kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۱۱۴
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۱
رقابت برای ۶۸ کرسی باقیمانده مجلس دهم

تاریخ مصرف برجام به دور دوم انتخابات نکشید

دور دوم انتخابات مجلس دهم در حالی چند روز دیگر برگزار می‌شود که تاریخ مصرف برجام به عنوان حربه‌ای برای اصلاح طلبان و نامزدهای متمایل به دولت، به پایان رسیده و کار آنها را دشوار کرده است.


سرویس سیاسی-

اسفندماه سال گذشته، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد. با مشخص شدن نتایج دور اول انتخابات، اصولگرایان توانستند اکثریت کرسی‌های مجلس را در اختیار بگیرند.
در حال حاضر تکلیف 68 کرسی مجلس مشخص نیست و انتخابات در 55 حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده شده است و در این دور 136 کاندیدا با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
 شکست مدعیان اصلاحات
 و پروژه تهرانیزه کردن انتخابات
 هر چند در تهران اصولگرایان به مجلس راه نیافتند ولی این باعث نشد که شخصیت‌های جریان اصولگرا به شهروندان تهرانی توهین کنند و طلبکارانه از تهرانی‌ها دلیل این امر را خواستار شوند اما شکست جریان اصلاح‌طلب در سایر حوزه انتخابیه‌ها باعث شد تا شخصیت‌های اصلاح‌طلب دهان به توهین گشوده و فهم و شعور هم‌وطنانمان در شهرستان‌های کشور را به تمسخر بگیرند.
به عنوان مثال، «حسین مرعشی» از اعضای ارشد حزب کارگزاران و از نزدیکان خانواده هاشمی‌رفسنجانی پس از قطعی شدن شکست جریان ائتلاف اصلاح‌طلب در دور اول انتخابات، مردم شهرستان‌ها را عقب‌مانده سیاسی دانست. او همچنین مردم تهران - که به لیست مجلس ائتلاف هاشمی رأی دادند- را در حوزه سیاسی توسعه‌یافته دانست!
البته این ادبیات تازگی ندارد و اصلاح‌طلبان هرگاه نتیجه مطلوب نظر خود را از صندوق‌های رای اخذ نمی‌کنند دهان به توهین گشوده و دیگران را با الفاظ و القابی ناپسند مورد خطاب قرار می‌دهند.
شکست مدعیان اصلاحات در دور اول انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سطح کشور موجب شده است تا این گروه در دور دوم تکاپوی بیشتری از خود نشان دهند. برای نمونه «محمدرضا عارف» منتخب مردم تهران در مجلس، پس از پایان دور اول تاکید کرد: «باید انتخابات را تهرانیزه کنیم». این اظهارات در حالی است که بافت سیاسی، قومی و اجتماعی شهرستان‌ها با مرکز کشور کاملا متفاوت است.
 حتی یک رای هم اهمیت دارد
همانطور که اشاره شد، در حال حاضر تکلیف 68 کرسی هنوز مشخص نیست. با توجه به اینکه تکلیف اکثریت کرسی‌ها مشخص است ولیکن این موضوع، به هیچ عنوان از ارزش دور دوم نمی‌کاهد.
باید به این موضوع دقت داشت که در مجلس، حتی یک رای هم از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در بزنگاه‌ها تاثیر گذار است. چنانچه عباسعلی کدخدایی -سخنگوی سابق شورای نگهبان- تنها به دلیل کمبود یک رای از ورود مجدد به شورای نگهبان به عنوان حقوقدان جاماند.
 دستاورد تقریبا هیچ برجام
 و وضعیت سخت حامیان دولت
در دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی وضعیت حامیان دولت سخت‌تر شده است، چرا که اکنون حدود 2 ماه از دور اول انتخابات گذشته و 3 ماه نیز از روز اجرای برجام سپری شده است.
ناکارآمدی برجام چنان مشهود شده است که «سیف» رئیس بانک مرکزی دولت یازدهم تصریح می‌کند که تاکنون تقریبا هیچ دستاوردی از برجام نصیب ایران نشده است. با توجه به اینکه برجام تنها برگ انتخاباتی حامیان دولت است، پیش بینی می‌شود که این گروه در این خصوص با مشکلات جدی روبرو شود. اصلاح طلبان حامی دولت در دور اول با دوقطبی کردن فضای انتخابات - برجامیان و نابرجامیان!- سعی کردند راه خود را به سوی بهارستان هموار سازند اما با گذشت زمان و آشکار شدن ضعف‌ها و نقائص جدی برجام، این حربه کارایی خود را از دست داده و تاریخ مصرف آن به پایان رسیده است.
 لزوم نظارت و پرسشگری از دولت
روند خسارت بار اخیر و موکول کردن تمامی امور کشور به نتایج برجام، موجب خسارت‌های بزرگی در کشور شده است. بنابراین روی کارآمدن مجلسی گوش به فرمان دولت و به اصطلاح وکیل الدوله، موجب تشدید این روند خواهد شد.
به همین خاطر می‌بایست افرادی به مجلس راه یابند که با نظارت دقیق بر امور و پرسش‌گری از کابینه، ضمن پرهیز از ورود به حاشیه‌ها، روند پیشرفت کشور را تسریع بخشند. در ادامه جدول نامزدهای دور دوم و گرایش آنها را مشاهده می‌کنید.