kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۰۲۴
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳

اقتصاد در آینه رسانه‌ها


 توجیه فساد حقوق‌های نجومی توسط دولت از خود فساد بدتر است
ایران
دکتر احمد توکلی درباره حقوق‌های نجومی به روزنامه ایران گفته است: برخی در دولت این فساد را توجیه کنند، این از خود فساد هم بدتر است؛ چنان که می‌گویند فلانی از ذخایر نظام است. به همین دلیل است که معتقدم فرصت تاریخی ایجاد شده، آرام آرام درحال از دست رفتن است. من در مصاحبه‌ای خطاب به آقای روحانی گفتم که اگر شما به داد این مسئله نرسید، صدارت شما یک دوره‌ای می‌شود. مفهوم مخالف این گفته، این است که اگر به داد آن برسید، صدارت شما دو دوره‌ای می‌شود. من حاضرم که آقای روحانی به مسئله فیش‌های حقوقی رسیدگی کند و دو دوره‌ای شود.
 باید توجه داشت که این مسئله در دولت سر باز کرده است. دولت نباید می‌گفت «کی بود کی بود من نبودم.»  باید این فرصت را غنیمت بشمرد. تندتر از برادران «کیهان» که نداریم، آنان هم این طور برخورد نکردند که فقط قوه مجریه است. وقتی قوه مجریه می‌گوید چیز مهمی نیست، او (منتقدان) هم تحریک می‌شود. باید توجه داشت از کسی که صاحب قدرت است، شرح صدر بیشتری انتظار می‌رود. متأسفانه مروری بر فهرست اعضای جدید هیئت عامل صندوق توسعه ملی نشان می‌دهد که دولت بدرستی با موضوعات برخورد نمی‌کند، درحالی که می‌توانست افراد بهتری را برای این سمت انتخاب کند.
 در مسئله حقوق‌های نامشروع نیز من اولین فردی بودم که به آن اشاره کردم. این حادثه آنقدر بزرگ بود که دو ماه ما را دنبال خود می‌کشید. بعد، مسئله قرارداد نفتی پیش آمد که 8 ماه است ما را به دنبال خود می‌کشد. یا FATF که هنوز به آن نپرداخته‌ایم، اما دریایی از سخن دارد.

اشتباهات دولت یازدهم در تنظیم بازار قدرت خرید مردم را کاهش داد
جهان صنعت
این روزنامه عملکرد دولت یازدهم در تنظیم بازار را چنین نقد کرده است: اگرچه دولت توانست با اتخاذ نام تدبیر و امید برای خود، موج مثبتی در میان مردم ایجاد کند اما با ایجاد گرانی‌های پی در پی، تنظیم نبودن بازار مواد غذایی، بیکاری و کاهش قدرت خرید خانوار اعتماد قشر زیادی از مردم را خدشه‌دار کرد.در این سال‌ها اگرچه سعی شد تا تورم تک‌رقمی شده و رشد اقتصادی کشور از زیر خط صفر بالاتر آید اما رکود چنان در بازار ریشه دوانده که بسیاری از کارخانه‌های صنعتی کشور مجبور به تعطیلی شدند و تولید داخل با مشکلات زیادی مواجه شد. به همین دلیل نه‌تنها شغل جدیدی برای جوانان ایجاد نشد بلکه بسیاری از افراد مشغول به کار که خرج خانواده‌های چند نفره را می‌دادند نیز از کار بیکار شدند. در نتیجه قدرت خرید خانوار با کاهش قابل توجهی مواجه شد و سرانه مصرف برخی محصولات خوراکی در کشور پایین آمد به طوری که طبق گفته دبیر کانون صنایع غذایی ایران بنا بر اعلام بانک مرکزی در چند سال اخیر و در شرایط رکود، مصرف لبنیات در کشور ۳۵ درصد و مصرف گوشت ۲۲ درصد کاهش یافته است.
در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که هرچه قدرت خرید پایین‌تر می‌آید، قیمت کالاهای اساسی و خوراکی‌های مایحتاج روزانه، هفته به هفته و گاهی ساعت به ساعت تغییر می‌کند و بالا می‌رود. متاسفانه نبود نظارت‌های پی در پی و مشخص نبودن متولی تنظیم بازار در دولت یازدهم نیز باعث شد تا سودهای کلان را عوامل زنجیره توزیع کالاهای اساسی به جیب بزنند....
قاچاق کالا نیز معضلی است که سالیان سال اقتصاد و تولید کشور را با مشکل مواجه کرده و دولتمردان در این خصوص ادعا می‌کنند که همیشه پیگیر حل معضل قاچاق هستند اما شواهد نشان می‌دهد که برخی رابطه‌ها باعث شده تا از دستگیری فعالان بزرگ قاچاق به کشور جلوگیری شود. به همین دلیل طی سال‌های اخیر نه تنها پوشاک خارجی، لوازم خانگی و برخی محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور وارد می‌شود بلکه در حوزه اقلام خوراکی نیز واردات میوه‌های خارجی آن هم در کانتینرهای بزرگ صدای مسئولان را نیز در آورد و به تبع آن مدتی پیگیری‌ها در این زمینه افزایش یافت، اما آن چیزی که همچنان در بازار میوه‌ها مشاهده می‌شود این است که میوه‌های عجیب و غریب خارجی و حتی برخی میوه‌ها که نوع مرغوب آن در داخل کشور تولید می‌شود با قیمت‌های باورنکردنی در مغازه‌های لوکس به فروش می‌رسد.

