kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۸۶۳
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲
450 خودروی بمب‌گذاری شده منهدم شد

دفع حمله گسترده داعش برای اشغال مجدد فلوجه

فرمانده پلیس استان «الانبار» عراق اعلام کرد، نیروهای مسلح این کشور حمله سنگین «داعش» برای اشغال مجدد «فلوجه» را ناکام گذاشتند و 450 خودروی بمب‌گذاری شده تکفیری‌ها را طی این نبرد، منهدم کردند.



خبرگزاری جمهوری اسلامی، به نقل از «هادی زریچ» نوشت: «نیروهای ارتش و عشایر با پشتیبانی نیروی هوایی عراق و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، حمله گسترده گروه تروریستی داعش به ناحیه «عامریه» فلوجه را خنثی کردند.»  همچنین، به گفته «خمیس العیساوی» فرمانده تیپ عامریه، نیروهای مسلح عراق با شمار زیادی از خودروهای بمب‌گذاری شده مواجه شدند. با این حال، این حمله را ناکام گذاشتند. شمار خودروهای بمب‌گذاری شده که به دست نیروهای دولتی و عشایر منهدم شده، 450 خودرو ذکر شده است. در مورد شمار تلفات مهاجمان تکفیری گزارشی نرسیده ولی تعداد نیروهای عراقی شهید شده در این عملیات، سه نفر و مجروحان نیز شش تن اعلام شده است.
عملیات آزادسازی فلوجه سوم خرداد آغاز شد و پس از 25 روز به نتیجه رسید. پاکسازی این شهر از لوث عناصر داعش نیز بیش از یک هفته به طول نینجامید. این عملیات منحصر به فرد تحسین و تعجب بسیاری از کارشناسان نظامی را برانگیخت. بسیج مردمی عراق در این عملیات نقش ویژه‌ای داشت.
پس از آزاد شدن فلوجه، صدها نفر از ساکنان این شهر خواستار پیوستن به ارتش برای نبرد با داعش شدند.
خبرها از جبهه‌های نبرد علیه داعش در عراق همچنین حاکی است، نیروهای مسلح این کشور توانستند منطقه «تلول الباج» در استان «صلاح‌الدین» را از اشغال داعش خارج کنند. این عملیات، مقدمه آزادی موصل مرکز استان نینوا را فراهم کرده است.
هشدار عبادی
به گزارش ایسنا، «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق اما، با اشاره به پیروزی بزرگ نیروهای مسلح این کشور در فلوجه، نسبت به حملات انتقام‌جویانه داعش در شهرهای عراق هشدار داد و گفت که دستگاه‌های امنیتی و شهروندان باید نسبت به این مسئله هوشیار باشند. عبادی از احزاب سیاسی نیز خواست، وحدت خود را حفظ کرده و فرصت به دشمن ندهند.
پیش از اظهارات عبادی، تروریست‌های داعش در استان کربلا چند خودروی بمب‌گذاری شده منفجر کردند. در مورد تلفات و یا زخمی‌های احتمالی این انفجارها گزارشی نرسیده است. یک مسجد اهل سنت در منطقه «ابوغریب» بغداد هم دوشنبه گذشته هنگام افطار هدف حمله انتحاری قرار گرفت. در این حمله 14 نفر شهید و بیش از 40 تن مجروح شدند.
خبر دیگر اینکه، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، طی اظهارات متفاوتی، حضور ایران در عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش را مفید ارزیابی کرد و گفت: «ببینید، ما چالش‌هایی با ایران داریم... ولی به شما (خبرنگاران) بگویم که ایران در عراق به طور موثری، مفید بوده است و آنها به وضوح روی داعش تمرکز کرده‌اند.»