kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۸۰۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش:

نظام آموزشی کشور 60 درصد در یاددهی به دانش‌آموزان موفق عمل کرد

همدان- خبرنگار کیهان: رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: نظام آموزشی کشور 60 درصد در یاددهی به دانش‌آموزان موفق بوده است.
عبدالرسول عمادی در مراسم معارفه مصطفی خزاعی مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان همدان افزود: طی سه سال گذشته طرح بررسی نتایج امتحانات نهایی دوره‌های مختلف تحصیلی را در سطح کشور اجرا کردیم و در احتساب میانگین نمره خروجی این امتحانات در کل ایران در مدت مذکور، نمره 12 به دست آمد.
وی ادامه داد: با مبنا قرار دادن نمره 12 به عنوان میانگین نمرات امتحانات نهایی، به این نتیجه رسیدیم که دانش‌آموزان ما موفق به آموختن تنها 60 درصد محتوای آموزشی شده‌اند و ما به همین میزان در نظام تعلیم و تربیت موفق بوده‌ایم.
وی یادآور شد: البته با احتساب نمرات در طول سال تحصیلی و تلفیق آن با نمرات امتحانات نهایی، میزان قبولی دانش‌آموزان 80 درصد بوده اما میانگین امتحانات نهایی به تنهایی نشان می‌دهد که 40 درصد از محتوای آموزشی ما بازخورد در مدارس ندارد.
عمادی اظهار داشت: پس از بررسی نتایج این طرح، استان‌ها رتبه‌بندی شدند که مطابق آن، استان یزد در امتحانات نهایی حائز رتبه اول و استان سیستان و بلوچستان نیز حائز رتبه آخر شدند.
وی خاطرنشان ساخت: همچنین بررسی‌ها نشان داد،‌ استان‌هایی که بین نمرات مستمر طول سال تحصیلی و امتحانات نهایی آنها همبستگی و ارتباط وجود داشت، رتبه‌های برتر را به دست آوردند و استان‌هایی که همه کارها را به روزهای پایانی سال موکول کرده و به آموزش در طول سال اهمیت نداده‌اند، در انتهای جدول قرار دارند.
وی گفت: یکی از مشکلات بزرگ آموزش و پرورش، درگیری با فرآیندهای خارج از حیطه نظام تعلیم و تربیت است که توجه به کنکور دانشگاه‌ها و دغدغه اشتغال پس از تحصیل از جمله این فرآیندها محسوب می‌شود.
رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش کشور، افزود: مسئله هدایت تحصیلی دانش‌آموزان نیز به یکی از مسائل امروز ما تبدیل شده است به طوری که اکثریت افراد تمایل به رشته تجربی و سپس رشته‌های پزشکی در دانشگاه دارند از این‌رو، آینده مهندسی کشور به خطر افتاده است.