kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۸۵
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۷
گزارش خبری کیهان

تهران ،کانون مذاکرات فشرده اشتون با مقامات بلندپایه ایران

کاترین اشتون در نخستین روز سفرش به ایران دیروز (یک‌شنبه) با رئیس‌جمهور، رئیس‌مجلس، وزیر امور خارجه، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و همچنین با دکتر سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت وگو کرد.
روحانی در دیدار با اشتون که پیش از ظهر دیروز انجام شد با بیان اینکه سفر شما را به عنوان اراده اتحادیه اروپا در یک حرکت جدید تلقی می‌کنیم، گفت: روابط ایران و کشورهای اروپایی، از دیرباز سنتی و تاریخی بوده و امروز نیز دو طرف منافع، اهداف و زمینه‌های مشترک فراوانی برای همکاری دارند.
رئیس‌جمهوری با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای احیای روابط اقتصادی و مذاکره درباره مسائل مورد علاقه دو طرف اظهار داشت: دولت تدبیر و امید مصمم است در عرصه سیاست خارجی بر اساس منافع و احترام متقابل و مشترک با همه جهان تعامل سازنده داشته باشد و یکی از زمینه‌هایی که این دولت علاقه‌مند است روابط جدید در آن به وجود آورد، اتحادیه اروپا است.
روحانی اظهار کرد: در چارچوب گفت‌وگو با اتحادیه اروپایی مسائل متنوعی در منطقه بسیار حساس خاورمیانه و همچنین در عرصه جهانی وجود دارد که می‌توانیم در خصوص آنها با یکدیگر گفت‌وگو و همکاری داشته باشیم و امیدوارم بتوانیم در تمامی این عرصه‌ها با استفاده از فضاهای خوبی که به وجود آمده گام‌های جدید و جدی برداریم.
رئیس‌جمهوری اظهار کرد: با عبور صحیح از مرحله فعلی به فضایی خواهیم رسید که مسائل بسیار مهم و استراتژیکی پیش روی دو طرف وجود خواهد داشت و در آن فضا ایران و اتحادیه اروپا می‌توانند به عنوان نمونه در زمینه انرژی و ترانزیت با یکدیگر روابط راهبردی داشته باشند.
با پیام حسن‌نیت به ایران آمده‌ام
کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار اظهار داشت: بنده با پیام حسن‌نیت 28 کشور اروپایی که نماینده آنها هستم خدمت شما رسیده‌ام. این نخستین فرصتی است که در خصوص مسئله‌ای غیر از موضوع هسته‌ای با مقامات ایران گفت‌وگو می‌کنم و این آغازی برای توسعه همکاری‌ها میان ایران و اتحادیه اروپایی است.
اشتون افزود: در دیدارهای جناب عالی با رئیس اتحادیه و رئیس کمیسیون اروپایی در نیویورک و داووس مطالب مهمی عنوان شد و آنها دیدارهای خود با جناب عالی را بسیار مثبت ارزیابی نموده‌اند لذا یکی از وظایف من پیگیری مطالبی است که بین جناب عالی و آنها مطرح شده است.
وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا کاملا به اهمیت و نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه اذعان دارد و بر همین اساس گفت‌وگوهایی برای همکاری‌های دو طرف در زمینه مسائل مختلف در این سفر صورت گرفته است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به این موضوع که مواردی را که برای گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری دو طرف باید بر روی آنها تمرکز کنیم. شناسایی کردیم، گفت: حضور من نشان می‌دهد که اتحادیه اروپایی مایل است همزمان با مذاکرات هسته‌ای، روابط بهتر، موثرتر و پویاتری با ایران داشته باشد.
ضمانتی برای موفقیت مذاکرات وجود ندارد
اشتون صبح دیروز پیش از دیدار با رئیس‌جمهور پس از حدود دو ساعت مذاکره و گفت‌وگو با ظریف در جمع خبرنگاران ظاهر شد و همراه با ظریف به سوالات آنان پاسخ داد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست خبری دستیابی به راه‌حل جامع را سخت و چالش‌آمیز خواند و با بیان اینکه ضمانتی وجود ندارد که موفق شویم اما با حمایت ملت ایران و حمایت جامعه بین‌الملل و کارهایی که ظریف انجام می‌دهد هدف ما این است که به موفقیت دست یابیم.
