kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۶۳۴
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
لاریجانی در صحن علنی :

الگوی جدید قراردادهای نفتی از تیررس مجلس خارج نیست



رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیئت تطبیق قوانین در حال بررسی نظرات انتقادات و سوالات نمایندگان در قراردادهای نفتی است گفت: مصوبه جدید دولت در قراردادهای نفتی باید در هیئت تطبیق بررسی شود پس این موضوع به هیچ عنوان از تیررس مجلس خارج نیست.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در تذکری شفاهی از برگزاری غیرعلنی جلسه روز یکشنبه مجلس انتقاد کرده و گفت: شما روز یکشنبه جلسه غیرعلنی گذاشتید. از 8 صبح تا 11 مباحثی علی‌الظاهر غیرعلنی مطرح شد که هیچ کدام به اعتقاد ما محرمانه نبود.
وی افزود: ما خواستار این بودیم که جلسه علنی باشد و بایستی غیرعلنی شدن را به رأی می‌گذاشتید.
حاجی‌دلیگانی گفت: در آن جلسه شما- لاریجانی- جمع‌بندی کردید که اشکالات الگوی جدید قراردادهای نفتی به هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین بروند ؛ بررسی و کم و زیاد شود و بدون اشکالات به دولت رفته و مجدد مصوب شود. حال سؤال ما این است، از یکشنبه ساعت 11 که جلسه غیرعلنی تمام شد چه زمانی هیئت تطبیق موفق شد به این سؤالات رسیدگی کند؟ کی این جمع‌بندی به هیئت دولت داده شد؟ و چه زمانی هیئت دولت آنها را مصوب کرد که رسانه‌ها اعلام کردند همان الگوی نفتی توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده است.
به گزارش ایسنا رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر حاجی دلیگانی در مورد قراردادهای نفتی اظهار داشت: بنده گفتم که تفاوتی نمی‌کند جلسه علنی یا غیرعلنی باشد و تنها فایده برگزاری غیرعلنی طرح شدن مباحث به صورت راحت‌تر است. موضوع بر سر محرم یا نامحرم بودن مردم نیست؛ قطعا مردم محرم هستند ولی دشمنانی هستند که به صحبت‌های ما گوش می‌دهند.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: هیئت تطبیق قوانین نظرات نمایندگان در مورد قراردادهای نفتی را گرفته و نظرش را به دولت منعکس می‌کند. این مصوبه‌ای که شما مطرح کردید برای گذشته است و شاید دیروز ابلاغ شده است.
وی افزود: البته اگر همه مواردی که به هیئت تطبیق داده شده در نهایت اعمال نشود باز هم این هیئت تطبیق است که باید بررسی کند و نظر نهایی بدهد، پس موضوع از تیررس مجلس خارج نیست چون باید مصوبه جدید نیز در این هیئت مورد بررسی قرار گیرد از این رو نگران نباشید.
شکایت نمایندگان از دولت
 به دیوان عدالت اداری
گفتنی است حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: تعدادی از نمایندگانی که به چارچوب قراردادهای جدید نفتی اعتراض داشتند تصمیم گرفتند تا برای ابطال مصوبه دولت شکایت خود را در دیوان عدالت اداری پیگیری کنند.
وی افزود: پس از ناامیدی ما از هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین و رئیس مجلس ما تصمیم گرفتیم تا از مرجع قضایی شکایت خود را برای ابطال این مصوبات دنبال کنیم.
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به اذعان حاضران در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه مجلس ایرادات متعددی به قراردادهای جدید نفتی وارد است و ما با وجود این ایرادات که شخص معاون اول رئیس‌جمهور نیز به وجود ایرادات اذعان داشت شاهد تصویب این قراردادها در هیئت دولت هستیم.
حاجی‌دلیگانی در پایان خاطرنشان کرد: اساس این قراردادها با پیگیری‌ها و اقدامات دو خانم ایرانی‌تبار مقیم انگلیس و شخصی که پایه‌گذار اصلی قرارداد کرسنت بود شکل گرفته است.
وزیر دفاع در باره مجلس
 درست حرف نزد
لاریجانی همچنین در جلسه علنی دیروز با اشاره به اظهارات اخیر وزیر دفاع درباره مجلس گفت: لازم است به وزیر دفاع این تذکر را بدهم که درباره مجلس درست حرف نزده و باید ادب و حکمرانی را در این مسائل رعایت می‌کردند.
