kayhan.ir

کد خبر: ۸۲۱۴۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۲
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

درخواست دولت برای افزایش تعداد مناطق آزاد سؤال برانگیز است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: با وجود عملکرد نامطلوب مناطق آزاد تجاری و اقتصادی، دولت چگونه درخواست افزایش تعداد این مناطق را می‌دهد، این موضوع جای سوال دارد.



سید حسن حسینی شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی  مجلس در گفت‌وگو با  تسنیم به انتقادهای وارده بر مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: موضوعاتی مثل روند کند صادراتی در این مناطق، افزایش بی‌رویه واردات و همچنین بحث قاچاق از جمله ایرادهایی است که به این مناطق وارد شده است.
وی افزود: در این موارد مناطق آزاد از اهداف اولیه خود بسیار دور شده‌اند و بعضا مغایر آن عمل کرده اند.
حسینی ادامه داد: توسعه صادرات به عنوان یکی از اهداف ویژه برای این مناطق در نظر گرفته شده بود که به هیچ عنوان موفق به تحقق آن نشدند. موضوع تولید، اشتغال زایی و گسترش بازار در آن مناطق نیز محقق نشده است. همچنین قرار بر این بود که مناطق آزاد جایگاهی بندرگاهی مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشند یعنی بعد از واردات بتوانند کالا را مجددا به کشورهای دیگر صادرات کنند اما این اتفاق هم نیفتاد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در بحث سرمایه گذاری خارجی نیز مناطق آزاد نتوانستند عملکرد خاصی داشته باشند. با هر شاخص عملکردی که مناطق آزاد را بررسی کنیم می‌بینیم نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند، در این صورت دولت چگونه درخواست و پیشنهاد افزایش مجدد این مناطق را می‌‎دهد. این موضوع جای سوال  بسیار دارد.
وی خاطر نشان کرد: مناطق آزاد برای کسب درآمد نمی‌توانستند به صادرات تکیه کنند چون معافیت مالیاتی وجود داشت ولی برای واردات از آنجا که امکان اخذ مالیات وجود داشته رفته رفته از وارداتی که در این مناطق انجام می‌شد درآمدهایی نیز برای این مناطق بدست می‌آمد.
حسنی در پایان با اشاره به رویکرد مجلس و کمیسیون اقتصادی درباره لایحه جدید دولت در این مناطق تاکید کرد: این موضوع در جلسه  آتی کمیسیون اقتصادی مطرح و نتایج آن اعلام می‌شود.
پایمال شدن اقتصاد مقاومتی
در مناطق آزاد
همچنین غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مجلس نهم در گفت و گو با تسنیم در پاسخ به این سوال که تأثیر مناطق آزاد بر مکان‌های جای گیری این مناطق چگونه بوده است؟ اظهار داشت: در مکانهایی مثل کیش، قشم و چابهار مناطق آزاد شکل گرفته است. باید گفت رونق اقتصادی را در این مناطق شاهد هستیم و ساخت و ساز‌های زیادی انجام گرفته است اما آن هدفی که مورد انتظار بود تحقق پیدا نکرد. افزایش این مناطق بدون اصلاح این الگوی اشتباه به زیان کشور و اقتصاد مقاومتی است.
وی تاکید کرد: عدم مدیریت، نظارت و کنترل دلایل شکست سیاست مناطق آزاد است. ما این مناطق را ایجاد می‌کنیم اما اهداف فراموش می‌شود و مدیران به جای اینکه این اهداف را دنبال کنند، دنبال منافع شخصی و اداری خود هستند که این عوامل باعث شده است جهت سرمایه گذاری در این مناطق بیشتر به سمت کالاهای مصرفی نهایی سوق پیدا کند