kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۱۹۴
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲

تحریم‌ها روی کاغذ لغو شده /آمریکا همچنان کارشکنی می‌کند

در حالی که وزارت ‌خارجه آمریکا ادعا می‌کند واشنگتن مانع تعامل تجار اروپایی با ایران نخواهد شد وزیر خزانه‌داری با افتخار اعلام می‌کند فشارهای تحریمی ضد ایران همچنان ادامه دارد.



پایگاه اینترنتی آنتی‌وار در این‌باره نوشت: تحریم‌های بانکی آمریکا همچنان مانع معاملات نفتی ایران می‌شود؛ بنابراین لغو آمریکا تنها بر روی کاغذ بوده است.
وزارت‌ خزانه‌داری آمریکا با افتخار به کنگره اعلام می‌کند همچنان مانع از تجارت ایران بر پایه دلار می‌شود و بانکهای خارجی را که با واشنگتن ارتباط دارند از ترس اقدامات تلافی‌جویانه آمریکا از معامله با این کشور باز می‌دارد.
هر چند وزیر امور خارجه آمریکا تاکید می‌کند تحریم‌های آمریکا مانع تعامل تجار اروپایی با ایران نخواهد شد اما گزارشهای اخیر از آن حکایت دارد که مشکل همانند همیشه باقی است و بیشتر بانکهای اروپایی همچنان از تهدیدات آمریکا می‌هراسند.
آنتی‌وار می‌افزاید: قرار بود توافق هسته‌ای گروه پنج به علاوه یک که در ماه ژانویه تحریم‌های ایران را لغو کرد، حدود 100 میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف شده ایران را آزاد کند و به شرکتهای غربی اجازه دهد به منظور نوسازی صنعت نفت ایران و زیرساختهای اقتصادی این کشور قراردادهای بزرگی به امضا رسانند. اکنون مشکل اینجاست که لغو تحریم‌های آمریکا تنها بر روی کاغذ بوده است و وزارت خزانه‌داری آمریکا با افتخار، همچنان مانع‌تراشی می‌کند.
بیشتر دارایی‌های آزاد نشده ایران در بانکهای خارجی دور از دسترس باقی مانده است و در حالی که شرکتهای اروپایی برای انعقاد قراردادهای پر‌منفعت صف بسته‌اند، مقامات اتحادیه اروپا شاکی‌اند که سازش‌ناپذیری آمریکا  مانع از به نتیجه رسیدن بسیاری از قراردادها می‌شود.
شرکت نفتی بزرگ توتال یکی از معدود شرکتهایی است که تاکنون با شرکت ملی نفت ایران قراردادی را به امضا رسانده اما نتوانسته است از نظام بانکی معمول برای تامین بودجه پروژه بهره گیرد زیرا بانک بی‌.ان.پی پاریباس هنوز جریمه چند میلیارد دلاری قبلی آمریکا به علت معامله این بانک با ایران را به خاطر دارد.