به گزارش فارس وی وضعیت اسفناک سوریه، آینده افغانستان، چالش‌های موجود در افغانستان از جمله مواد مخدر و گفت‌و‌گو درباره مسائل حقوق بشر را از مواردی برشمرد که با ظریف درباره آن به گفت‌وگو پرداخته و افزود: فرصتی برای من پیش آمد تا در ایران حضور یابم و در مورد مباحث دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا به گفت‌و‌گو بپردازیم و علاوه بر آن فرصتی پیش آمد تا درباره مسائل هسته‌ای صحبت کنیم.
وزیر خارجه کشورمان نیز در این نشست خبری درخصوص ظرفیت‌های همکاری ایران و اتحادیه اروپا و ارتباط آن با توافق هسته‌ای ایران و 5+1 اظهار داشت: ایران مصمم است که به توافق دست یابد و ما نشان دادیم که اراده سیاسی داریم و از طرف خودمان کارمان را انجام دادیم و در حال حاضر بستگی به طرف مقابل دارد که به توافق ژنو پایبند باشد و با میل، تصمیم و تعهد به میز مذاکره بیایند تا اینکه بتوانیم به توافقی دست یابیم که برای دو طرف مورد قبول است.
ظریف با ذکر این نکته که معتقدم در 4 تا 5 ماه آینده می‌توانیم این کار را انجام دهیم و حتی کوتاه‌تر از این زمان تصریح کرد: اما آنها باید این را قبول کنند که ایران توافقنامه‌ای را قبول می‌کند که به حقوق مردم ایران احترام بگذارد و هیچ سردرگمی وجود نداشته باشد.
مایکل مان: رسیدن به توافق جامع ممکن است
مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون نیز که وی را در این سفر همراهی می‌کند دیروز در حاشیه نشست خبری ظریف و اشتون گفت: برای پرونده هسته‌ای به تهران نیامده‌ایم، این سفر به منظور مذاکرات هسته‌ای نیست اما حتما  پرونده هسته‌ای ایران میان آقای ظریف و خانم اشتون مورد بحث قرار می‌گیرد.
وی در پاسخ به ایرنا مبنی بر احتمال رسیدن طرفین به توافق در 6 ماه بیان کرد و افزود: در ابتدا به توافق موقت دست یافتیم و دستیابی به توافق جامع، ممکن است.
سخنگوی اشتون درباره برخوردهای دوگانه آمریکا اظهار داشت: ما کار خود را انجام می‌دهیم و آنها نیز کار خود را انجام می‌دهند؛ ما تحت تاثیر آنها (آمریکایی‌ها) نیستیم.
سخنگوی اشتون با بیان اینکه موضوعات حقوق بشری از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو در این مذاکرات بوده است، اظهار کرد: ایران همواره از موضوعات مهم برای اتحادیه اروپا بوده است که به طور حتم درباره آن صحبت شده است.
دیدار با فعالان حقوق بشر یا فتنه گران؟
مایکل مان از دیدار شنبه‌شب فعالان زن حقوق بشر با اشتون به مناسبت هشت مارس روز جهانی زن خبر داد.
تاکنون منابع داخلی و دیپلماتیک از جزئیات این دیدار و این که اشتون با چه کسانی دیدار داشته خبری منتشر نکرده‌اند،اما برخی خبرها حاکی است برخی از محکومین فتنه 88 در این دیدار حضور داشته اند.
ولایتی: اشتون پاسخی نداشت
همچنین علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک پس از دیدار با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حضور در نشست خبری درباره جزئیات این دیدار اظهار داشت: در این دیدار بحث مذاکرات هسته‌ای و اینکه ایران بر روی حق هسته‌ای خود در چارچوب NPT مصمم است تأکید شد و ما گفتیم که در حفاظت از حقوق هسته‌ای خود به هیچ وجه از این حق عقب‌نشینی نخواهیم کرد.
ولایتی با بیان اینکه گفته شد ما بر ادامه مذاکرات تأکید داریم اما نباید به کشورهایی مثل آمریکا اجازه داد که بعد از انجام مذاکرات اقداماتی برخلاف آن انجام دهند، افزود: نمونه این امر صحبت‌های جان کری و رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران است که به بهانه فشار صهیونیست‌ها انجام می‌گیرد لذا این امر قابل قبول نیست و برخلاف توافقاتی است که در ژنو صورت گرفته است.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل کارشکنی آمریکا را مانعی بر سر راه دستیابی به یک توافق بین‌المللی بین ایران و کشورهای  1+5 عنوان کرد و یادآور شد: کشوری که این موارد را نقض می‌کند، آمریکاست لذا بنده تأکید داشتم که آمریکا در این مدت اقداماتی برخلاف توافقنامه ژنو انجام داده است.
