kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۹۷۲
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱
نوبخت :

اقدامات غیرمعمول و خصمانه آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسیم

سخنگوی دولت در خصوص گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا علیه ایران، گفت: ما هیچ یک از اظهارات غیرمنطقی و غیرمعمول و خصمانه آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم و این اقدام محکوم است.



محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد به رونق نسبی در بازار مسکن اشاره و تصریح‌کرد: طی دو ماهه فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری برای واحد‌های مسکونی آپارتمانی از جهت تعداد معاملات و ارزش معاملات رشد حاصل شده است، در فروردین ماه تعداد معاملات 19 درصد و ارزش معاملات واحدهای مسکونی آپارتمانی 33.4 درصد رشد داشته است.
وی با بیان اینکه از اردیبهشت ماه سال جاری نیز تعداد معاملات 0.7 درصد و ارزش معاملات 5.1 درصد رشد داشته، افزود: در مجموع در دوماهه اول سال جاری معاملات آپارتمانی 12 درصد رشد را نشان می‌دهد.
نوبخت در ادامه این نشست در رابطه با پرداخت یارانه‌های نقدی و غیرنقدی، اظهار داشت:‌ علاوه بر دریافت یارانه نقدی به همه مشمولان دریافت یارانه، به خانواده‌های نیازمند یارانه‌های غیرنقدی در ماه مبارک رمضان پرداخت می‌کنیم و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 160 میلیارد تومان به دستور رئیس‌جمهور به وزارت تعاون جهت این اقدام پرداخت کرده است.
لغو تحریم‌های نفتی و بانکی مربوط به بحث هسته‌ای
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که موضع‌تان نسبت به اظهارات مدیر خزانه‌داری آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌های بانکی ایران به قوت خود باقی است، چیست، گفت: امروز شاهد آن هستیم تحریم‌های نفتی و بانکی که مربوط به بحث هسته‌ای ایران بود لغو شده و در حال حاضر اجازه صادرات نفت به بیش از دو برابر رشد یافته است.
سخنگوی دولت افزود: سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی نشانگر آن است که تحریم‌های بانکی لغو شده و این اقدامات باید سرعت بیشتری بگیرد؛ نگاه دولتمردان آمریکا به مقوله غیرهسته‌ای ایران اعتباری ندارد ولی در خصوص موضوع برجام اتفاقات صورت گرفته به صورت عدد و رقم مشهود است.
پاسخ نوبخت درباره خرید هواپیماهای ایرباس
نوبخت در پاسخ به این سؤال که آیا موضوع خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس منتفی شده است؟ یادآور شد:‌ این موضوع مسیری را باید طی و طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران شورای اقتصاد باید آن را تایید کند که در حال حاضر مطالعات آن از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شده و مورد تایید قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در خصوص خرید این هواپیماها دولت تضمینی پرداخت نخواهد کرد، افزود:در حال حاضر این طرح آماده مطرح شدن در شورای اقتصاد است و نظر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز نسبت به آن مثبت بوده است؛ هیچ یک از تحریم‌های غیرعادلانه و غیرانسانی که آمریکایی‌ها برای ایران ایجاد کرده‌اند را به رسمیت نمی‌شناسیم.
سخنگوی دولت اضافه‌کرد:‌ نهادهای اروپایی و شرکت‌هایی که قرار است با ایران فعالیت اقتصادی کنند، نباید بیش از این احتیاط کنند و مقامات ارشد کشور آمریکا نیز بارها در این زمینه خواستار سرعت بخشی برای همکاری‌های اقتصادی با ایران بوده‌اند.
سخنگوی دولت در رابطه با حذف برخی خانوارها از دریافت سبد غذایی و علت حذف 10 میلیون نفر از سبد کالا، تاکید کرد: هیچ خانواری که سبد غذایی دریافت می‌کرده است از لیست دریافت این سبد حذف نشده است.
حرف‌های آمریکایی‌ها تکراری است
سخنگوی دولت در پاسخ به فارس در خصوص گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا علیه ایران، گفت: حرف‌های آنها تکراری و موضع ما قاطع و متناسب با آنها اتخاذ می‌شود.
وی ادامه داد: هیچ یک از اظهارات غیرمنطقی و غیرمعمول و خصمانه آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم و این اقدام محکوم است. جمهوری اسلامی ایران اقدامات خود را قاطعانه در همه عرصه‌ها که منافع ملی ما را تامین کند انجام می‌دهد.
نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اوباما اخیرا نامه‌ای به رئیس‌جمهور کشورمان نوشته اظهار بی‌اطلاعی کرد.
وی در رابطه با بازداشت برادر رئیس‌جمهور تاکید کرد: بازداشت آقای فریدون بی‌پایه بوده و تکذیب می‌شود.
سخنگوی دولت در خصوص عدم حضور فریدون در جلسات دولت هم گفت: قبلا که می‌آمد می‌گفتند چرا می‌آید و الان که نیست می‌گویند چرا نمی‌آید؟ ممکن است کسی کار شخصی داشته باشد و در جلسات حضور نیابد.