kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۲۳۳
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸
روحانی در دیدار وزیر خارجه اوکراین:

مذاکرات سیاسی تنها راه حل مشکلات منطقه‌ای است

رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: مذاکرات سیاسی و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز تنها راه تامین امنیت پایدار و حل مشکلات منطقه‌ای است.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان روز یکشنبه در دیدار پاولو کلیمکین وزیر امور خارجه اوکراین گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و اوکراین همواره روابط خوب و روبه رشد بوده و تهران خواهان تقویت این روابط دوستانه است.
وی با اشاره به امکانات و توانمندی‌های گسترده برای همکاری  دو کشور از جمله ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های انرژی و ترانزیت، افزود: این امکانات و توانمندی‌ها می‌تواند در مسیر تقویت همکاری‌های مشترک و منطقه‌ای به‌ویژه در حوزه اقتصادی بکار گرفته شوند.
رئیس‌جمهوری، تقویت همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور را ضروری خواند و ابراز داشت: همکاری میان بانک‌های دو کشور، راه توسعه همکاریهای مشترک اقتصادی و تجاری را هموارتر می‌سازد.
روحانی با بیان اینکه ثبات و آرامش در منطقه شرق اروپا برای ایران مهم است، گفت‌وگو، مذاکرات سیاسی و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز را تنها راه تامین امنیت پایدار و حل مشکلات منطقه‌ای دانست.
کلیمکین وزیر خارجه اوکراین نیز در این دیدار از ایران به عنوان کشوری بزرگ با تاریخ عمیق و فرهنگ غنی نام برد و تاکید کرد که کیف خواهان روابطی خوب، عمیق  و رو به جلو با جمهوری اسلامی ایران است.
 وی خاطرنشان کرد: در نقشه راهی که برای تعمیق روابط کیف با تهران طراحی شده، خواهان روابطی صمیمی در همه حوزه‌ها از جمله در عرصه اقتصادی، کشاورزی و انرژی با جمهوری اسلامی ایران هستیم.
تأکید بر ارائه تسهیلات کنسولی
برای تجار ایرانی در کیف
همچنین محمدجواد ظریف در دیدار با  «پاولو کلیمکین» وزیر امور خارجه اوکراین با ارزیابی مناسبات دو کشور اظهار داشت: روابط دوجانبه روند طبیعی و رو به جلو دارد و سفر هیئت اقتصادی اوکراین به جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز مناسبی دارد و زمینه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی و صنعتی دو کشور فراهم شده است.
وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده همکاری دوجانبه تهران -کی‌یف در زمینه‌های آموزشی عالی، علمی، فناوری، انرژی، تجهیزات نیروگاهی و انرژی‌های تجدیدپذیر و کشاورزی ابراز امیدواری کرد با افزایش رایزنی‌های مقامات فیمابین و فراهم شدن تسهیلات روان روادیدی برای صاحبان صنایع و تجار، بتوان زمینه‌های ارتقای مناسبات دو کشور را فراهم ساخت.
ظریف با اشاره به ظرفیت‌های همکاری‌های فرهنگی، توریسم و تبادل پیرامون میراث فرهنگی و در بخش‌های علمی و تبادل اساتید ابراز امیدواری کرد مراودات در این زمینه شاهد تحرک بیشتری باشد.
وی همچنین در این دیدار آخرین دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران پیرامون عراق، سوریه و یمن را تبیین کرد.
وزیر امور خارجه اوکراین نیز در این دیدار با اشاره به روابط مستحکم بیش از دو دهه بین دو کشور اظهار داشت: ما علاقه‌مندیم روابط و مناسبات دو کشور را در تمام سطوح سیاسی و اقتصادی و با افزایش رایزنی‌های بین مقامات دو کشور گسترش دهیم.
وی با تشریح راه‌های ایجاد تسهیلات کنسولی آسان‌تر خواهان افزایش رایزنی بین مقامات کنسولی وزارت خارجه دو کشور برای یافتن راهکارهای جدید فراروی دو کشور شد.