kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۹۷۱
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱
لاریجانی در صحن علنی:

بی بی سی با جعل سند علیه امام(ره) به دنبال ریخته شدن قبح ارتباط با آمریکا است

وزرای صنعت و نیرو روز گذشته مهمان پارلمان‌نشینان بودند و گزارشی از وضعیت کشور در حوزه کاری خود به وکلای ملت ارائه کردند.



روز گذشته ششمین جلسه مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی  برگزارشد .
علی لاریجانی رئیس مجلس ، در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان  به دیدار صمیمانه نمایندگان پارلمان دهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت : نمایندگان باید تلاش کنند با تصمیمات به موقع و سنجیده و مواضع اصولی و محکم، مخصوصاً در مقابل استکبار و بحران‌آفرینی‌های منطقه این جایگاه را که مظهر حکمت نظام است، تثبیت کنند.
وی با اشاره به اقدام شیطنت آمیز شبکه بی‌بی‌سی در ارائه سند جعلی از نامه‌نگاری کارتر با امام خمینی (ره) یادآور شد: اخیراً اقدام شیطنت‌آمیزی  در رسانه‌های بیگانه انجام و  سندی جعلی از اسناد آمریکا  منتشر شد که این کار با هدف ایجاد تردید در اصالت مبارزه امام خمینی علیه آمریکا بود.
لاریجانی خاطرنشان کرد: کسانی که این اقدام قلابی را  انجام دادند، قصد داشتند  شوکی به افکار عمومی وارد کنند که قبح ارتباط با آمریکا ریخته شود و اینگونه تلقی شود که این ارتباط از گذشته و حتی در سخت‌ترین شرایط با آمریکا بوده است.
رئیس مجلس  به اتهام زنی آمریکا به ایران در موضوع حمایت از تروریسم اشاره  کرد و آن را  سبک‌سرانه و جاهلانه دانست و تاکید کرد: کیست که امروز نداند در منطقه، ایران است که مقابل تروریست‌ها ایستاده است. کیست که نداند تروریست‌های جنایتکار نتیجه سه دهه رفتار کثیف دولت آمریکا در منطقه است.
آزادی اقتصادی در ایران وضع بدی دارد
در ادامه محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی  مجلس به تشریح اهداف، برنامه‌ها و گزارش این وزارتخانه پرداخت.
نعمت‌زاده با اشاره به اینکه در رونق اقتصادی در بین 128 کشور جهان رتبه 106 هستیم، اظهار کرد: در رونق اقتصادی به شدت مشکل داریم که می‌توان آن را در بین جوانان، فعالان اقتصادی و جامعه مشاهده کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، در ارزیابی شاخص آزادی اقتصادی با بیان اینکه از بین 186 کشور جهان رتبه ما 171 است، گفت: مقررات دست و پاگیر باعث می‌شود فعالان اقتصادی نتوانند آزادانه فعالیت داشته باشند و مجلس باید در این راستا به ما کمک کند.
وی افزود: ناهماهنگی‌ها در سیاست‌های پولی و ارزی تا زمانی که ارز دو نرخی باشد به ضرر تولید ملی است.
نعمت زاده با اشاره به برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در سال 94 با بیان اینکه بر مبنای اقتصاد مقاومتی چشم‌انداز جدیدی تعریف کردیم تصریح کرد: بخش صنعت، معدن و تجارت به عنوان پیشران اقتصاد باید بر بازارهای بین‌المللی رقابت‌پذیر باشد و با نگاهی درون‌زا و برون‌نگر در طراز کشورهای نوظهور صنعتی در آید.
وی در پایان با اشاره به انتظارات دستگاه‌ها از مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مقررات مغایر با اقتصاد مقاومتی باید حذف و اصلاح شود.
عملیاتی‌تر صحبت کنید
علی لاریجانی پس از اتمام گزارش محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه گزارش خوبی بود  خطاب به نعمت‌زاده گفت: منتهی در بخش‌های آخر که می‌فرمایید این کارها باید انجام شود باید عملیاتی‌تر صحبت کنید یعنی چه کارهایی خود در دولت انجام داده‌اید و چه مقدار نیاز دارید که مجلس کمک کند یا اگر برای اینکه قوانین دست و پاگیر را باید در مجلس لغو کنیم پیشنهاد خود را ارائه دهید چراکه موضوع مهمی است و آنجا که رتبه‌بندیهای کشور را بیان کردید و نشان می‌دهد که ما در این زمینه نقص جدی داریم پیشنهادات خود را مطرح کنید و ما در اولویت در مجلس پیگیر آن خواهیم بود تا مشکلات حوزه صنعت در زمینه سرمایه‌گذاری در کشور حل شود.