وی افزود: امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بارها و بارها تاکید کردند که مجلس در رأس امور است و بنابراین در نظام باید هم در بیان مطالبات و هم در اجرا به این موضوع توجه داشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: لذا از همه دوستان می‌خواهیم که به این ساختار نظام و درجات نظام توجه کافی داشته باشند.
لاریجانی با اشاره به مسائل مطرح شده در روزهای اخیر در مورد پایگاه هوایی همدان اظهار داشت: ما هیچ پایگاهی به هیچ کشوری نداده‌ایم و حضور هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی همدان امر موقتی برای سوخت‌گیری بود و به همین دلیل انجام این کار به اجازه از مجلس نیازی نداشت چون طبق قانون اساسی این کار ممنوع است و نظام همین کار را نکرده است.
پروازهای روسیه در پایگاه همدان
 متوقف نشده است
لاریجانی همچنین در پاسخ به تذکر محمود صادقی نماینده تهران در مورد برگزاری جلسه غیرعلنی جهت بررسی موضوع استفاده هواپیماهای روسی از پایگاه همدان و اینکه طبق اعلام صورت گرفته پرواز هواپیماهای روسی متوقف شده گفت: این پروازها متوقف نشده است. ما و روسیه در مبارزه با تروریسم اتحاد داریم که این به نفع مسلمانان منطقه است. در همدان پایگاهی به روسیه داده نشده و این نشست و برخاست‌ها فقط برای سوخت‌گیری بوده است. با این حال به موضوع تقاضای شما برای برگزاری جلسه غیرعلنی رسیدگی می‌شود.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان در جلسه علنی دیروز لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص اعاده شده از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا به تصویب رساندند. مجلسی‌ها در ادامه به بررسی لایحه الحاق سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح (اتکا) به فهرست موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی اعاده شده از سوی شورای نگهبان پرداختند.
بر این اساس نمایندگان تبصره دو ماده واحده لایحه مذکور را جهت تامین نظر شورای نگهبان به این شرح اصلاح کردند که: «سازمان اتکا برابر اساسنامه ابلاغیه سال 1393 که به تصویب فرماندهی معظم قوا رسیده است اداره می‌شود».
نمایندگان همچنین در جلسه علنی دیروز اعضای هیئت نظارت بر رفتار وکلای ملت را انتخاب کردند.
بر این اساس، داوود محمدی نماینده قزوین با کسب 142 رأی، اللهیار ملکشاهی نماینده کوهدشت با کسب 139 رأی، عزیز اکبری نماینده کرج با کسب 133 رأی، محمدجواد جمالی‌نوبندگانی نماینده فسا با کسب 130 رأی، علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان با کسب 129 رأی و محمدمهدی برومندی نماینده مرودشت با کسب 117 رأی از مجموع 169 آرای مأخوذه به عنوان اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس انتخاب شدند.
کلیات اصلاحیه بودجه 95
تصویب شد
نمایندگان در جلسه علنی دیروز کلیات لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال 1395 کل‌کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.
مجلسی‌ها با 162 رأی موافق، 56 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در صحن علنی با کلیات این اصلاحیه بودجه موافقت کردند.
گفتنی است نمایندگان پس از تصویب کلیات لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال 1395 کل‌کشور، با ارجاع مجدد جزئیات این لایحه به کمیسیون برنامه و بودجه پارلمان برای رفع ایرادات و تعیین ردیف‌های مشخص برای دریافت و پرداخت، موافقت کردند.
محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران و محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات این لایحه در صحن پارلمان، در اخطارها و تذکرات جداگانه‌ای نسبت به نداشتن ردیف‌های مشخص در این اصلاحیه بودجه انتقاد کردند.
علی لاریجانی رئیس مجلس پس از تصویب کلیات، اخطار پورابراهیمی را به رأی وکلای ملت گذاشت که نمایندگان با 143 رأی موافق، 47 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در صحن علنی، اخطار پورابراهیمی را وارد دانستند.
