kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۶۶۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷

نخستین تونل مترو اهواز از زیر رودخانه کارون عبور کرد

با عبور تونل متروی اهواز از زیر رودخانه کارون، عملیات احداث تونل ایستگاه نادری تا ایستگاه ساعت این شهر به پایان رسید.


مراسم پایان عملیات اجرایی نخستین تونل متروی اهواز در زیر رودخانه کارون به صورت نمادین در ایستگاه میدان ساعت برگزار شد.
مدیر اجرایی پروژه قطار شهری اهواز در این مراسم، عبور از زیر کارون و احداث تونل در زیر رودخانه را یکی از پرچالش‌ترین و مهم‌ترین دستاوردهای قطار شهری اهواز دانست و افزود: فاصله ایستگاه نادری در کرانه شرقی رودخانه کارون تا ایستگاه میدان ساعت در کرانه غربی به طول یک هزار و 470 متر بوده که در مدت حدود سه ماه عملیات آن به انجام رسید.
خشایار باقری‌نیا اضافه کرد: این تونل در عمق 35 متری زمین در زیر رودخانه کارون احداث شده که از لایه‌های سست و ریزشی و پرآب در محیط پرفشار گذر کرده است.
وی با بیان اینکه احداث این تونل از 9 اردیبهشت امسال آغاز شده است افزود: بیش از 140 میلیارد ریال طی چهار ماه برای احداث اولین تونل زیر رودخانه هزینه شده است.
به گفته وی حفاری تونل در زیر رودخانه برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود و پیش از این هیچ تجربه‌ای در کشور درباره حفاری در زیر رودخانه وجود نداشت.
باقری‌نیا افزود: تونل زیر رودخانه کارون در حالی اجرا شده که قرار بود همه امکانات و اعتبار به اتمام مرحله اول اختصاص یابد.
وی افزود: طی چندین ماه گذشته و برای احداث این بخش از کار هیچگونه اعتباری به شرکت کیسون پرداخت نشده است.
وی با بیان اینکه اجرای تونل طبق برنامه پیش می‌رود و متوقف نخواهد شد تاکید کرد: در صورت تامین هزینه‌های ریالی و ارزی فاز اول در 6 ایستگاه به اتمام می‌رسد.
باقری‌نیا تاکید کرد: برای اجرای تونل دوم در زیر رودخانه نیز چهار ماه زمان لازم است که در صورت تامین اعتبار اجرا می‌شود.
وی همچنین درباره تهدیدات ناشی از زلزله برای تونل زیر رودخانه اظهار کرد: تمام محاسبات بر اساس پهنه‌بندی و لرزه خیزی منطقه اهواز و خوزستان انجام شده است.
مراسم نمادین پایان عملیات عبور تونل از زیر رودخانه کارون بدون حضور مدیرعامل شرکت کیسون (پیمانکار)، مدیرعامل متروی اهواز، شهردار اهواز و مسئولان استانداری برگزار شد.
اختلاف میان پیمانکار چینی متروی اهواز (شرکت کیسون) و کارفرما در یک سال اخیر باعث تعطیلی 15 ماهه طرح شده است و از 850 میلیارد ریال اعتبار این طرح تنها 150 میلیارد ریال اختصاص یافت.
خط یک قطار شهری اهواز به طول 23 کیلومتر مسیر زرگان تا بقایی را شامل می‌شود.
مجری و پیمانکار متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال 1385 کار را تحول گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح اکنون تنها 28/5 درصد پیشرفت دارد.
آخرین وعده برای راه‌اندازی مترو اهواز آبان پارسال اعلام شده و قرار بود گام نخست آن (شش ایستگاه میدان فرودگاه تا مصلا) به بهره‌برداری برسد.
نارضایتی مسئولان خوزستان و معاون عمرانی وزیر کشور از پیشرفت متروی اهواز به حدی بوده که مرداد 94 مسئولان، اعلام کردند که قصد خلع ید پیمانکار را دارند.