90درصد مایحتاج صنعت برق بومی است
حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در جلسه  علنی با اشاره به عملکرد وزارتخانه متبوعش، اظهار کرد: در میان بخش‌های زیرساختی کشور مثل حمل و نقل، ارتباطات و... بخش آب و برق به عنوان زیرساخت، زیرساختها در دنیا شناخته شده است و علت آن این است که تمام فعالیت‌های اقتصادی اعم از صنعت، کشاورزی، بخش خدمات مانند حمل و نقل، ارتباطات، درمان، فعالیت‌های بانکی و... وابسته به صنعت آب و برق است و حقیقتا این بخش موضوعی است که در تمام کشورها مدنظر قرار دارد.
وی با بیان اینکه بیش از 99/99 درصد جمعیت شهرها و روستاهای کشور به شبکه سراسری برق دسترسی دارند، خاطرنشان کرد: ایران با هفت کشور همسایه تبادل و صادرات برق دارد و از این جهت حائز رتبه اول در منطقه است.
چیت‌چیان تاکید کرد: بیش از 90 درصد از کل مایحتاج صنعت برق چه در نیروگاه‌ها و چه در پستها و چه در شبکه‌های انتقال و توزیع تماماً در داخل کشور و به دست صنعتگران ایرانی تولید می‌شود و این یکی از نمادهای بارز اقتصاد مقاومتی در کشور است.
وزیر نیرو همچنین به صنعت آب کشور اشاره کرد و گفت: در طی سالهای گذشته بیش از 167 سد بزرگ ملی با ظرفیت 51 میلیارد متر مکعب ذخیره آب در کشور احداث شده و وجود این سدها به مدیریت آب کشور کمک کرده است.
 چیت‌چیان به تشریح چالش‌های صنعت آب و برق پرداخت و گفت: در بخش برق عمده‌ترین مشکلی که این صنعت دارد مسئله اقتصاد برق است و در سال 94 هزینه هر کیلووات ساعت برق تولید شده بدون احتساب هزینه‌های سوخت 85 تومان بوده که تنها 60 تومان آن از محل فروش تامین شده و 10 تومان بابت پرداخت یارانه‌ها اختصاص داده و مابه‌التفاوت آن از محل هدفمندی به این صنعت پرداخت نشده است.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیک به 300 طرح سد و شبکه‌های آبیاری و زهکشی در بودجه داریم، اعتباراتی که لازم است این طرحها را به اتمام، برساند 95 هزار میلیارد تومان است که اگرهزینه این طرحها افزایش نیابد این طرحها به طور متوسط 39 سال طول خواهد کشید تا به اتمام برسد.
انتقاد از عدم اجرای قانون اصلاح مصرف انرژی
 پس از ارائه گزارش وزیر نیرو در خصوص چالش های این وزارتخانه در اجرای اقتصاد مقاومتی، نمایندگان نظرات خود را در این خصوص بیان کردند .
  حسین امیری خامکانی نماینده کرمان گفت: قانون اصلاح مصرف انرژی چندین سال است که تصویب و ابلاغ شده است اما وزارتخانه‌ها به تکلیف خود عمل نمی‌کنند.
وی تصریح کرد: امروز در شمال تهران که خانه متری 20 تا 30 میلیون تومان است با یک روستا، حکم انشعاب یکی است.
امیری اظهارداشت: ما برای 300 تا 400 ساعت پیک مصرف در سال، اقدام به ساخت نیروگاه‌ها می‌کنیم در حالی که اگر کنتور هوشمند نصب می‌شد مردم خودشان مصرفشان را مدیریت می‌کردند.
مهار آبهای مرزی تاکنون تحقق نیفتاده است
 حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب گفت: در کشور ما سدهای زیادی ساخته شده اما در راستای بهره وری از این سدها، صنایع پایین دستی ساخته نشده است.
وی ادامه داد: سالی سه بار برخی سدها به کشورهای همسایه سرریز می شود اما سالی 200 هکتار از باغهای اطراف سد خشک می‌شود.
فلاحت‌پیشه با بیان اینکه جنگ آینده خاورمیانه، جنگ آب است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در راستای کمک به شهروندان و روستائیان مناطق مرزی اعتباری را برای مهار آبهای مرزی اختصاص داده است اما تا امروز کاری در این زمینه انجام نشده است.
آبرسانی به 6 هزار روستا با تانکر
 در شان جمهوری اسلامی نیست
 مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود اظهارداشت: در قانون هدفمندی تکلیف شده است که اتلاف برق باید به 14 درصد کاهش یابد که تا الان عددی حدود 20 درصد است.
