kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۳۱
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۴

شکار اطلاعات حیاتی خون با لیزر

سامانه ابداعی دانشمندان بیمارستان عمومی ماساچوست، امکان شکار اطلاعات حیاتی درباره خون بیماران را با استفاده از لیزر فراهم می‌کند.
در حال حاضر برای اندازه‌گیری ویژگی‌های لخته خون باید مجموعه‌ای از آزمایش‌ها از خون بیماران به عمل آورده شود که انجام آن‌ها ساعت‌ها طول می‌کشد و نیازمند مقادیر زیادی خون و همچنین استفاده از دستگاه‌های بزرگ و  گران قیمت است.
این در حالی است که ابزار جدید دانشمندان به اندازه یک جعبه کوچک بوده و فقط مستلزم چند قطره خون است.
این سامانه از فرآیندی موسوم به «رئولوژی نقطه لیزر» استفاده می‌کند که در آن، لیزر به درون مایع تابانده شده و الگوهای نور منعکس شده، تحلیل می‌شوند. در این حالت خون لخته نشده، سلول‌هایی که آزادانه حرکت می‌کنند، موجب می‌شوند الگوی قطره به سرعت نوسان پیدا کند اما زمانی که سلول‌ها شروع به جمع شدن و لخته بستن می‌کنند، حرکت و در نتیجه، نوسانات کمتری وجود دارد.
با استفاده از یک دوربین پرسرعت مینیاتوری، امکان نظارت بر تغییرات مقادیر نوسانات طی چندین دقیقه وجود دارد. این اطلاعات را می‌توان برای استنتاج زمان کلی لخته بستن و تراکم فیبرینوژن (پروتئین دخیل در فرآیند لخته بستن) در خون استفاده کرد.
هم اکنون نمونه اولیه سامانه ابداعی باید با یک رایانه جفت شود و دانشمندان امیدوارند ابزار مستقلی را به اندازه تلفن همراه برای درمان‌های بالینی ظرف یک سال طراحی کنند.
جزئیات این مطالعه در مجله Biomedical Optics Express منتشر شد.