kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۶۹۲
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰

سرنگونی هلی‌کوپتر ارتش فرانسه حضور نظامی این کشور را در لیبی فاش کرد

به دنبال سرنگونی هلی‌کوپتر فرانسه و برملا شدن حضور نظامی این کشور در لیبی، هزاران لیبیایی در واکنش به حضور استعمارگران، پرچم فرانسه را به آتش کشیدند.




روز سه‌شنبه هفته گذشته، آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های لیبیایی اعلام کرد که شبه‌نظامیان یک هلی‌کوپتر نظامی فرانسوی را سرنگون کرده‌اند. بنابر این گزارش این حمله در روز یکشنبه و در نزدیکی شهر بنغازی انجام گرفت و سه سرنشین این هلی‌کوپترکشته شدند.
به دنبال این خبر،  «استفان لوفول»، سخنگوی وزارت دفاع فرانسه برای اولین‌بار تایید کرد که نیروهای ویژه ارتش این کشور در لیبی به کار گرفته شده‌اند. فرانسه پیش از این اعلام کرده بود که نیروهایش بر فراز لیبی پروازهای شناسایی انجام می‌دهند اما اکنون برای اولین بار تایید کرده که نیروهای ویژه این کشور به خاک لیبی اعزام شده‌اند. در واکنش به بر ملا شدن حضور نظامی فرانسه در لیبی، شورای ریاست لیبی وابسته به دولت آشتی ملی طرابلس نارضایتی شدید خود را نسبت به حضور نیروهای فرانسه بدون آگاهی دولت لیبی ابراز کرد. مردم لیبی نیز پس از اعلام این خبر، چهارشنبه هفته گذشته تظاهراتی را در شهرهای مختلف لیبی برگزار کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات پرچم‌های فرانسه را به آتش کشیدند و شعارهایی را علیه پاریس سر دادند.
اما در حالی که دولت فرانسه سقوط هلی‌کوپتر خود را در لیبی تایید کرده است، «‌عبدالسلام الحاسی»، فرمانده اتاق عملیات نظامی ارتش لیبی اعلام کرد «این خبرها به طور کلی بی‌اساس است و صحت ندارد!» وی تاکید کرد: «هیچ سرباز و یا نیروی غیرلیبیایی در کنار ارتش لیبی در نبرد با تروریسم مشارکت ندارند.»  در همین حال فرمانده نیروی هوایی حامی دولت مستقر در شرق لیبی، حضور نظامیان آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی در خاک این کشور را تایید کرد.
لیبی از سال 2011 و پس از سرنگونی «معمر قذافی»، دیکتاتور لیبی، که با دخالت نظامی ناتو انجام شد، صحنه درگیری گروه‌های شبه نظامی و ناآرامی‎ها شده است. از اواسط سال 2014 دو دولت برای به دست گرفتن قدرت با یکدیگر رقابت کرده‌اند. اما با اقدام سازمان ملل و میانجیگری تونس و مغرب دو گروه رقیب در ماه دسامبر گذشته(آذر ماه) به توافقی برای تشکیل دولت آشتی ملی دست یافتند. این در حالی است که داعش همچنان بخش‌هایی از این کشور را در اشغال خود دارد.