kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۸۲۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰
رئیس مجمع واردات:

تک نرخی شدن ارز نقطه پایان انحصارطلبی است

رئیس مجمع واردات با بیان اینکه ارز چند نرخی، سود بادآورده برای برخی بنگاه‌ها ایجاد کرده است گفت: تک نرخی شدن ارز را باید نقطه پایان انحصارطلبی دولت و بانک مرکزی تعبیر کرد.
علیرضا مناقبی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره تبعات نظام چند نرخی ارز اظهار کرد: چندگانه بودن نرخ ارز علاوه بر اینکه به شدت فضای کسب و کار را مخدوش ساخته، زمینه بروز فساد،‌ رانت و فعالیت‌های سوداگرانه ارزی نیز شده است.
وی افزود: این به معنای آن است که بنگاه‌های اقتصادی به جای فعالیت مولد و ایجاد ارزش افزوده، به دنبال آن خواهند بود که هزینه‌های خود و سود سالیانه پیش‌بینی شده برای بنگاه خود را از طریق مراودات ارزی تامین کنند و این بزرگترین آسیب به یک اقتصادی است که می‌خواهد برای رشد و خروج از رکود دورخیز کند.
مناقبی ادامه داد: چندگانه بودن نرخ ارز مصداق آشکاری از چندگانه بودن انضباط مالی دولت است که خواسته یا ناخواسته به فعالان اقتصادی تحمیل می‌شود. چندگانه بودن نرخ ارز به معنای مخدوش کردن شفافیت در تولید و تجارت شناسنامه‌دار است. ثمره آن چیزی جز سوق دادن فعالیت‌ها به سمت تقلب و انحراف نیست.
رئیس مجمع واردات بیان داشت: ارز چند نرخی، نظام قیمت‌گذاری کالاها را شدیدا منحرف ساخته و زمینه‌ساز سودهای هنگفت برای برخی بنگاه‌های انحصار‌طلب و رانت‌خوار شده است. در واقع ارز چند نرخی، سودهای باد آورده برای برخی بنگاه‌های غیرشفاف ایجاد کرده است.
مناقبی ضمن اشاره به مدل ارزیابی‌های هیئت‌های تجاری خارجی از اقتصاد ایران تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین گزارش‌های متوالی از کمیسیون‌های مجمع واردات در مورد ارزیابی‌های هیئت‌های تجاری که به ایران تردد می‌کنند، در رابطه با برنامه دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز است و قطعا این موضوع در جذب سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند ایفای نقش کند.
وی با اشاره به کسری بودجه دولت اظهار داشت: با توجه به کاهش نرخ ارز، همه می‌دانیم که ممکن است دولت بخواهد باز هم از طریق افزایش نرخ ارز کسری بودجه خود را جبران کند، به همین دلیل پیش از آنکه زمینه بروز چنین وسوسه‌هایی در سیاست‌های پولی کشور بخواهد شکل بگیرد، باید جلوی آن گرفته شود. تک نرخی شدن ارز را باید نقطه پایان انحصارطلبی دولت و بانک مرکزی تعبیر کرد که می‌تواند منجر به ایجاد شفافیت در عملکرد بنگاه‌های اقتصادی شود.
مناقبی تصریح کرد: همه صاحب‌نظران بر این نکته تاکید دارند که رفتارهای دستوری در اقتصاد رقابتی امروز راه به جایی نمی‌برد و نرخ ارز باید در نقطه‌ای که محل اجماع کلیه ذی‌نفعان بازار است، از طریق عرضه و تقاضا مشخص شود. به همین دلیل بحث مطالبه‌گری از دولت و بانک مرکزی درباره یکسان‌سازی نرخ ارز باید با شدت و قدرت بیشتری دنبال شود.
گفتنی است، برخی کارشناسان معتقدند، تک  نرخی کردن نرخ ارز اگرچه جلوی فساد و رانت عده‌ای خاص را می‌گیرد اما قیمت کالاهای اساسی را که با ارز 1226 تومانی وارد می‌شود حدودا سه برابر خواهد کرد. چرا که نرخ ارز در بازار آزاد بیشتر از 3500 تومان است. اتفاقی که در اوائل دهه هفتاد رخ داد و نرخ تورم رسمی را به 49/5 درصد رساند. ضمن اینکه همان کسانی که از فساد و رانت نظام چند نرخی بهره می‌برند به دلیل داشتن رانت اطلاعاتی و روابط خاص قبل از دیگران از تصمیم دولت برای تک نرخی کردن ارز مطلع شده و به سرعت ارزهای خود را تبدیل به کالاهای اساسی کرده و به شکل دیگری خون مردم را در شیشه می‌کنند. راه برخورد با مفاسد اقتصادی کلان و نیمه کلان در مسائل اقتصادی نیست بلکه موضوعی قضایی و امنیتی است.