ارزش معاملات بورس به مرز هشدار رسید
تعادل
این روزنامه حامی دولت درباره وضعیت بورس گزارش داده است: روز گذشته بازار سرمايه شاهد افت تمام نماگرهاي خود بود و شاخص كل با 322واحد كاهش به رقم 77هزار و 757واحد رسيد. شاخص‌هاي هم‌وزن و آزاد شناور نيز به ترتيب در ارتفاع 14هزار و 464واحد و 86هزار و 876واحد متوقف شدند.  باوجود روند متعادل رو به رشد مواد اوليه و نفت در سطح بين‌المللي صنايع وابسته به كاموديتي‌ها روند نزولي دارند و بر اين اساس بازار سرمايه همچنان كم‌رمق دنبال مي‌شود تا جايي كه ارزش معاملات بازار با ثبت رقم 161ميليارد تومان به مرز هشدار رسيد، زيرا در سه ماهه گذشته كمترين رقم ثبت شده است كه اين عدد ناشي از دست به دست شدن ۷۸۳ميليون و ۹۱۹هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي نزديك به ۶۰هزار نوبت دادوستد بود و همين عامل، سبب شد تا ارزش بازار نيز به رقم 322هزار ميليارد تومان برسد كه نسبت به آخرين روز معاملاتي هفته گذشته 2هزار ميليارد تومان كاهش را تجربه كرده است.علاوه بر اين حجم معاملات نيز نسبت به آخرين روز معاملاتي هفته گذشته با كاهش نسبتا قابل‌توجهي همراه بود و به رقم 783ميليون سهم رسيد درحالي كه در آخرين روز هفته گذشته حجم معاملات يك‌ميليارد و 131سهم بود.

تولید مسکن ۵۰ درصد عقب‌تر از نیاز بازار
همشهری
همشهری از وضعیت بازار مسکن گزارش داده است: برآوردهای آماری نشان می‌دهد که میانگین تولید سالانه مسکن در ۱۰ سال اخیر به کمتر از ۶۰۰ هزار واحد رسیده درحالی‌که برنامه دولت و وزارت راه و شهرسازی تولید حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بوده است. این موضوع نشان از عقب‌ماندگی ۵۰ درصدی در ساخت مسکن دارد.البته آمار توليد مسكن در 2سال 92 و 93 به‌دليل ركود در اقتصاد ايران افت بيشتري را تجربه كرده و متوسط مسكن ساخته شده در اين‌سال‌ها بين 350تا 400هزار واحد تخمين زده مي‌شود. افت شديد ساخت مسكن و ركود 4سال اخير براساس ميزان پروانه‌هاي ساختمان، بسياري از صنايع مرتبط با صنعت ساختمان را زمينگير كرده و تقاضا براي خانه‌دار شدن را هم به عقب انداخته است.بيت‌الله ستاريان، كارشناس اقتصاد مسكن مي‌گويد: براي تأمين نياز مسكن بايد سالانه 1/3ميليون واحد مسكوني در كشور ساخته شود ميانگين توليد مسكن در 10سال اخير كمتر از 600هزار واحد برآورد مي‌شود كه نتيجه اين كسري توليد مسكن را در حاشيه‌نشيني يا همان اسكان غيررسمي مي‌توان مشاهده كرد، به‌نحوي كه شاهد رشد 6درصدي حاشيه‌نشيني در كشور هستيم.