سپس علی لاریجانی این لایحه را برای رفع ایرادات و البته تعیین ردیف‌های مشخص به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع داد و گفت: از کمیسیون می‌خواهیم اصلاحیه بودجه را بررسی کند تا در نشست علنی چهارشنبه خانه ملت، درباره جرئیات آن تصمیم‌گیری شود.
ترکان باید از نمایندگان مجلس عذرخواهی کند
محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تذکری با استناد به بند 11 ماده 24 آئین‌نامه داخلی خانه ملت، نسبت به اظهارات اخیر ترکان درباره مناطق آزاد به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت: آقای ترکان اخیرا صحبت‌های بسیار ناپسندی درباره مناطق آزاد و هجمه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین مجلس شورای اسلامی داشته که قابل برخورد است و باید از نمایندگان ملت در مجلس عذرخواهی کند.
وی همچنین گفت: به استناد بند یک سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حوزه عمل مناطق آزاد مشخص شده و ما آن را در کمیسیون اقتصادی بررسی و مصوب کردیم، اطلاعات نادرستی که آقای ترکان در رسانه ملی دادند، بی‌احترامی به مجلس و نمایندگان ملت است.
تذکر نمایندگان به وزیر صنعت
در ادامه تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولین اجرایی کشور از سوی هیئت رئیسه قرائت شد.
سیدقاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در تذکری به وزیر آموزش و پرورش خواستار توضیح علت به کارگیری افراد غیرمتخصص در امور تعلیم و تربیت شد.
همچنین وی به رئیس‌جمهور لزوم تعیین تکلیف سرمایه‌گذاران شرکت پدیده شاندیز و توجه ویژه به مطالبات ایثارگران و بسیجیان معاصر را متذکر شد.
محمداسماعیل سعیدی، علیرضا محجوب، جبار کوچکی‌نژاد و سیدجواد ساداتی‌نژاد نمایندگان تبریز، تهران، رشت و کاشان نیز به وزیر صنعت لزوم جلوگیری از قراردادهای جدید شرکت‌ها خودروسازی با طرف‌های خارجی که به کاهش سهم تولید داخلی منجر می‌شود را متذکر شدند.
جلسه‌ای که لغو شد!
در حالی که بنا به گفته اعضای کمیسیون اقتصادی طیب نیا قرار بود با حضور در جلسه دیروز این کمیسیون پاسخگوی اتهامات فریدون برادر رئیس جمهور باشد این جلسه لغو شد!
محمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دیروز از حضور وزیر اقتصاد در این کمیسیون برای پاسخگویی به سئوالات نمایندگان درباره اتهامات برادر و دستیار رئیس‌جمهور خبر داده بود.
وی در گفت و گو با تسنیم با اشاره به دستور کار جلسه کمیسیون متبوعش گفته بود : براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در این کمیسیون حاضر شود. وی با اشاره به علت حضور وزیر اقتصاد در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس افزوده بود: قرار است وزیر اقتصاد در این جلسه به سئوالات نمایندگان درباره اتهامات «حسین فریدون» برادر و دستیار رئیس‌جمهور در حوزه مسائل اقتصادی پاسخ دهد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه اگر از پاسخهای وزیر اقتصاد درباره اتهامات برادر رئیس‌جمهور قانع نشویم، سئوالات خود در این باره را از آقای روحانی مطرح می‌کنیم، گفت: پیش از این نیز وزیر اقتصاد گفته بود که فعالیت‌های فریدون براساس دستورات رئیس‌جمهور انجام شده است.
در این راستا حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس ،‌ از لغو جلسه دیروز کمیسیون متبوعش با علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد خبر داد.
وی افزود: وزیر اقتصاد به مناسبت آغاز هفته دولت به استان چهارمحال‌وبختیاری سفر کرده است.
گفتنی است پیش از این نیز شماری از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار پاسخگویی وی درباره اتهامات حسین فریدون دستیار و برادر وی درخصوص از جمله تحصیل توصیه‌ای در مقطع دکتری دانشگاه شده بود.
در همین زمینه حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس گفته است:  تخلفات «حسین فریدون» دستیار و برادر رئیس‌جمهور را به دولت انتقال داده‌ایم اما رئیس‌جمهور در این باره جوابی به نمایندگان نمی‌دهد.