kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳

کوتاه از سراسر جهان



انگلیس
فارس: اعضای حزب کارگر انگلیس از طرحی که خواستار عدم رای اعتماد به «جرمی کوربین»، رهبر این حزب است، حمایت کرده‌اند. این اتفاق بعد از استعفای دسته‌جمعی شمار زیادی از اعضای کابینه در سایه «جرمی کوربین»، به دنبال رای مردم انگلیس به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رخ می‌دهد. کوربین بعد از اعلام نتایج این رای‌گیری گفته از سمتش کناره‌گیری نخواهد کرد.
لیبی
اسکای نیوز عربی: سخنگوی وزارت دادگستری لیبی اسناد فاش شده درباره احتمال عفو «سیف‌الاسلام قذافی» را تایید کرده اما گفت: « همه چیز در نهایت به قضات پرونده بستگی دارد.» «سیف الاسلام قذافی» که از وی به عنوان جانشین پدرش یاد می‌شد، نقش موثری در سرکوب شورش‌های مردمی سال 2011 لیبی داشت که هزاران کشته برجای گذاشت.
ونزوئلا
خبرگزاری فرانسه: سخنگوی دولت ونزوئلا اعلام کرده دولت کاراکاس در حال بررسی درخواست از دادگاه عالی برای انحلال کنگره تحت کنترل مخالفان دولت است که می‌خواهند رئیس جمهور را از سمتش پایین بکشند. اپوزیسیون مورد حمایت آمریکا، «نیکولاس مادورو»، رئیس جمهور ونزوئلا را مقصر اصلی بحران اقتصادی، می‌داند.
آمریکا
آسوشیتدپرس: نمایندگان کنگره آمریکا اعلام کرده‌اند، تحقیقات آنها درباره حادثه سال 2012 کنسولگری آمریکا در بنغازی (لیبی) نشان می‌دهد هیلاری کلینتون در این حادثه مقصر نبوده است. در این حادثه سفیر آمریکا و شماری از دیپلمات‌های این کشور کشته شدند.
یونان
اسپوتنیک: این بار کارکنان راه آهن یونان در اعتراض به خصوصی‌سازی حمل و نقل ریلی این کشور دست به اعتصاب زده‌اند. کارکنان راه‌آهن از سه‌شنبه گذشته اعتصاب خود را به مدت سه ساعت در روز آغاز کرده‌اند. این اعتصاب به شدت خدمات ریلی در سراسر یونان را مختل می‌کند.
استرالیا
ایرنا: نتایج نظرسنجی‌ها در استرالیا نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از رای دهندگان این کشور که روز شنبه آینده در انتخابات فدرال شرکت می‌کنند خواهان اقدامات بیشتر دولت به منظور مقابله با گرایش نوجوانان به سمت افراط‌گرایی هستند و 54 درصد حتی از مجازات اعدام در مورد جرائم تروریستی حمایت کرده‌اند.
شورای امنیت
خبرگزاری مهر: انتخابات مجمع عمومی سازمان ملل برای انتخاب اعضای غیردائم شورای امنیت انجام شده و کشورهای بولیوی، اتیوپی، قزاقستان و سوئد به عنوان اعضای غیردائم شورای امنیت انتخاب شده‌اند. شورای امنیت سازمان ملل 15 عضو دارد که پنج عضو آن دائم و 10 عضو نیز غیردائم می‌باشند. اعضای غیردائم برای یک دوره 2 ساله انتخاب شده و از حق «وتو» برخوردار نیستند.