kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۸۴۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰
در نشست خبری

کدخدایی: برای شورای نگهبان فرقی بین اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نیست

سخنگوی شورای نگهبان مبنای گمانه‌زنی درباره تصمیم این شورا مبنی بر رد صلاحیت برخی چهره‌ها در انتخابات آینده ریاست جمهوری را نادرست خواند و گفت: اصلاح قانون انتخابات بحث تجاری نیست که دو طرف بر سر سود و زیان آن مذاکره کنند.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان  روز گذشته طی سخنانی در اولین نشست خبری خود بعد از انتصابش به عنوان سخنگوی این شورا، با اشاره به جلسه چهارشنبه هفته گذشته این شورا، گفت: در آن جلسه آیت‌الله جنتی به عنوان دبیر شورای نگهبان، محمدرضا علیزاده قائم ‌مقام شورای نگهبان و بنده به عنوان سخنگو انتخاب شدیم؛ همچنین در آن جلسه نامه وزیر محترم کشور در مورد تاریخ و زمان برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظراتی از سوی اعضای محترم شورای نگهبان بیان و مقرر شد معاونت اجرایی شورای نگهبان این موضوع را مورد بحث و بررسی بیشتری قرار دهد و با دستگاه‌های مختلف مذاکراتی را داشته باشد و در نهایت نتیجه بررسی‌های خود را به شورای نگهبان ارائه دهد تا در جلسه آینده این شورا درباره تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تصمیم‌گیری شود.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا وزارت کشور در نامه ارسالی خود درخواست برگزاری الکترونیکی انتخابات آینده ریاست جمهوری را ارائه کرده است یا نه؟ توضیح داد: ظاهرا در آن نامه فقط درباره تعیین تاریخ انتخابات آینده ریاست جمهوری مطالبی مطرح شده است اما اگر وزارت کشور چنین درخواستی بدهد، آن را بررسی می‌کنیم.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه هرگونه تغییر در قانون انتخابات نیازمند همکاری قوای مختلف و نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام است خاطرنشان کرد: در صورتی که سیاست‌های کلی در مجمع در فاصله کوتاهی به تصویب برسد و مجلس نیز آنها را بررسی کند می‌توانیم قانون جامعی در این باره داشته باشیم اما اینکه به انتخابات سال 96 می‌رسد یا نه بستگی به همکاری دولت و مجلس دارد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا مسئله دریافت حقوق‌های نجومی می‌تواند در بررسی صلاحیت‌ها برای انتخابات‌های آتی موثر باشد یا نه، اظهار داشت: اکنون نمی‌توانیم نظر خاصی را مطرح کنیم اما به طور کلی اگر خلافی صورت گرفته باشد مدنظر اعضای شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌های کاندیداها قرار می‌گیرد. ضمن اینکه امیدواریم در  اصلاح قانون انتخابات این مطلب نیز مدنظر قرار گیرد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از تناقض رفتار شورای نگهبان با ادعای کارشناسانه بودن آن به ویژه در موارد رد صلاحیت‌های آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و مینو خالقی پرسیده و نیز به عدم اطلاع‌رسانی و پاسخ مشخص شورا در این باره اشاره کرده بود گفت: تأیید می‌کنم که اطلاع‌رسانی خوبی در این باره از سوی شورای نگهبان صورت نگرفته است اما موافق نیستم که تصمیم شورا کارشناسانه نبوده است و به صورت کلی از تصمیم شورا دفاع می‌کنم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره افزایش فعالیت‌های محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق و سفرهای تبلیغاتی وی به شهرهای کشور و اظهارنظرها درباره لزوم رد یا تأیید صلاحیت وی و نیز سخنان چهره‌هایی همچون احمد توکلی در مورد پرونده‌های قضایی او اظهار داشت: درباره مورد آخر بی‌اطلاع هستم اما برای گمانه‌زنی درباره تصمیم شورا در مورد تأیید و یا رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری زود است و مبنای درستی ندارد؛ هر چند که هر کس می‌تواند نظر خود را مطرح کند اما هیچ کدام نباید منتسب به شورای نگهبان شود.
کدخدایی تصریح کرد: شورای نگهبان نظر خود راجع به نامزدهای انتخابات را صرفا پس از آغاز فرایند انتخابات اعلام می‌کند و اینها همه گمانه‌زنی است و دوستان به آنها توجه نداشته باشند.
به گزارش فارس، سخنگوی شورای نگهبان بر همین اساس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه عده‌ای اعضای این شورا را به سیاسی‌کاری متهم می‌کنند، آیا واقعا اعضای شورای نگهبان مواضع سیاسی‌شان را در تصمیماتشان دخیل می‌کنند یا نه؟ توضیح داد: برای شورای نگهبان فرقی بین اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نیست، ما هر دو را به یک چشم نگاه می‌کنیم و هر دو گروه را جزء خدمتگزاران نظام می‌دانیم، واقعا برای شورای نگهبان فرقی ندارد، اما اینکه پرسیدید آیا اعضای شورای نگهبان می‌توانند فعالیت سیاسی داشته باشند، باید بگویم طبیعتا به این مفهوم خیر، آنها یک کارشناس و فقیه هستند که باید نظراتشان را به صورت کارشناسی و فقهی اعلام کنند.
کدخدایی در بخش پایانی این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره شیوه انتخاب هیئت‌های مرکزی استانی و شهرستانی، تاکید کرد: اعضای هیئت‌های مرکزی نظارت توسط اعضای شورای نگهبان انتخاب می‌شوند، به این معنا که رای‌گیری در این زمینه انجام می‌شود، هیئت‌های مرکزی نظارت هم برای انتخاب هیئت‌های استانی اقدام و رای‌گیری می‌کنند و هیئت‌های استانی نیز اعضای هیئت‌های نظارت شهرستانی را در یک رای‌گیری انتخاب می‌کنند.