kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۰۶
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۳

ساکنان کریمه به ناظران اروپا مجوز ورود ندادند

ساکنان شبه جزیره کریمه «ناظران و کارشناسان اروپایی» را به این منطقه استراتژیک راه ندادند.
عصر روز شنبه پس از اینکه کارشناسان نظامی و غیرنظامی اروپا برای انجام «بازرسی» و جمع‌آوری اطلاعات وارد شبه جزیره استراتژیک «کریمه» شدند، با تیراندازی ساکنان این منطقه مجبور به بازگشت شدند.
«تاتیانا بایوا»، سخنگوی سازمان امنیت و همکاری اروپا با اعلام این خبر افزود: این سومین بار است که افراد مسلح از سوی مقامات محلی کریمه، به کارشناسان بین‌المللی اجازه ورود نمی‌دهند.
آنطور که خبرگزاری فرانسه اعلام کرده، شمار این کارشناسان 54 نفر است که طی روزهای پنجشنبه و جمعه نیز برای ورود به این منطقه تلاش کرده بودند اما در این دو روز نیز ساکنان کریمه مانع ورود آنها شدند.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، کاروان ناظران اروپایی که از کارشناسان نظامی و غیرنظامی تشکیل شده، پس از ورود به نزدیکی منطقه بازرسی «آرمیناسک» کریمه، با تیراندازی هوایی هواداران روسیه مواجه و مجبور به ترک فوری محل شدند.
به گفته «سرگئی آکمینوف»، نخست‌وزیر منطقه کریمه، ناظران بین‌المللی هیچگونه اجازه رسمی و دعوتنامه نداشتند و رهبران منطقه نیز با میانجیگری غربی‌ها مخالف است. «ویتالی چورکین»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز چندی پیش تاکید کرده بود که «مسکو مخالف میانجیگری تحمیلی» برای حل وفصل مسائل کریمه است.
موضوع ورود ناظران بین‌المللی به کریمه پس از آن مطرح شد که این منطقه از سوی نظامیان روسی و اوکراینی هوادار روس به طور کامل تصرف شد.
پارلمان کریمه اعلام کرده 25 اسفندماه می‌خواهد برای تعیین سرنوشت این منطقه استراتژیک و نسبت به استقلال آن از اوکراین همه پرسی‌برگزار کند. حمایت روسیه از این همه‌پرسی کافی بود تا رهبران غرب که نارنجی‌های مورد حمایت آمریکا را در اوکراین به قدرت رسانده‌اند، برای حفظ دولت مورد علاقه خود مسکو را آماج حملات لفظی قرار دهند. پس از قطع همکاری‌های نظامی برخی کشورهای غربی با روسیه، تحریم اقتصادی و لشکرکشی نظامی به آب‌های اوکراین نیز در دستور کار غربی‌ها قرار گرفت. به دنبال افزایش این تهدیدها مسکو روز شنبه اعلام کرد، دیگر تردید ندارد باید ارتش خود را فورا تجهیز کند.
به گزارش فارس، به نقل از خبرگزاری «ریانووستی»، «دیمیتری راگوزین»، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: تهدیدات آشکار آمریکا، سازمان ملل و ناتو علیه روسیه کوچکترین تردیدی برای مسکو نسبت به تجهیز فوری نیروهای مسلح و احیای صنایع دفاعی کشور خود باقی نگذاشت.
در همین حال نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز از این سازمان خواست «درباره وقایع خشونت‌آمیز اوکراین، تحقیقات لازم را آغاز کند.»
به نوشته خبرگزاری «اینترفکس»، «ویتالی چورکین» این درخواست را در نشست شورای امنیت نیز مطرح کرده است.
چورکین اظهار کرد: با اجرای تحقیقات اندک ما چیزهای زیادی خواهیم فهمید. اینکه تک تیراندازان اپوزیسیون نه تنها اهداف خود بلکه ماموران دولتی را نیز هدف قرار دادند و اینکه افراد مسلح چگونه و توسط چه کسی آموزش داده شدند تا با اعمال تحریک‌آمیز خشونت را به اوکراین بیاورند.
چورکین دلیل دیگر اهمیت چنین تحقیقاتی را اینگونه توصیف کرد: بسیاری از آمریکایی‌ها از این موضوعات اطلاعی ندارند و این به این دلیل است که تصویری متفاوت در تلویزیون‌های خود دیده‌اند.
وی در عین حال اذعان داشت که با توجه به موضع کشورهای غربی در قبال اوکراین، احتمالا چنین درخواستی وتو خواهد شد.
