kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۴۷۸
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲

اقتصاد در آینه رسانه‌ها


 برگشت خوردن قرارداد های جدید نفتی برای اصلاحات بیشتر
خراسان
این روزنامه حامی دولت درباره قراردادهای نفتی نوشته است:‌جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس به موضوع جنجالی این روز های کشور یعنی قرارداد های جدید نفتی اختصاص داشت. در این جلسه وزیر نفت، هیئت تطبیق مصوبات و برخی منتقدان به بیان توضیحاتی پرداختند. برخی نمایندگان توضیحات زنگنه را قانع کننده توصیف کردند اما برخی دیگر ضمن تاکید بر رفع نشدن ایرادات قرارداد ها نحوه برگزاری جلسه دیروز مجلس را نیز زیر سوال بردند. رئیس هیئت تطبیق نیز اعلام کرد که در این جلسه مقرر شد وزارت نفت اصلاحیه جدیدی ارائه کند و بعد از آن این هیئت نظر نهایی را اعلام کند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خراسان به دنبال تشکیل جلسه غیرعلنی با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت درخصوص الگوی جدید قرارداد های نفتی لاریجانی در تشریح این جلسه گفت: وزیر نفت در این جلسه الگوی جدید قرارداد های نفتی را تشریح کرد و محسن اسماعیلی رئیس هیئت تطبیق نیز در زمینه ابعاد فنی، اقتصادی، انتقال تکنولوژی و رعایت مصالح کشور توضیحاتی ارائه کرد که می تواند در آینده به کار گرفته شود.
در حالی که مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص قرارداد های نفتی یکی از مهمترین محور های جلسه دیروز بود نمایندگان نظرات مختلفی در خصوص اعمال این مطالبات در اصلاحیه دولت داشتند.
در پایان جلسه مجلس همایون هاشمی نماینده میاندوآب با حضوردر جمع خبرنگاران اظهارداشت: طبق اعلام زنگنه 15 مورد نواقصی که دفتر رهبرمعظم انقلاب در موضوع قرارداد ها اعلام کرده بودند، رفع شده است و جای نگرانی وجود ندارد. یحیی کمالی پور نماینده مردم جیرفت نیز با بیان این که وزیر نفت به انتقادات نمایندگان نسبت به الگوی جدید قرارداد های نفتی پاسخ هایی را مطرح کردگفت: درنهایت مجلس به این جمع بندی رسید در صورتی که منویات رهبر معظم انقلاب درباره ایرادات الگوی شیوه نامه قرارداد های جدید نفتی رعایت نشود، با این قرارداد ها موافقت نمی کند.
در همین حال هدایت ا... خادمی نیز با بیان این که ایرادات اساسی قرارداد های جدید نفتی همچنان باقی مانده است گفت: ایراداتی که نمایندگان به آن ها اشاره داشتند خطراتی بود که برای منافع ملی وجود دارد و استقلال سیاسی و اقتصادی ما را زیر سوال می برد و خام فروشی را تداوم می دهد و ضد اقتصاد مقاومتی است.
در این رابطه، محسن اسماعیلی، رئیس هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین، در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بررسی الگوی قرارداد های جدید نفتی در هیئت تطبیق مصوبات دولت گفت: مقرر شده دولت اصلاحیه جدیدی بر الگوی قرارداد های جدید نفتی اعمال کند، بنابراین هیئت تطبیق نظر نهایی و قطعی خود را پس از اصلاحیه دولت در این خصوص اعلام می کند.

