kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۰۳۳
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲

صادرات نفت ایران به اروپا 20 درصد کاهش یافت(خبر ویژه)

5 ماه پس از برجام، صادرات نفت ایران به اروپا کاهش یافت.


به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، پنج ماه پس از پایان تحریم‌های هسته‌ای ایران روند افزایش شتابان تولید و صادرات نفت ایران با چالش روبرو شده و صادرات نفت ایران به اروپا به 285 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
بلومبرگ می‌نویسد: طبق برخی گزارش‌ها، صادرات نفت ایران که در ماه‌‌های آوریل (فروردین - اردیبهشت) و مه (اردیبهشت - خرداد) از مرز دو میلیون بشکه در روز فراتر رفته بود، در سه هفته نخست ماه ژوئن (خرداد-تیر) 20 درصد کاهش یافت. یکی از اولویت‌های ایران پس از پایان تحریم‌ها، پس گرفتن سهم خود از بازارهای نفتی اروپا بود.
پیش از آغاز محدودیت صادرات نفت ایران به اروپا در سال 2012 میلادی، ایران به کشورهای این قاره به ویژه ایتالیا، اسپانیا، و یونان، روزانه 600 هزار بشکه نفت صادر می‌کرد.
ایران در ماه مه امسال بیش از نیمی از سهم گذشته خود را از بازار نفت اروپا پس گرفت و روزانه 350 هزار بشکه نفت به این قاره صادر کرد، به گونه‌ای که احتمال بازگشت شتابان این رقم به سطح پیش از تحریم‌ها شدت گرفت.
با این همه، در سه هفته نخست ماه ژوئن، صادرات نفت ایران به اروپا به 285 هزار بشکه در روز کاهش یافت.
بلومبرگ نوشت: اگر ایران نتواند در روزهای باقیمانده از ماه ژوئن صادرات نفت خود را افزایش دهد، روند افزایشی تولید نفت این کشور متوقف می‌شود و ممکن است عرضه نفت آن در نیمه دوم امسال، از برآورد کارشناسان کمتر باشد.
این مسئله بازگشت توازن به عرضه و تقاضای نفت را که برای تولیدکنندگان دیگر بسیار مطلوب است، شتاب می‌بخشد.