kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۱۵۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹

بازگشایی کارخانه چای تنکابن پس از 14 سال تعطیلی

کارخانه چای روستای شعیب کلایه از توابع شهرستان تنکابن پس از 14 سال دوباره آغاز به کار کرد.

 
 

رئیس سازمان تعاون روستایی کشور در آیین راه‌اندازی این کارخانه، گفت که این کارخانه به منظور تامین نیاز باغداران چای منطقه و ایجاد اشتغال احداث اما با گذشت زمان و نبود حمایت‌های لازم، تعطیل شد.
حسین صفایی افزود: اکنون با ارائه تسهیلات پنج میلیارد ریالی و راه‌اندازی مجدد دستگاهها، بار دیگر کارخانه فعال شده است.
وی به ایجاد زمینه اشتغال برای 40 کارگر در این کارخانه اشاره کرد و گفت: در دهه 40 و 50 در این منطقه بیش از 55 هزار تن جای تولید می‌شد اما اکنون این رقم به 20 هزار تن رسیده و باید تلاش کنیم تا با راه‌اندازی کارخانه‌های تعطیل شده، بهبود کیفیت چای و کاهش واردات نیاز کشور را که حدود 120 هزار تن است، برطرف کنیم.
صفایی با بیان اینکه تقاضا برای چای در کشور بسیار بالاست، اظهار کرد: این که غرب مازندران و شرق گیلان تنها نقاط مستعد برای تولید چای است، باید کارخانه‌های تعطیل شده در این مناطق بار دیگر راه‌اندازی شوند.
وی افزود: چای تولید به دلیل استفاده نکردن از سموم، کودهای شیمیایی و اسانس، کاملا ارگانیک است و می‌توانیم آن را با قیمت‌های بالا به کشورهای دیگر صادر کنیم و ارز‌آوری خوبی برای کشور در این زمینه داشته باشیم.
نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: متاسفانه در حوزه چای، سیاست‌های غلطی در کشور اعمال و ترویج ناشیانه چایکاری سبب نابودی این سرمایه ملی شد.
شمس‌الله شریعت‌نژاد افزود: با اعمال سیاست‌های غلط میزان تولید چای در کشور به 70 هزار تن رسید اما به جای آن که این تولیدات به بازار عرضه شود، در انبارها ماند و نابود شد و در نتیجه، سازمان چای منحل و کارخانه‌های دولتی فروخته شد.
وی اظهار کرد: باید جلوی قاچاق چای به داخل کشور گرفته شود اما متاسفانه شاهد هستیم که قاچاقچیان حامیان قوی دارند و نمی‌توان با آ‌نها برخورد کرد.