چورکین گفت که از این طریق می‌توان بر افکار جهانی تاثیر گذاشت و واقعیت را به آنها نشان داد.
ادامه رایزنی‌های
 ضد روسی غرب
غرب طی دو روز گذشته نیز رایزنی‌ها علیه مسکو را با شدت هرچه تمامتر ادامه داد. «اوباما» روز شنبه با سران کشورهای انگلیس، فرانسه، ایتالیا و کشورهای حوزه بالتیک تلفنی گفت‌وگو و طی آن از «برگزاری همه‌پرسی در کریمه» به شدت انتقاد کرد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، «دیوید کامرون»، نخست‌وزیر انگلیس در این  گفت‌وگوی تلفنی رفراندوم در کریمه را «غیرقانونی» توصیف کرد و گفت «مشروع جلوه دادن این اقدام، پیامدهایی برای مسکو خواهد داشت.»
انگلیس در عین حال تهدید کرد سیاست‌های مسکو در اوکراین  از سوی غرب با واکنش‌های تنبیهی مواجه خواهد شد.
اوباما نیز در تماس‌های خود با سران اروپا تاکید کرده است که واشنگتن به تعهدات دفاعی ناتو متعهد است. به گفته سخنگوی کاخ سفید، اوباما دراین مورد با «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه، «دیوید کامرون»‌ نخست‌وزیر انگلیس و «ماتئو رنتزی» نخست‌وزیر ایتالیا گفت‌وگو کرده است. وی همچنین جلسه‌ای چهارجانبه از طریق ویدئو کنفرانس با سران سه کشور لیتوانی، لتونی و استونی داشته است.
صدراعظم آلمان اما در دور تازه رجزخوانی‌ها علیه روسیه گفته، نشست گروه 8 را در صورت برگزاری همه‌پرسی در کریمه تحریم می‌کند.
به نوشته هفته‌نامه اشپیگل، در ادامه افزایش روند تنش‌ها بین مسکو - برلین، مرکل اعلام کرد، تصمیم گرفته در صورت برگزاری این همه‌پرسی در نشست گروه 8 که قرار است در سوچی برگزار شود، شرکت نکند.
آلمان پیش از این نیز روسیه را به «تحریم» تهدید کرده بود.
«دویچه‌وله» آلمان  در این باره گزارش داد، در صورت تحریم روسیه از سوی آلمان، برلین بیش از مسکو آسیب خواهد دید. بر اساس این گزارش از آنجایی که آلمان بیشترین روابط تجاری را با روسیه دارد، در میان کشورهای اروپایی از بقیه بیشتر آسیب خواهد دید. بنابه اعلام این شبکه تلویزیونی آلمانی، بیش از 600 شرکت آلمانی در روسیه فعالیت می‌کنند. ... شرکت خودروسازی «بی‌ام‌و» به شدت نگران اقدامات تلافی‌جویانه مسکو است چرا که روسیه می‌تواند با قطع هرچند موقت واردات قطعات این خودروساز، خسارت سنگینی به آن وارد کند.
سایر رویدادها
* منابع نظامی اوکراین اعلام کردند یک فروند هواپیمای گشتی مرزبانی روز شنبه در مرزهای شبه جزیره کریمه مورد هدف قرار گرفت و سقوط کرد.
* خبرگزاری «اینترفکس» روسیه نوشته، شبه جزیره کریمه «ارتش مستقل» تشکیل داده و خود را آماده رویارویی احتمالی با دشمنان می‌کند. این شبه جزیره پیش از این و به دنبال جدا شدن فرمانده نیروی دریایی اوکراین،  نیروی دریایی مستقل تشکیل داده بود.
* اندیشکده موسسه واشنگتن نتایج تحقیقاتی را منتشر کرده که نشان می‌دهد، بحران امروز اوکراین به راحتی قابل پیش‌بینی بوده اما دولت اوباما آن را نادیده گرفته است!
* یک نماینده پارلمان کریمه اعلام کرد، هیچ کس قادر به جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی در این شبه جزیره نخواهد بود. ساعاتی بعد نخست‌وزیر اوکراین تاکید کرد حتی یک وجب از خاک اوکراین از این کشور جدا نخواهد شد!
* در دیدار معاون وزیر خارجه روسیه با سفیر اوکراین در مسکو، طرف اوکراینی تصریح کرد کشورش به دنبال مذاکره با روس‌هاست.
* اوکراین از مسدود کردن دارایی‌های شبه جزیره کریمه خبر داد و اعلام کرد سامانه‌های دسترسی شبه جزیره کریمه به خزانه دولت را مسدود کرده است.