kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۸۳۲
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵
در دیدار مدیر جدید حوزه‌های علمیه مطرح شد

تأکید مراجع عظام تقلید بر هجرت روحانیان از قم به شهرستان‌ها

حضرات آیات مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی در دیدار حجت‌الاسلام اعرافی بر ضرورت هجرت روحانیان و حوزویان از قم به شهرستان‌ها تأکید کردند.
آیت‌الله مکارم شیرازی: خلأ روحانیت
در شهرستان‌ها مشکلات زیادی به بار می‌آورد
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار ضمن تقدیر و تشکر از زحمات مدیر پیشین حوزه‌های علمیه، با اشاره به برنامه‌های مدیر حوزه، گفت: اجرای این برنامه‌ها آیندۀ خوبی برای حوزه‌های علمیه ترسیم می‌کند.
وی در توصیه‌ای به مدیر جدید حوزه‌های علمیه افزود: دربارۀ طرح‌های جدید حتماً ‌با شورای عالی و صاحب نظران و اساتید حوزه مشورت کنید و حوزه را از پراکنده کاری حفظ نمایید.
آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار داشت: سعی کنید مهاجرت حوزویان به شهرستان‌ها بیش از پیش صورت گیرد چرا که طلبۀ مادام‌العمر بودن معنی و مفهوم صحیحی ندارد، باید طبق آیۀ شریفۀ «نَفر» طلاب بعد از کسب تحصیلات بالا به شهرستان‌ها بروند و به امور مذهبی مردم بپردازند، زیرا خلأ روحانیت در شهرستان‌ها مشکلات زیادی به بار می‌آورد.
استاد درس خارج حوزه خاطرنشان کرد: باید امتیازاتی برای اینگونه افراد قائل شد، ‌اینجانب نه تنها شهریۀ آنها را قطع نمی‌کنم بلکه دو برابر خواهم کرد و از بقیۀ مراجع محترم نیز بخواهید که آنها نیز چنین فرمایند.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود دربارۀ رفع مشکلات معیشتی طلاب و تنگناهایی که از این نظر دارند نیز تأکید کرد.
وی ابراز داشت: طلاب باید به مسائل روز و نیازهای زمان و پاسخ به شبهات اعتقادی که از سوی مغرضان در فضاهای مجازی القاء می‌شود، آشنا شوند.
آیت‌الله صافی گلپایگانی: حوزه با حفظ استقلال می‌تواند وظایف اصلی خود را انجام دهد
این مرجع تقلید نیر در دیدار مدیر جدید حوزه‌های علمیه با اشاره به سابقه طولاني حوزه‌هاي علميه و خدمات فقها و علماي بزرگ در قرن‌هاي متمادي، افزود: در طول تاريخ هميشه حوزه‌هاي شيعي ما مستقل بوده و روي پاي خود ايستاده و خدمت به بندگان خدا و ارشاد و هدايت مردم را وظيفه شرعي خود مي‌دانستند، امتياز مهم حوزه‌ها استقلال آنها در طول تاريخ بوده که بايد اين امتياز حفظ شود که در سايه استقلال حوزه بتواند وظايف اصلي خود را انجام دهد.
وی با اشاره به تبليغات مسمومي که ضد اسلام و تشيع بطور وسيع وجود دارد، اظهار داشت: در امر تبليغ دين و پاسخگويي به شبهات و اشکالات، حوزه علميه هميشه بايد آماده باشند تا بتوانند نقشه‌هاي دشمنان اسلام را نقش بر آب کنند؛ روش سنتي حوزه‌ها که عامل پيشرفت آنها بوده بايد حفظ شود و حوزه‌ها هميشه رو به رشد باشند و طلاب عزيز ان شاء الله به مراتب بالاي علم و عمل برسند.
آیت‌الله صافي گلپایگانی درباره رشد علمي حوزه‌هاي شهرستان‌ها، گفت: لازم است تعدادي اساتيد محترم حوزه علميه قم به شهرستان‌ها رفته و در آنجا مشغول تعليم و تربيت طلاب محترم شوند و طلاب از آنها استفاده کنند.
استاد درس خارج حوزه خاطرنشان کرد: دروس آزاد هميشه در حوزه‌ها متداول بوده که الآن هم بايد اين روش ادامه پيدا کند که شاگرد بتواند خود استاد ورزيده و عالم به علوم مختلف ديني را انتخاب کند.