kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۰۸۹
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰

تفاهم‌نامه ساخت کنتور گاز با کره، علی‌رغم تولید داخلی

تفاهم‌نامه ساخت کنتور هوشمند گاز در حالی اخیراً با کره‌ای‌ها امضا شد که کنتورسازان داخلی امکان ساخت آن را در داخل کشور دارند.



به گزارش خبرگزاری فارس در جریان سفر رئیس جمهور کره جنوبی به تهران و هیئت همراه تفاهمنامه‌های مختلفی بین صنعت نفت ایران و مسئولان دولتی و شرکت‌های خصوصی کره‌ای منعقد شد.
از جمله تفاهم‌نامه‌هایی که بین ایران و کره امضا شد «تفاهمنامه همکاری شرکت گاز ایران و گروه «اس‌کی‌تلکوم» کره جنوبی» است که به منظور ساخت کنتور و سیستم‌های اندازه‌گیری هوشمند امضا شده است.
با نگاهی به اخبار منتشر شده در رسانه‌های مختلف از جمله سایت روابط عمومی شرکت ملی گاز در سال‌های گذشته، به نظر می‌رسد مسئولان شرکت ملی گاز ایران پیام امسال که همان «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» است را دریافت نکرده‌اند.
برای نمونه چند خبر را که در رسانه‌های مختلف از قول مسئولان سابق شرکت ملی گاز ایران در این زمینه منتشر شده برای ملاحظه مسئولان فعلی شرکت ملی گاز مجدداً منتشر می‌کنیم.
مدیرعامل سابق شرکت گاز استان تهران در تاریخ 30 مرداد سال 1390 اعلام کرد شرکت ملی گاز براساس قانون موظف شده است کنتور ملی و هوشمندی بسازد بر همین اساس، ساخت این کنتور را به صورت آزمایشی به دو کنتورساز مطرح کشور واگذار کرد.
وی با اشاره به این که هر یک از این دو شرکت، در حال ساخت پنج هزار دستگاه از این نوع کنتور هستند. اوجی مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران در آبان سال 91 در گفت‌وگو با خبرنگار سایت شانا (سایت اطلاع‌رسانی وزارت نفت) با بیان این که جلوگیری از سرقت و هدررفت گاز در شبکه، از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح تعویض کنتورهای قدیمی و تبدیل به کنتور هوشمند است، می‌گوید: مرحله پایلوت این طرح برای مشخص شدن نوع کنتور هوشمند قابل استفاده در شبکه، از سال پیش آغاز شده است و سال آینده نیز پایان خواهد یافت.
در اردیبهشت ماه سال 1390 بهزاد بابازاده رئیس امور تکنولوژی اطلاعات مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در همایش آشنایی با کنتورهای هوشمند گاز که در گرگان برگزار می‌شود، می‌گوید: نصب و راه‌اندازی کنتور هوشمند گاز در مرحله اول به صورت آزمایشی در شهر تهران برنامه‌ریزی شده است و در صورت موفقیت این پروژه، نصب آن به صورت کلان در سطح کشور به اجرا درخواهد آمد.
علی‌رغم این تحولات در صنعت داخلی کنتورسازی این روزها با حضور کره‌ای‌ها قرارداد خرید مشابه ساخت داخل به امضا می‌رسد، قراردادی که اخیراً مقام معظم رهبری تأکید کردند: واردات کالای مشابه ساخت داخل «مطلقاً ممنوع».