kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۵۷
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۴
با تصویب مجلس

بساز بفروش‌ها از سال‌آینده مالیات‌می‌دهند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه با بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ مصوب کردند که ساخت و فروش املاک مشمول مالیات شود.
در جلسه علنی روز گذشته پارلمان، نمایندگان مجلس لایحه یک فوریتی اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را مورد بررسی قرار دادند.
وکلای ملت با تصویب بند ۱۵ این لایحه که براساس آن ماده ۷۶ قانون مالیاتهای مستقیم اصلاح می‌شد، مقرر کردند در مواردی که نقل و انتقال املاک حسب مورد مشمول مالیات بر نقل و انتقال قطعی و مالیات بر ساخت و ساز باشد، وجه دیگری بابت مالیات بردرآمد نقل و انتقال مزبور، منظور نخواهد شد.
مجلس همچنین با تصویب بند ۱۶ این لایحه یک متن را جایگزین ماده ۷۷ قانون مالیاتهای مستقیم کرد.
براساس مصوبه مجلس مقرر شد درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان حسب مورد مشمول مقررات مالیات بر درآمد موضوع فصول چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم خواهد بود.
ساخت و فروش املاک مشمول مالیات شد
براساس تبصره یک این ماده مصوب شد که اولین نقل و انتقال ساختمان‌های مذکور علاوه بر مالیات نقل و انتقال قطعی موضوع ماده ۵۹ این قانون مشمول مالیات علی‌الحساب به نرخ ۱۰ درصد به مأخذ ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال است. مالیات قطعی مؤدیان موضوع این ماده پس از رسیدگی طبق مقررات مربوط تعیین می‌شود.
به موجب تبصره ۲ ماده مذکور مقرر شد شمول مقررات این ماده در خصوص ساخت و فروش ساختمان توسط اشخاص حقیقی منوط به آن است که بیش از ۳ سال از تاریخ صدور گواهی پایان‌کار آن نگذشته باشد.
موافقت نمایندگان
با تغییر دستور جلسه علنی مجلس
در ادامه جمعی از نمایندگان، تقاضای تغییر دستوری را با ۵۰ امضا با عنوان تأسیس و اداره مراکز و مدارس آموزشی و مراکز پرورشی غیردولتی- غیرانتفاعی را به هیئت رئیسه ارائه کردند. این تقاضای تغییر دستور به رای وکلای ملت گذاشته شد که آن‌ها با ۱۳۶ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.
پس از اینکه بررسی کلیات تمدید یکساله اجرای آزمایشی قانون اصلاح قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی در جلسه علنی پارلمان در دستور کار قرار گرفت، با توجه به عدم سخنرانی مخالفان این پیشنهاد، کلیات این لایحه به رأی گذاشته شد.
وکلای ملت با ۱۵۰ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر در صحن با کلیات این لایحه موافقت کردند و در ادامه ماده واحده آن نیز به رای گذاشته شد.
نمایندگان مجلس همچنین با ۱۴۴ رای موافق، ۷ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر در صحن، به تمدید یکساله مدت اجرای آزمایشی قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی رای مثبت دادند و بر این اساس، اجرای آزمایشی این قانون به مدت یکسال تمدید شد.
اعلام وصول لایحه
 اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی
در ادامه علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که لایحه اصلاح ماده ۳۵ قانون خدمت وظیفه عمومی اعلام وصول شد.
براساس ماده ۳۵ قانون خدمت وظیفه عمومی مشمولین دیپلم و بالاتر که حداکثر یک سال پس از فراغت از تحصیل از طریق آزمون سراسری در یکی از دانشگاه‌‌ها و موسسات آموزش عالی داخل کشور پذیرفته شده‌اند، تا زمانی که به تحصیل اشتغال دارند می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند.
نادران: چرا اجازه نمی‌دهند
اسامی فساد کرسنت اعلام شود؟
روز یکشنبه الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس، طی تذکری با استناد به اصل ۱۹۷ و ۲۰۹ آیین‌نامه داخلی مجلس که مربوط به ساز و کار سؤال نمایندگان از وزرا است، اظهار داشت: طبق آیین‌نامه اگر تعداد سؤالات نمایندگان به اندازه‌ای باشد که به وقت یک جلسه علنی اکتفا کند، هیئت رئیسه مکلف است برای اینکه این سؤالات به تأخیر نیفتند در هفته یک روز را به سؤال از وزرا اختصاص دهد تا حق نظارتی نمایندگان ضایع نشود. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور روزشنبه گفت که نام مفسدان اقتصادی را باید رسانه‌‌ها بر سر زبان‌ها بیاورند نه اینکه این اسامی در جیب رئیس دستگاه اجرایی باشد، بنابراین من سؤالم از فساد کرسنت بود، پس چرا اجازه نمی‌دهند افراد مرتبط با کرسنت از تریبون مجلس مشخص شوند و معلوم شود که چه کسانی در این قرارداد فساد کرده‌اند؛ همچنین باید مشخص شود که چه کسی مانع این موضوع می‌شود؛ آیا دولت مانع است یا هیئت رئیسه و مجلس مانع می‌شوند.
