kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۷۱۶
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷
وزیر بهداشت خبر داد

تولید 97 درصد داروی مورد نیاز در داخل کشور

وزیر بهداشت گفت: درچارچوب اهداف سیاست‌های اقتصادمقاومتی، داروسازان موفق شده‌اند 97 درصد داروی مورد نیاز کشور را تولید و تامین کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسن قاضی زاده هاشمی در پانزدهمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ایران، افزود: سهم جامعه داروسازی در تولید کشور بی‌نظیر است و آنچه درباره اقتصاد مقاومتی مورد تاکید است داروسازان از سال‌ها قبل آغاز کرده اند.قاضی زاده هاشمی ادامه داد: تولید و تامین 97 درصد داروی مورد نیاز در داخل کشور  معایب و محاسنی نیز داشته است اما اگر این توان بومی نبود اکنون هزینه دارو چهار برابر بیش از آنکه مردم می‌پردازند بود و در کشور با یک بحران دارویی مواجه می‌شدیم.
تولید 100 قلم دارو در 3 سال گذشته
وی افزود: در سه سال گذشته دستاوردهای خوبی در تولید دارو داشته ایم و با وجود کمبودها 100 قلم دارو تولید و سهم ریالی تولید داخل از 60 درصد به 70 درصد افزایش یافته است.
به گفته هاشمی، واردات دارویی درطول عمر دولت یازدهم 350 میلیون دلار کاهش پیدا کرده که این  یکی از دستاوردهای بزرگ این دولت است.
ضرورت شناسنامه‌دار کردن داروهای گیاهی
وزیر بهداشت با بیان اینکه داروسازان نباید درباره ایجاد داروخانه‌های گیاهی واکنش‌های تند نشان دهند، تصریح کرد: ایجاد داروخانه‌های گیاهی در روند کار سایر داروخانه‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند زیرا بخش عمده‌ای از پزشکی ما سنتی است و به منظور کاهش تخلفات در عرصه طب سنتی و کوتاه کردن دست برخی متخلفان این حوزه ایجاد داروخانه‌های گیاهی ضرورت دارد.وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان اعتقاد و باور مردم از طب سنتی را  که سرمایه‌ای ملی است، تغییر داد، افزود: داروهای گیاهی باید شناسنامه‌دار شوند و به همین منظور در بازه‌ای 20 تا 30 ساله عطاری‌ها هم باید در این سامانه استاندارد‌سازی شوند.