kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۴۵
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۸

ابراز نگرانی یک نهاد بین‌المللی از نقض گسترده حقوق بشر در عربستان

سازمان دیدبان حقوق‌بشر با ابراز نگرانی از وضعیت حقوق‌بشر در عربستان از رئیس‌جمهور آمریکا خواست در سفر خود به این کشور در مورد وضعیت ناگوار حقوق‌بشر با مقامات ریاض گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان دیدبان حقوق‌بشر طی پیامی به «باراک اوباما» به وی گوشزد کرد: عربستان شاهد سرکوب شدید فعالان جامعه مدنی و مخالفان بوده است.در این پیام از اوباما خواسته شده است در سفر آتی خود به عربستان، مسایل محوری حقوق‌بشر را در برنامه مذاکراتش با مقامات ریاض بگنجاند.ایالات متحده مهمترین همپیمان رژیم سعودی است و همین مسئله باعث شده که واشنگتن نقض گسترده حقوق‌بشر در عربستان را نادیده بگیرد.
هم‌اکنون هزاران نفر در زندان‌های عربستان به سر می‌برند و کسی از شمار دقیق این زندانیان خبر ندارد. علاوه بر آن، رژیم ریاض به مدت سه سال است که اعتراضات مردمی در شرق عربستان را سرکوب می‌کند.
هرچند در پیام دیدبان حقوق‌بشر به باراک اوباما، محاکمه‌های ناعادلانه در عربستان و دیگر موارد نقض حقوق‌بشر در این کشور مستندسازی شده است، ولی بعید به نظر می‌رسد که کاخ سفید در برابر این رفتارهای ضدانسانی آل‌سعود، از خود واکنشی نشان بدهد.به عقیده ناظران سیاسی، در صورت تامین منافع واشنگتن، دولت آمریکا به نقض حقوق‌بشر در کشورها کاری نخواهد داشت.
رژیم عربستان از جمله کشورهایی است که در راستای تامین منافع کاخ‌سفید حرکت کرده است.