kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۲۳۰
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۷
سفیر ایران در کابل تشریح کرد

توافق تهران، کابل و دهلی‌نو درباره چابهار گامی در مسیر تقویت‌ همکاری‌های منطقه‌ای

سفیر کشورمان در کابل توافقنامه سه‌جانبه ایران، افغانستان و هند درباره بندر چابهار را گامی در مسیر تقویت همکاری‌های منطقه‌ای برشمرد و گفت: این توافق به روی سایر کشورها نیز باز است.


محمدرضا بهرامی سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا در مورد سفر اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان به تهران و نشست سه جانبه و تاثیرات آن گفت: سفر رئیس‌جمهوری افغانستان با هدف امضای سند سه جانبه، موافقتنامه تاسیس دالان حمل‌و‌نقل و گذر بین‌المللی با محوریت بندر چابهار بین سه کشور ایران، افغانستان و هند صورت گرفت و در بعد دو جانبه، بسته همکاری‌های دو کشور و انعقاد سند جامع همکاری‌ها که در واقع می‌توان آن را نقشه راه روابط دو طرف در سال‌های آتی قلمداد کرد.
سفیر کشورمان در کابل ضمن رد هرگونه تاثیر منفی این توافق بر روابط ایران و پاکستان، تاریخچه مناسبات دو طرف را پشتوانه قابل توجهی برای استمرار و تقویت مناسبات دانست و این توافق را به روی دیگر کشورها باز عنوان کرد.
بهرامی درباره مشکلات مربوط به استفاده از منابع آبی رود هیرمند بین ایران و افغانستان که در دیدار اخیر رئیس‌جمهوری افغانستان با مقام معظم رهبری مورد تاکید ایشان بوده و برنامه دولت برای این موضوع گفت: درباره رودخانه هیرمند بین ایران و افغانستان، توافقنامه‌ای منعقد شده است که هر دو طرف خود را بدان پایبند می‌دانند. اجرای این توافقنامه ظرف سال‌های گذشته توسط بخش‌های دو طرف مورد بررسی قرار گرفته و به مرحله اجرا درآمده است. برگزاری نشست‌های کمیساران آبی هر دو کشور که دور شانزدهم آن اخیرا برگزار شد، فعال‌سازی این قرارداد محسوب می‌شود.
سفیر ایران در کابل نقش سازنده و میانجی‌گرانه ایران را در کنفرانس بن، کمک به مردم کشوری همسایه‌ برشمرد که برخوردار از یک تاریخ و فرهنگ بوده و با ما در یک حوزه تمدنی مشترک قرار دارند.
وی در ادامه ضمن انتقاد از گفتار و رفتار دوگانه مدعیان فرامنطقه‌ای در مبارزه با تروریسم تاکید کرد: ایران به‌ عنوان کشوری که رفتاری صلح‌جویانه و مسالمت‌آمیز خصوصا در سده‌های اخیر داشته و در صف مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم قرار دارد، لازم بود تا در کنار جامعه بین‌‌الملل اراده خود را در این خصوص به نمایش بگذارد. البته این نکته قابل بیان است که متاسفانه پاسخ درخوری از سوی برخی کشورهای فرامنطقه‌ای که داعیه مقابله با تروریسم را دارند، دریافت نکرد.