وی تصریح کرد: 6 هزار روستا در کشور با تانکر آبرسانی می‌شود و این برای جمهوری اسلامی خوب نیست.
نطق ها و تذکرات
به گزارش تسنیم محمد علی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس در نطق میان دستور خود، اظهار کرد: مجلس نیازمند اصلاح ساختاری است تا بتواند کارآمدی خود را ارتقا دهد.
وی با بیان اینکه  مجلس باید وضعیت پولی و مالی و به ویژه نظام بانکی و بانکداری کشور را سامان دهد، تصریح کرد: در بعد نظارتی به ویژه در نحوه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مجلس باید تقویت شود.
وی با تاکید بر اینکه دولت در سال پایانی خود قرار دارد ابراز داشت : انتظار است که به فوریت به مسائلی همچون خروج از رکود و پایان بخشیدن به خواب زمستانی واحدهای تولیدی که غرق در مشکلات و آثار رکود هستند، رسیدگی شود که حل مشکل اشتغال در گرو تحقق این امر مهم است.
یقه معاون وزیر جهاد کشاورزی  پاره شد
خلیل آقایی معاون پارلمانی وزارت جهاد کشاورزی در جلسه  روز گذشته هنگام نطق محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ، با عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل، بر سر موضوعی درگیری لفظی پیدا کرد که به دنبال این درگیری، آقایی یقه‌اش را با فریاد و عصبانیت پاره کرد.
در این هنگام نمایندگان به دور آقایی جمع شدند و یکی از نمایندگان نیز قصد داشت با گرفتن دستش جلوی دهان وی، او را آرام کند، اما قضیه پیچیده‌تر از این بود و بالاخره نمایندگان وی را به بیرون صحن مجلس هدایت کردند.علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت از جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم شاهین‌دژ در مجلس خواست که اوضاع را سر و سامان دهد.
وزیر صنعت باید شرمنده  باشد
مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی  طی اخطاری خواستار برگزاری جلسات مجلس به صورت غیر علنی شد.
وی خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: شاید شما بخواهید وقت بگذارد تا شعبات به کارهایشان درباره کمیسیونها برسند اما به نظر می‌آید باید جلسات به گونه دیگری برگزار شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه حرفهای گزارش‌دهندگان درصحن علنی مجلس را می‌توان در روزنامه‌ها نیز یافت، خواستار تشکیل جلسات صحن مجلس به صورت غیر علنی شد.
وی تصریح کرد : رهبری گفته‌اند من از بیکاری جوانان شرمنده‌ام، وزیر صنعت باید بیشتر شرمنده باشد اما در گزارش امروز دیدیم که آقای نعمت‌زاده هیچ راه حلی برای مشکل بیکاری جوانان ارائه نکردند.
علی لاریجانی رئیس جلسه  پس از استماع تذکر کواکبیان گفت: اگر حرفها را گوش می‌دادیم مباحث به صورت روشن بیان شد، در واقع آقای نعمت‌زاده موضوع را به صورت عملیاتی مطرح کردند حال ممکن است شما بگویید نمی‌توانند عملیاتی کنند اما مباحث به صورت عملیاتی طرح شد و می‌توان  در صورت نیاز جلسات مجلس را به صورت غیرعلنی برگزار کرد.
مچ‌گیری نکنید
جهانبخش محبی نیا درتذکر آیین نامه‌ای با استناد به ماده 19 آن گفت: ماده 19 آیین‌نامه داخلی مجلس عنوان کرده که نواب رئیس به ترتیب آراء به عنوان نایب رئیس اول و نایب رئیس دوم انتخاب می‌شوند که در غیاب رئیس مجلس به ترتیب وظایف اختیارات وی را به عهده خواهند داشت که تفسیر من آن است رئیس مجلس نیز به ترتیب می تواند وظایف ریاست جلسه را به نواب رئیس واگذار کند.
وی تأکید کرد: با وجود حضور آقای پزشکیان به عنوان نایب رئیس اول در جلسه امروز، جلوس شما به عنوان نایب رئیس دوم تحت ریاست مجلس دارای ایراد است.
علی مطهری نایب رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر ابراز داشت : به نظر می‌رسد زمانی که رئیس مجلس در جلسه حضور داشتند آقای پزشکیان در صحن حاضر نبودند و به همین جهت لاریجانی این تصمیم را گرفتند که من ریاست جلسه را به عهده بگیرم. این موضوع ربطی به اداره جلسه ندارد، شما هم خیلی مچ‌گیری نکنید.