kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۰۸۴
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

واردات دارو 30 درصد کاهش یافت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش 30 درصدی واردات دارو در سال گذشته خبر داد.



به گزارش ایرنا از یزد، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در همایش ملی سلامت در یزد با بیان اینکه 60 درصد انواع سرطان‌ها قابل پیشگیری است گفت: نادانی و کم‌اطلاعی سبب بروز بیماری‌هایی از جمله دیابت می‌شود.
وی اظهار کرد: 60 درصد زنان و 40 درصد مردان در تهران اضافه وزن دارند که اگر این سیر ادامه داشته باشد تا 30 سال آینده جمعیت سالمند کشورمان سه برابر و دیابتی‌ها دو تا 2/5 برابر افزایش خواهد یافت.
وزیر بهداشت با اشاره به عوارض ناشی از بیماری دیابت تصریح کرد: نزدیک به 75 درصد افرادی که فکر می‌کنند قندشان کنترل است اشتباه می‌کنند.
قاضی‌زاده گفت: افرادی که وزن خود را بین پنج تا هفت درصد کاهش دهند یا 150 دقیقه در هفته ورزش کنند 20 درصد کمتر به دیابت مبتلا خواهند شد.
وی افزود: ایرانیان به خصوص نسل جوان در مصرف غذا پرخوری یا بدخوری دارند و میزان کالری گرفته شده 35 درصد بیش از نیاز بدن آنها است و رفته رفته به بیماری مبتلا می‌شوند.
وی ادامه داد: ایرانی‌‌ها 74 سال عمر می‌کنند اما 63 سال از این دوران را زنده هستند و 11 سال دیگر با معلولیت سپری می‌شود. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: عامل 75 درصد مرگ و میرها بیماری‌های غیرواگیر است.
وی گفت: آمار بیماری دیابت در استان یزد بیشتر از متوسط کشوری است و در رده سنی بالای 20 سال دو برابر کشور است.
این گزارش حاکی است: طرح مدارس حامی پیشگیری از دیابت در 700 مدرسه ابتدایی استان یزد دیروز با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت نمادین در مدرسه صغری کوچک شهر یزد به اجرا درآمد.
هدف از اجرای طرح مدارس حامی پیشگیری از دیابت، آموزش، نحوه مقابله با بیماری دیابت و اقدامات حمایتی در تشخیص زودهنگام این بیماری در مرحله نهفته اعلام شده
است.
این طرح در سه محور تغذیه سالم، تحرک مناسب و کاهش استرس به دانش‌آموزان و اولیای آنان اجرا می‌شود.
طرح مدارس حامی پیشگیری از دیابت از سال 93 در 100 مدرسه شهر یزد شروع شده و دیروز نیز به صورت همزمان در 700 مدرسه استان آغاز شد.
این طرح که به صورت پایلوت در استان یزد آغاز شده قرار است در صورت موفقیت در سراسر کشور به  اجرا درآید.
فعالیت‌های ورزشی، برپایی نمایشگاه در زمینه دیابت در حاشیه آغاز اجرای این طرح از برنامه‌های جنبی این مراسم است. حدود 22 درصد از افراد بالای 22 سال این استان در معرض شیوع بیماری دیابت قرار دارند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر به یزد ساختمان مرکز جامع خدمات سلامت شاهدیه و درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی حضرت سیدالشهدا(ع) یزد را افتتاح کرد.
رونمایی از تندیس غلبه بر دیابت در یکی از میادین یزد، افتتاح مدارس حامی پیشگیری از دیابت، بازدید از نحوه تشکیل پرونده سلامت، شرکت در همایش ملی سلامت، حضور در همایش خیرین سلامت، بازدید از مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت، شرکت در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی و حضور در همایش بزرگ مردمی غلبه بر دیابت از دیگر برنامه‌های سفر هاشمی به استان یزد بود.
قاضی‌زاده هاشمی به منظور گسترش فرهنگ ورزش به عنوان یکی از عوامل موثر در کاهش ابتلا به دیابت از میدان آزادی تا میدان باهنر یزد را با دوچرخه پیمود.