kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۲۹
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۱

ولایتی: جهان اسلام قدر فرصت بیداری اسلامی را بداند

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تاکید کرد: بی‌توجهی به آینده معادلات جهانی از سوی کشورهای اسلامی، آنان را به تماشاچی در عرصه بین‌الملل تبدیل خواهد کرد.
علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل درباره همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی، با بیان اینکه بیداری اسلامی تغییرات مهمی در فضای بین‌الملل ایجاد کرده است، گفت: موجی جدید که در چند سال اخیر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به وجود آمده است، متاثر از گفتمان انقلاب اسلامی است. همه معادلات جهانی را تغییر داد، در حالی که تا پیش از انقلاب، بقیه دنیا ایران را به عنوان یک کشور اثرپذیر و سرسپرده آمریکا در منطقه می‌شناختند.
وی با اشاره به نقش مهم دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در خصوص نظریه‌پردازی در این زمینه، افزود: پژوهش در این زمینه راه را برای گفتمان‌سازی در خصوص نقش آینده اسلام در معادلات بین‌المللی باز کند. وی ادامه داد: اگر اندیشمندان نقاط قوت و ضعف بیداری اسلامی و دنیای عرب را نشناسند. کشورهای اسلامی به تماشاچی در عرصه بین‌‌الملل تبدیل خواهند شد.
رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی با اشاره به حاکم شدن نگاه غرب محور در روابط بین‌الملل، خاطرنشان کرد: بیداری اسلامی فرصت‌ها و تهدید‌هایی را پیش روی انقلاب‌های منطقه قرار داده است و این فرصتی است که جهان اسلام باید آن را قدر بداند از آن برای تاثیرگذاری در معادلات آینده جهانی استفاده کند.
رئیس دانشگاه دفاع ملی: ایران یک شاخص برای کشورهای اسلامی است
ابراهیم حسن بیگی رئیس دانشگاه دفاع ملی در خصوص تاثیر برگزاری همایش نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی بر وحدت و همگرایی ملت‌های اسلامی گفت: در شرایط کنونی نیاز به وحدت و همگرایی بیشتر مسلمانان بیش از گذشته احساس می‌شود و مردم منطقه با الهام گرفتن از همین مسئله می‌توانند بسیاری از مسائل و مشکلات را از بین ببرند.
وی افزود: دشمن صهیونیستی از طریق نقشه‌های مختلف درصدد این است که به جامعه اسلامی آسیب وارد کند و از این طریق منافع خود را تامین کند که در حال حاضر گروه‌های تکفیری و تندرو به راحتی می‌توانند منافع آنها را در منطقه تامین کنند.
حسن بیگی در پایان جمهوری اسلامی را به عنوان یک شاخص ممتاز برای دیگر کشورهای اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: در شرایط حاضر که کشور ما زیر بار هیچ ظلم و ستمی نمی‌رود، جمهوری اسلامی به جایگاهی دست پیدا کرده است که الگوی جامعه اسلامی به شمار می‌رود و این اجلاس هم بستر وحدت و همگرایی هرچه بیشتر امت اسلامی با الگو گرفتن از خوی ضد استکباری امت اسلامی را فراهم می‌کند.