kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۲۱۹
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
مدیر عامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبر داد

واردات روزانه 16 میلیون لیتر بنزین و کاهش تولید بنزین یورو۴

مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، میزان واردات بنزین در سال جاری را روزانه 16 میلیون لیتر دانست و از شکست برنامه تولید وزارت نفت برای دستیابی به تولید روزانه 65 میلیون لیتر بنزین سخن گفت.


جلیل سالاری در گفت‌وگو با نسیم آن‌لاین اعلام داشت که قرار بود تولید روزانه بنزین در کشور به رقم 65 میلیون لیتر برسد، در حالی که وزارت نفت نتوانست این برنامه را محقق سازد.
به گفته وی، هم اکنون رقم تولید روزانه بنزین 57 میلیون لیتر بوده که با کاهش 8 میلیون لیتر، این برنامه وزارت نفت هم محقق نشد. سالاری، از ناهماهنگی بین پالایشگاه‌ها و شرکت ملی پالایش پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد و اذعان داشت که این ناهماهنگی منجر به افت زیاد تولید بنزین شده است.
وی، از فقدان یک تمایز جدی بین پالایشگاه‌های دارای محصولات متنوع و کمتر متنوع سخن گفت که همین عامل سبب شده، انگیزه تولید بنزین در بین بعضی از پالایشگاه‌ها کاهش یابد و اذعان داشت که به دلیل انجام نشدن اصلاحات، با پالایشگاه‌های تولید کننده محصولات با کیفیت و بی‌کیفیت یکسان برخورد می‌شود که تداعی کننده یکسان بودن دوغ و دوشاب است.
مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به چالش‌های صنعت پالایشگاهی کشور اشاره کرد و گفت: پالایشگاه‌ها به عنوان بخش خصوصی به دنبال کسب سود بوده ولی شرکت ملی پالایش و پخش باید شاخص‌های تمایزی فعالیت کیفی را رعایت کند در حالی که به دلیل انجام نشدن اصلاحات برخورد یکسانی با همه پالایشگاه‌ها می‌شود.
وی، خالی بودن ظرفیت بخشی از پالایشگاه‌ها را یکی دیگر از چالش‌های صنعت پالایشگاهی برشمرد که این امر به دلیل ناهماهنگی بین مدیریت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و پالایشگاه‌ها صورت گرفته و سبب شده خوراک مورد نیاز به موقع به آنها نرسد.
سالاری، چالش دیگر را شفاف نشدن موضوع مالیات بر ارزش افزوده دانست که منجر شده حساب برخی از شرکت‌های پالایشگاهی مسدود شودو ادامه داد که پرداخت مالیات ارزش بر افزوده وظیفه دولت است.
وی، با بیان اینکه بروز برخی از حوادث و ماجراها منجر به توقف تولید بنزین یورو 4 در اراک شده گفت که در حال حاضر تولید بنزین یورو 4 این پالایشگاه کاهش یافته و قرار بود که توزیع بنزین یورو 4 در هشت کلان شهر در سال گذشته به اتمام برسد که نشد و این طرح هم شکست خورد.
مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، حذف کارت سوخت را عامل مهمی در افزایش مصرف بنزین دانسته و گفته که موازنه‌ای بین اعداد تولید و مصرف بنزین وجود ندارد و حتی آمارهای اعلامی وزارت نفت شفاف نیست.
وی گفت که در سال قبل 1/6 میلیارد لیتر بنزین به عنوان سهمیه در کارت سوخت‌ها موجود بود که با تعیین زمان محدود باعث شد، مردم برای سوخت نشدن سهمیه، کارت‌های خود را به دیگران بدهند و بنزین ذخیره شده از بین رفت در حالی که طبق قانون شرکت ملی پخش می‌توانست سهمیه را لیتری 400 تومان از مردم بخرد هر چند که در همان زمان پالایش و پخش بنزین 80 سنتی از خارج وارد کرد.
وی خبر داد که وزارت نفت در سال گذشته روزانه 10 میلیون لیتر بنزین وارد کشور کرده که بخشی از بنرین مورد نیاز هم از محل پتروشیمی تأمین شده که اعداد مصرف و تولید در گزارشات اعلامی شفاف نبوده و برخی اعداد هم پنهان شده است. سالاری گفت که در اسفند سال گذشته 74 میلیون لیتر بنزین مصرف شده که نشان می‌دهد توازن بین مصرف و تولید از بین رفته است.
مدیر عامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیرامون بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم گفت: میزان پیشرفت فیزیکی این طرح در سال گذشته 4 درصد بوده که به طور متوسط ماهانه به 3 دهم درصد می‌رسد بنابراین این پالایشگاه در سال جاری هم به مرحله تولید نخواهد رسید.
وی، در عین حال به نیمه تمام رها شدن طرح بهینه سازی بنزین بندرعباس اشاره کرد و گفت: دولت قبل این طرح رابا92 درصد پیشرفت فیزیکی تحویل دولت جدید داد که باید در همان سال اول این طرح به بهره‌برداری می‌رسید، در حالی در حال حاضر این طرح نیمه تمام رها شده است.
سالاری از انجام یک سواپ نفتی در سال گذشته خبر داد که با هزینه یک دلاری در هر بشکه انجام شده در حالی که هزینه سواپ 70 دلار بوده و گفت که این سواپ غیر همنام بوده و با کاهش قیمت آن دلال‌ها و واسطه‌ها سود سرشاری هم از این سواپ برده‌اند.