kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۶۹۴
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
آنکارا خبر داد

اعلام 3 ماه وضعیت فوق‌العاده برای جلوگیری از وقوع کودتای 2 در ترکیه

پارلمان ترکیه با درخواست اردوغان، در مورد اعلام سه ماه حالت فوق‌العاده در این کشور موافقت کرد و گفت این کار برای جلوگیری از وقوع یک کودتای دیگر است.



به گزارش تسنیم، دیروز پارلمان ترکیه با اعلام سه ماه حالت فوق‌العاده در این کشور موافقت کرد. پیش از این دولت آنکارا به دستور «رجب طیب اردوغان» لایحه وضع فوق‌العاده را به پارلمان برده بود. در ارتباط با این قضیه، «بکر بوزداغ» وزیر دادگستری ترکیه در پارلمان گفت: «حالت فوق‌العاده به این خاطر اعلام می‌شود که از وقوع کودتای دوم در ترکیه گرفته شود.»
اردوغان اما روز سه‌شنبه پیش گفته بود که روز چهارشنبه حرف‌های مهمی را با مردم ترکیه در میان خواهد گذاشت. چهارشنبه گذشته رئیس‌جمهور ترکیه پس از نشست شورای عالی امنیت ملی و پس از جلسه کابینه، بیانیه‌ای را شخصا برای خبرنگاران قرائت کرد. اردوغان در این بیانیه تصریح کرد: «با استناد به ماده 120 قانون اساسی و به منظور  حذف  هر چه سریعتر کودتاگران و تمامی عوامل تروریستی، به مدت سه ماه در کشور حالت فوق‌العاده اعلام می‌کنم.» اردوغان اما طی سه روز اخیر حرف آنچنان مهمی نزد و در رابطه با سوریه هم اظهارات و ادعاهای سابق خود را تکرار کرد و این نشان می‌دهد که سیاست مداخله ترکیه در سوریه ادامه خواهد یافت.
انعطاف آمریکا
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا اما در واکنش به سرکوب گسترده مخالفان و عوامل کودتای نافرجام در ترکیه گفت که، واشنگتن از تحرکات دولت آنکارا جهت تثبیت قدرت خود حمایت می‌کند.«جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفت، درخواست استرداد «فتح‌الله گولن» به ترکیه را دولت واشنگتن بررسی می‌کند. دولت ترکیه می‌گوید فتح‌الله گولن در کودتای نافرجام اخیر در ترکیه نقش داشته است. گولن این ادعا را رد کرده است.«گولن» صاحب مدارس غیردولتی زبان در ترکیه و آمریکا، هم اکنون در پنسیلوانیا ساکن است.
«مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز گفت، ترکیه و آمریکا برای استرداد گولن به ترکیه، کمیته مشترکی تشکیل داده‌اند.در همین حال، شماری از نمایندگان پارلمان مصر از دولت این کشور خواستند، گولن را در مصر بپذیرد.
اما،‌ علی‌رغم انعطاف آمریکا در مقابل ترکیه، سازمان ملل و مقامات اروپایی همچنان به اردوغان در مورد نحوه برخورد  با مجرمان کودتا، حالت فوق‌العاده و اجرای مجدد مجازات اعدام هشدار می‌دهند.به گزارش خبرگزاری تسنیم، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «یوهانس هان» کمیسر گسترش این اتحادیه با انتشار بیانیه‌ مشترکی، ضمن ابراز نگرانی از تحولات ترکیه پس از اعلام حالت فوق‌العاده تاکید کردند: «تدابیر اجرا شده پس از کودتای نافرجام و اقداماتی که تاکنون در بخش‌های آموزشی، سیستم قضایی و رسانه‌های خبری اعمال شده، غیرقابل قبول بوده است.»
دولت ترکیه پس از اعلام وضعیت فوق‌العاده، کنوانسیون حقوق بشر اروپا را به حالت تعلیق درآورده است.