kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۵۵
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۰
تخت‌روانچی در گفت‌وگو با وال‌استریت ژورنال:

لفاظی آمریکا مذاکرات را از مسیر خارج می‌کند

معاون وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با نشریه «وال‌استریت‌ژورنال» از موضع‌گیری‌های تهدیدآمیز مقامات آمریکایی انتقاد کرد وگفت: تکرار این لفاظی‌ها می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را از مسیر صحیح خارج کند.

«مجید تخت‌روانچی» معاون آمریکا و اروپای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه در پایگاه اینترنتی نشریه «وال‌استریت ژورنال» منتشر شد، از لفاظی‌های مقامات آمریکایی انتقاد کرده و تصریح کرده است که این قبیل موضع‌گیری‌ها می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را از مسیر اصلی خود خارج کند. به گزارش فارس، به نوشته «وال‌استریت ژورنال»، تخت‌روانچی در این مصاحبه از تهدید مداوم به اقدام نظامی از سوی مقامات آمریکایی و همچنین تلاش برای کم‌ارزش نشان دادن توافق هسته‌ای برای ایران انتقاد کرده و گفته است: «بارها هم به طور علنی و هم به صورت خصوصی به آمریکایی‌ها گفته‌ایم که ممکن است اوضاع از کنترل خارج شود. ما نمی‌توانیم تضمین کنیم که اگر آن‌ها به چنین لفاظی‌هایی ادامه دهند... همچنان در مسیر صحیح باقی بمانیم.»
به نوشته وال‌استریت ژورنال، تخت‌روانچی در این مصاحبه گفته است که ایران ممکن است گزینه تصویب پروتکل الحاقی را نیز که اجازه افزایش بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای را می‌دهد، مورد بررسی قرار دهد. وی البته تاکید کرده است که تصمیم نهایی در این مورد را مجلس ایران اتخاذ می‌کند. ایران یکبار در سال 2003 به صورت داوطلبانه این پروتکل را اجرایی کرد، اما سه سال بعد در پی عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود، اجرای آن را متوقف کرد.
وی در مورد روند همکاری‌ها با آژانس هم گفته است: «اگر مذاکرات خیلی سریع پیش برود، طبیعتا ما هم به همکاریمان با آژانس سرعت بیشتری می‌دهیم، اما باید با دقت عمل کنیم.»وی همچنین در دیدار با رئيس‌کمیسیون سیاست خارجی پارلمان کرواسی با اشاره به مذاکرات فشرده و متعدد با کشورهای 5+1 تصریح کرد که تهران با حسن‌نیت وارد مذاکرات هسته‌ای شده و قصد دارد با به نتیجه رساندن این مذاکرات فصل جدیدی در روابط با اروپا بگشاید و البته خطوط قرمزی را نیز برای احقاق حقوق ملت ایران قائل است که باید محترم شمرده شود.