بی‌خبری بازنشستگان از ادعای دولت درباره پرداخت معوقات
همشهری
همشهری نوشته است:‌ پس از ماه‌ها انتظار، پرداخت افزایش حقوق فروردین بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در واپسین روز هفته گذشته آغاز و دیروز به پایان رسید اما برخی بازنشستگان از پرداخت نشدن افزایش حقوق اردیبهشت خود خبر می‌دهند، البته سازمان تأمین اجتماعی اصرار دارد که افزایش حقوق‌ها پرداخت شده‌است.
پيش‌تر و پس از چندبار جابه‌جايي وعده‌ها، مسئولان سازمان تأمين اجتماعي قول دادند كه مابه‌التفاوت افزايش حقوق فروردين و ارديبهشت بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي تا 30مرداد به حساب‌شان واريز شود.
درحالي‌كه سازمان تأمين اجتماعي مي‌گويد افزايش حقوق ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت95 همه بازنشستگان تأمين اجتماعي پرداخت شده ولي برخي بازنشستگان در تماس با همشهري اعلام كردند تا عصر روز يكشنبه هنوز افزايش حقوق خود را دريافت نكرده‌اند.
حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي امسال 14درصد افزايش يافت كه از خرداد‌ماه اعمال شد. افزايش حقوق ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت با وجود وعده‌هاي مسئولان سازمان تأمين اجتماعي مبني بر اينكه بودجه مربوطه تأمين و زيرساخت‌ها نيز آماده شده و فقط منتظر تصويب ميزان افزايش حقوق در هيأت دولت هستيم تا افزايش حقوق‌ها اعمال و پرداخت شود، ‌تاكنون به درازا كشيده‌است.
سازمان تأمين اجتماعي 2ميليون و ٩٠٠ هزار بازنشسته و مستمري بگير اصلي دارد كه با احتساب خانواده آنان بالغ بر 5 ميليون و 800هزار نفر مي‌شوند كه بيش از 60 درصد از اين تعداد حداقل حقوق(حدود 900 هزار تومان) را دريافت مي‌كنند. مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي خرداد امسال اعلام كرد كه حتي كساني كه پايين‌تر از ٩٠٠هزار تومان مستمري دريافت مي‌كنند و فاقد حق عائله‌مندي هستند نيز ميزان مستمري آنها به ٩٠٠هزار تومان مي‌رسد.

ورود مستر کارت به ایران سوء تعبیر بود
تعادل
این روزنامه حامی دولت اعتراف کرده است که: هفته گذشته خبري مبني بر ارائه مستر كارت به ايرانيان حاشيه‌هاي بسياري را به همراه داشت و يكي از مهم‌ترين اين حاشيه‌ها اين بود كه آيا واقعا اين مستر كارت است كه مي‌خواهد به ايرانيان كارت بدهد، چراكه طبق تحريم‌هاي موجود مستركارت نمي‌تواند تا زمان پايان يافتن كامل تحريم‌ها به ايرانيان مستركارت با خدمات ويژه بدهد. اين در حالي است كه بلافاصله بعد از انتشار اين خبر سايت رسمي مستر كارت اين خبر را تكذيب كرد و اعلام كرد تا زمان رفع كامل تحريم‌ها مستركارت نمي‌تواند به ايران بيايد. حال با گذشت بيش از يك هفته از اين خبر وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درمورد ابهاماتي كه در خصوص فعاليت مستر كارت در ايران پيش آمده بو د توضيحاتي را ارئه كرد.
محمود واعظي گفت: درخصوص فعاليت مستركارت در ايران خلط مبحث صورت گرفته است چراكه ما اعلام كرديم با توجه به باز شدن فضاي تحريم‌ها همكاري‌هاي بين‌المللي در عرصه‌هاي مختلف ارتباطي آغاز شده و بر اين اساس با يكي از شركت‌هايي كه كارت‌هاي اعتباري بين‌المللي توزيع مي‌كنند توسط شركت پست قرارداد منعقد كرده‌ايم. وي ادامه داد: در آن زمان نيز نامي از مستركارت نبرده‌ايم اما برخي رسانه‌ها اين سرويس را به خدمات مستركارت تعبير كردند. در حالي كه اين شركت واسط كه خدمات كارت اعتباري بين‌المللي را ارائه مي‌كند با نام ويژن كارت در ايران فعال است بر اين اساس مي‌توان هم به مستر كارت حق داد كه در اين زمينه اعلام موضع كرده هم خدماتي كه از سوي شركت پست اعلام شده درست است.