وی بر همین اساس به اضافه شدن تحریم‌ها، کلمات تند علیه ایران و استمرار خصومت آنها علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: من به خانم اشتون گفتم که این موارد مانعی بر سر راه مأموریت شما برای مذاکره با 1+5 است.
وی به استقبال کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی و اروپایی برای توسعه روابطشان با ایران پرداخت و درباره نظرات اشتون در خصوص کارشکنی آمریکا پس از مذاکرات که در این دیدار درباره آن بحث شد، گفت: خانم اشتون درباره تلاش‌های خود و آینده خوشبین است اما در پاسخ به کارشکنی‌های آمریکا پاسخی نداشت ولی در عین حال بر ادامه مسیر تأکید کرد.
شمخانی: فرجام مذاکرات هسته ای
 آزمونی بزرگ است
دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در دیدار با اشتون، صداقت، شفافیت و تعهد به اجرای توافقات را لازمه مفاهمه و ایجاد درک متقابل نسبت به اقتضائات و ضرورت های همکاری مشترک عنوان کرد و با انتقاد از گفتار و رفتار غیرسازنده برخی چهره های افراطی که منافع خود را در بی‌ثبات سازی محیط بین المللی جستجو می کنند، افزود: استقلال رای و عدم تاثیرپذیری از لابی های ضد ثبات، شرط لازم برای حرکت در مسیر دستیابی به توافقات سازنده است.
علی شمخانی از تمایل و تحرک کشورهای اروپایی برای آغاز دور جدیدی از همکاری های سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد و گفت: فرجام مذاکرات هسته ای آزمون بزرگی برای پایه گذاری روابط جدید با اتحادیه است.
کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار با اشاره به افزایش چشمگیر رفت و آمد مقامات کشورهای اروپایی به ایران طی چند ماه گذشته، بازسازی روابط آسیب دیده میان اتحادیه اروپایی و ایران را از اولویت های پیش روی اعضای این اتحادیه عنوان کرد و اظهار داشت: گفت و گو و همکاری برای دستیابی به توافقات پایدار تنها در صورتی محقق خواهد شد که حقوق و تکالیف طرفین همکاری به صورت دقیق تعیین شده و به مورد اجرا گذارده شود. وی با ابراز خرسندی از سفر به ایران و گفت و گوهای مفید و سازنده با مقامات جمهوری اسلامی ایران، افق همکاری های آتی را روشن و امیدوارکننده عنوان کرد و اظهار داشت: حفاظت از دستاوردهای حاصل از مذاکرات و توافقات مشترک و تداوم روند گفت و گو و مفاهمه، نیازمند اعتماد به نفس و تلاش خستگی‌ناپذیر مجموعه طرف های همکاری است.
جلیلی: خوشحالم پیشرفت‌های جدید
 ایران را دیدید
همچنین روز گذشته اشتون با سعید جلیلی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد.
جلیلی در این دیدار تاکید کرد: دموکراسی در ایران واقعی است و نظام مردمی با اقتدار از ارزش‌ها، حقوق و منافع مردم دفاع می‌کند. نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، حمایت مدعیان دموکراسی از رفتارهای مغایر با دموکراسی در اوکراین، مصر و بحرین را نگران‌کننده دانست.
جلیلی اظهار داشت خوشحالم امکان پیدا کردید پیشرفت‌های جدید ایران را علی‌رغم همه تحریم‌ها ببینید. این پیشرفت‌ها مبتنی بر ظرفیت‌های دینی، بومی و تمدنی ماست که برخی نمونه‌‌های تاریخی آن را نیز در اصفهان  خواهید دید.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت نظام مردم‌سالاری دینی موجب سرعت چشمگیر این پیشرفت شده است. بر همین مبناست که مردم ما اجازه نمی‌د‌هند در برخورداری از حقوق قانونی خود یک استثنا باشند و در مسیر پیشرفت آنها مانع  ایجاد شود.
وی افزود: حمایت‌ قدرت‌های مدعی دموکراسی از رفتارهای مغایر با دموکراسی در اوکراین، مصر و بحرین نگران‌کننده است و نباید رویه شود. متاسفانه پس از رفتارهای مغایر حقوق بشر در فلسطین، افغانستان و عراق، امروز برخی قدرت‌ها به دنبال استفاده از تروریسم و جنگ‌های خیابانی به جای سازوکارهای دموکراسی هستند.
گفتنی است کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر شنبه در صدر هیئتی وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه قرار گرفت. اشتون را در این سفر علاوه بر مایکل مان، هلگا اشمید معاون وی و استفان کلمنت دستیار ویژه وی همراهی می‌کنند.