kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۷۲۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴
معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد

شرایط استثنایی و خوبی بر کاروان ورزشی ایران حاکم است

معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان می گوید در این دوره از بازی‌های المپیک، تیم‌های اعزامی از ایران در حالت استثنایی و خوبی به سر می‌برند.


سرویس ورزشی-

در فاصله دو هفته مانده تا آغاز رقابت‌های المپیک 2016 ریو، نصرالله سجادی تاکید دارد که وضعیت کاروان ورزشی ایران مناسب است و اگر مشکل خاصی پیش نیاید ورزشکاران ما در المپیک عملکرد خوبی خواهند داشت. گزیده‌ای از تازه‌ترین صحبت‌های معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در ادامه می‌آید:
* در رابطه با مراسم بدرقه کاروان  المپیک و پارالمپیک که با حضور رئیس‌جمهور، وزیر ورزش  و جوانان و کلیه روسای فدراسیون‌های ورزشی برگزار شد باید بگویم برگزاری این مراسم قبل از اعزام کاروان به این بازی‌ها انگیزه خوبی برای ورزشکاران بود.
*  هر تیم از ایران باید 6 تا 7 روز زودتر از شروع رقابت‌های خود در المپیک در ریو حضور داشته باشند. تیم‌ها زمان رفت در 18 گروه و در زمان برگشت با 17 گروه باز خواهند گشت. ضمن این که پرواز برخی از رشته‌ها با دو پرواز و برخی دیگر از رشته‌ها با سه پرواز انجام خواهد شد.
*  من تصور می‌کنم که در شرایط فعلی تمام فدراسیون‌ها و تیم‌های اعزامی در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برند و از 14 رشته اعزامی ما تقریبا در سه، تا چهار رشته شانس کسب مدال داریم. در این دوره هم فدراسیون‌ها و هم مربیان با تجربه و میدان‌دیده هستند و اکثر آنها تجربه حضور در بازی‌های آسیایی و  المپیک را دارند. می‌توانم بگویم که در این دوره تیم‌های اعزامی در حالت استثنایی و خوبی به سر می‌برند و من خود که از نزدیک شاهد تمرینات بودم و به اردوها سر می زدم می‌دیدم که چقدر امیدوارانه و با جدیت کار می‌کنند. 
*  من در اکثر دوره‌های  المپیک حضور داشتم و می‌دانم که مدال المپیک در تاریخ هر کشوری به نام قهرمانان ثبت می‌شود نه مربی و رئیس فدراسیون. ما تا به امروز بعد از انقلاب تاکنون 60 مدال  المپیک کسب کرده‌ایم که البته تعداد آنها زیاد نیست، 15 مدال طلا، 20  نقره و 25 برنز. ما اگر بخواهیم پانزده مدال طلا را بشماریم زمان زیادی را نمی‌برد. الان خوشحال هستم که شرایط تیم‌ها بسیار خوب و حمایت خوبی از آنها به عمل آمده است.
* نمی‌توان در خصوص تعداد مدال‌هایی که در المپیک کسب می‌کنیم، پیش‌بینی کرد اما آنچه که مسلم است در رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، تکواندو و وزنه‌برداری با توجه به حضور زیادی که در بازی‌های المپیک داشته‌ایم، مطمئنم این دوره یکی از بهترین دوره‌ها از نظر کیفیت حضور خواهد بود. در حقیقت این میدان مسابقه است که وضعیت ما را مشخص می‌کند. ما نمی‌توانیم شرایط را رقم بزنیم. من می‌دانم که نسبت به دوره‌های گذشته شرایط ما خیلی خوب است.
*  با تک تک مربیان نیز که صحبت می‌کنم آنها نیز بر این باورند حتی با یکی از مربیان که سه ماه پیش صحبت می‌کردم اعتقاد داشت ما باید ورزشکاران خود را از نظر ذهنی آماده کنیم. از نظر فنی و مهارت‌های تکنیکی مشکل خاصی ندارند و باید آنها را از نظر ذهنی برای  المپیک ریو آماده کنیم.
* در رشته والیبال فکر نکنید که زنگ تفریح سایر تیم‌ها خواهیم بود. البته اکثر رقیبان ما در بازی‌های المپیک ریو که حضور دارند چهار تا پنج دوره در المپیک‌های قبلی حضور داشتند و قهرمانان لیگ جهانی هستند. آنها باید با چنین تیم‌هایی رقابت کنند. البته والیبالیست‌های ما بی‌انگیزه نیستند و با وجود این که برای اولین بار به المپیک می‌روند من مطمئن هستم که شرایط بسیار خوبی را در ریو خواهند داشت و این برای آینده خود والیبالیست‌ها خوب خواهد بود.
*  رشته‌های کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو قطعا مدال‌‌آور هستند. بقیه رشته‌ها هم در شرایط خوبی به سر می‌برند. البته این را هم باید در نظر بگیریم که رقابت رشته‌هایی که در آن امید به کسب مدال داریم از هفته‌ دوم آغاز می‌شود که امیدوارم نمایندگان ایران بتوانند مدال‌های خوبی را کسب کنند و مردم خوشحال شوند. من باید نکته دیگری هم بگویم مبنی بر این که 63 سهمیه ایران از 20 استان است که این پراکندگی سهمیه‌ها در کل کشور را نشان می‌دهد و بیشتر استان‌ها در  المپیک ریو نماینده دارند.
* ما اگر بخواهیم در رشته‌های پایه مثل شنا، ژیمناستیک صاحب مدال شویم، می‌توانیم، اما نیاز به برنامه‌ریزی و از همه مهمتر نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد دارد. با توجه به شرایط بودجه‌ای و اقتصادی کشور تنها توانسته‌ایم این تیم‌ها را آماده و راهی المپیک کنیم. برای مدال‌آوری در رشته‌های پایه و پر مدال به کار 12 تا 16 ساله نیاز است و از همه مهمتر تجهیزات و امکانات نیز فراهم باشد.
* اکنون سیاست وزارت ورزش و جوانان در طی این دو سال این بوده که بر روی بحث استعدادیابی در رشته‌های پایه و پر مدال در سطح آسیا کار کند و نگاه ما فعلا این است که این رشته‌ها در سطح آسیا مطرح شود. فکر می‌کنم بهتر است در مورد بحث مدال‌آوری در رشته‌های پایه و پر مدال این‌گونه صحبت کنیم که چقدر نیاز به منابع (مالی، انسانی، تجهیزات و امکانات و مدیریت) داریم. از طرفی کار کردن بر روی آن ضرورت دارد یا خیر. تمام این موارد جای بحث دارد.
* ما در سال 94 نزدیک به 25 میلیارد تومان برای فدراسیون‌ها هزینه کرده‌ایم و برای سال 95 نیز رقمی نزدیک به 20 میلیارد نیز هزینه شد. البته برای فدراسیون‌ها محدودیتی قائل نشده‌ایم و آنها می‌توانستند از منابع دیگری برای آمادگی و اعزام هم استفاده کنند.
* همه تشکیلات تلاش‌شان بر این است تا فضای خوب و با نشاطی را در زمان باقی‌ مانده برای کاروان اعزامی فراهم کنند و با حمایت از ورزشکاران اعزامی سعی کنند تا ورزشکاران با خیال آسوده و راحتی در این بازی‌ها حضور داشته باشند. من از تمامی رسانه‌ها و خبرنگاران می‌خواهم که آنها نیز ما را در این مسیر کمک  کنند.