نماینده مردم تهران تاکید کرد: مبارزه با فساد، با شعار و در جلسه عمومی و با کف زدن نیست بلکه باید با فساد به صورت ریشه‌ای و اساسی مبارزه شود لذا اگر هیئت رئیسه اجازه ندهد، سؤال از وزرا مطرح شود و پاسخ گرفته شود، جلوی فساد‌ها گرفته نمی‌شود و ریشه فساد هم کشف نخواهد شد.
وی افزود: بحث مبارزه با فساد نباید یک توپی شود که گاهی در زمین دولت و گاهی در زمین مجلس بیفتد بلکه باید با فساد یک برخورد اصولی و ریشه‌ای شود و با این موضوع به صورت اساسی برخورد کنیم نه در تریبون‌های عمومی.
در ادامه حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که ریاست صحن علنی را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر و ضمن وارد دانستن آن گفت: بحث مبارزه با فساد یک موضوع کلیدی و مهم است و قطعا سؤال نمایندگان و اختصاص وقت برای طرح آن‌ها در صحن علنی مجلس می‌تواند به مبارزه با فساد کمک کند.
تصویب 2فوریت طرح تغییر ترکیب کمیسیون تلفیق
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه پارلمان، ۲ فوریت طرح تغییر ترکیب اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه را مورد بررسی قرار دادند.
وکلای ملت با اجتماع سخنان موافقان و مخالفان ۲ فوریت این طرح در نهایت آن را با ۱۵۸ رای موافق، ۳۴ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.
آقای رئیس‌جمهور؛ چرا حرف‌های
دوم خردادی می‌زنید!؟
در جلسه علنی روز گذشته خانه ملت، حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی نماینده مردم قزوین در مجلس در تذکر شفاهی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: مقام معظم رهبری در رهنمودهای خود بر دغدغه‌های فرهنگی تاکید کردند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به درستی به این ندا لبیک گفت. اما اکنون رئیس‌جمهور می‌گوید مسائل فرهنگی در دست دولت نیست. آیا طرح این موضوع به معنای نادیده گرفتن ماموریت‌های خطیری که به وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و علوم سپرده شده است، نیست؟ آیا سخنان آقای روحانی به معنای شانه خالی کردن دولت از وظایف فرهنگی نیست؟
نماینده مردم قزوین گفت: اگر دولت نباید در خصوص مسائل حوزه فرهنگی نقش‌آفرینی کند، پس کدام نهاد و سازمانی باید تقویت فرهنگ اسلامی ما را بر عهده بگیرد؟
حسینی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیس‌جمهور؛ چرا حرفهای دوم خردادی می‌زنید و چرا جوانان انقلابی و متدین از صحنه فرهنگ و خدمت کنار گذاشته می‌شوند؟ این خطابی که مقام معظم رهبری کردند به شما رئیس‌جمهور بود.
اعتراض به اعطای 400 میلیون تومانی
به روزنامه هتاک
روز گذشته طبیب‌زاده نوری نماینده تهران در صحن علنی مجلس به وزیر ارشاد در خصوص حمایت 400 میلیون تومانی به روزنامه‌‌ای که احکام اسلامی را غیر انسانی می‌خواند و برابری میزان این حمایت با دو روزنامه کثیرالانتشار کشورتذکر داد.
همچنین جعفری نماینده بجنورد به رئیس‌ جمهور در خصوص اینکه به جای مرزبندی مشخص و صریح با دشمنان و بدخواهان نظام به مرزبندی داخلی و منتقدان در رسانه‌‌ها به همراه و غیر همراه پرداخته‌اند و یادآوری اینکه بسیاری از منتقدان منصف همراه ایشان هستند، تذکر داد.
جلسه علنی روز یکشنبه مجلس با ریاست حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد پایان یافت و وی جلسه بعدی مجلس را سه‌شنبه ۲۰ اسفند رأس ساعت ۸ صبح با دستور کار ادامه رسیدگی به دستور هفتگی اعلام کرد.