان همه دشمنی‌ها، تهدیدها و تحریم‌ها توانست حق خود را بگیرد.
ایران، امن‌ترین آسمان غرب آسیا
وی افزود: دانشمندان کشور ما هم اکنون بر لبه تکنولوژی جهان حرکت می‌کنند و تاکنون نیز ما بدون اس 300 و با سامانه‌های کاملا ایرانی مانند مرصاد، شلمچه، پیامبر اعظم و سامانه‌های دیگر بومی توانستیم آسمان خود را میان همه تهدیدها امن‌ترین آسمان غرب آسیا کنیم.
امیر اسماعیلی گفت: سامانه‌های پدافندی تلاش 2 و 3 نیز در راه است و ایران دیگر نیازی به اس400 ندارد.
وی همچنین از سربازان گمنام امام زمان در وزارت اطلاعات که برای ورود اس 300 به ایران زحمات زیادی کشیدند تشکر کرد.