kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۶۷۵
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸
معاون شرکت آب و فاضلاب مشهد:

سد دوستی فقط تا شهریور آب مشهد را تامین می‌کند

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: سد دوستی تا پایان شهریورماه آتی می‌تواند آب آشامیدنی شهر را تامین کند، و اگر وضعیت نگران‌کننده این سد ادامه یابد سال آینده به جیره‌بندی آب روی می‌آوریم.



جوانشیر شادمهری در نشست شورای اسلامی شهرستان مشهد حجم ذخیره آب در سد دوستی را 1/2 میلیارد متر مکعب اعلام و بیان کرد: هم‌اینک 350 میلیون متر مکعب آب پشت این سد وجود دارد که 150 میلیون متر مکعب آن رسوب است.
وی ادامه داد: ظرفیت سالانه تامین آب مشهد 240 میلیون متر مکعب است که 75 میلیون متر مکعب آن از سد دوستی تامین می‌شود و همین سد در فصل تابستان یک سوم آب مورد نیاز این کلانشهر را تامین می‌کند.
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: در وضعیت تنش آبی قرار داریم، اگر آب سد دوستی به مدت پنج ساعت به مشهد نرسد برخی نقاط شهر دچار قطعی آب می‌شود.
وی یکی از این عوامل وضعیت کنونی را سد سلما در افغانستان دانست که ورودی آب سد دوستی را تحت تاثیر خود قرار داده است.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست گفت: تا وقتی مافیای آب در کشور فعال باشد مشکل آن حل نمی‌شود لذا باید دستگاههای نظارتی به بحث مافیای آب ورود پیدا کنند.
محمدحسین جهانبخش افزود: تولید هر متر مکعب آب 45 هزار ریال هزینه دربردارد اما به نرخ چهار هزار ریال به دست مشترکان می‌رسد، در این میان درآمدهای سنگینی به جیب افرادی می‌رود که قرار نیست قطع شود. وی همچنین مدعی شد اگر در ساخت این سد کارشناسی‌های لازم و صحیح انجام می‌شد امروز به بحران برخورد نمی‌کرد، زیرا کارکرد سد دوستی 80 سال پیش‌بینی شده بود نه اینکه بعد از چند سال بگویند روی آن حساب باز نکنید.
سدخاکی دوستی، با هسته رسی در منطقه مرزی ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه هریرود در 75 کیلومتری سرخس و شمال شرق خراسان رضوی قرار دارد و بخش عمده آب آشامیدنی مشهد را تامین می‌کند که در سال 1384 توسط روسای جمهوری ایران و ترکمنستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.