kayhan.ir

کد خبر: ۸۲۲۸۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹

جهان اسلام اعتراض کرد /عربستان عادی‌سازی روابط با اسرائیل را منکر شد

رژیم آل‌سعود در واکنش به بالاگرفتن اعتراض‌ها در جهان اسلام علیه دیدار ژنرال سابق سعودی با سران تل‌آویو و مسئله عادی‌سازی روابط بین عربستان و اسرائیل مجبور شد به ظاهر هم که شده عقب‌نشینی کند. ریاض گفته عربستان قصد ندارد روابط خود را با اسرائیل عادی کند.




افزایش اعتراضات مردم و مقامات کشورهای اسلامی به دیدار «انور عشقی» ژنرال بازنشسته سعودی با سران رژیم اسرائیل، رژیم آل‌سعود را به انفعال واداشت و این رژیم که تاکنون مقامات آن مکررا از ایجاد رابطه با اسرائیل سخن می‌گفتند، یکباره 180 درجه تغییر موضع داد. این موضعگیری جدید را «عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان در سازمان ملل، این‌گونه اعلام کرده که «عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اقدامی از سوی انسان‌های سست‌عنصر و شکست‌خورده است و این افراد به هیچ‌وجه نمی‌توانند نماینده عربستان و سیاست‌های آن باشند.»
«المعلمی» با درج این مطالب در روزنامه سعودی «المدینه» برای اینکه ادعایش واقعی‌تر جلوه کند انور عشقی را به باد انتقاد گرفت و نوشت انور عشقی را فردی ضعیف و سست عنصر می‌داند. او علی‌رغم برخوردار بودن از چنین ویژگی‌هایی، ادعای عقلانیت و منطقی‌بودن هم دارد.
بنابر اعلام المعلمی، این افراد (آنهایی که به اسرائيل می‌روند) حق ندارند به اسم دیگران سخن بگویند و یا کاری انجام دهند. این افراد مثل «علی سالم» و «سعدحداد» و دیگر کسانی هستند که (به خاطر تلاش برای ایجاد ارتباط با اسرائیل) هرگز بویی از انسانیت و کرامت نبرده‌اند و برای همیشه نیز به فراموشی سپرده شده‌اند.المعلمی در بخشی از این مطلب خود نیز به رنج و محرومیت فلسطینی‌ها اشاره کرد و این وضعیت را نتیجه اشغالگری اسرائیل دانست تا دیگر شکی باقی نماند که آل‌سعود با رژیم صهیونیستی سر و سری ندارد!
گفتنی است دولت ریاض در حالی از المعلمی خواسته این مقاله کذایی را بنویسد و موضع آل‌سعود را متفاوت نشان دهد که پیوندهای عربستان با اسرائيل در حال حاضر بسیار گسترده بوده و در رسانه‌های معتبر نیز منعکس می‌شود.در حال حاضر رژیم صهیونیستی با آل‌سعود در ارتباط با ایران، جنگ یمن و به ویژه سوریه، همکاری اطلاعاتی و امنیتی نزدیک دارد و سران ارشد صهیونیست نیز بارها این مسئله را تأیید کرده‌اند.سران عربستان در حال حاضر در حالی به خاطر مناسبات پنهانی با رژیم اسرائیل بازخواست می‌شوند که در درون این کشور، بیکاری و گرسنگی اعتراضات اجتماعی (به ویژه میان کارگران خارجی) را دامن می‌زند.